Ringenes herre på nynorsk

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

:O Det kan du seie. Den der fyk rett inn på leselista.


(Usj, og eg som ikkje har tatt meg råd til å kjøpe den på engelsk enno ein gong! :lol: )
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Haha, Gandalf på nynorsk. Det ser jeg for meg blir meget bra. Det er faktisk så en "cultural retard" får skikkelig lyst til å lese den. OM det skjer er dog en annen sak.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Vi får etterspørre en versjon på ordentlig Øyværing :D
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

hansito wrote:Vi får etterspørre en versjon på ordentlig Øyværing :D
Pkt. 1: Det er for lav etterspørsel.
Pkt 2: Øyværing er ei dialekt, og dialekter er som kjent stadig i forandring. Derfor er det vanskelig å definere hva som er riktig øyværing og ikke.
Pkt. 3: Siden du sier "ordentlig Øyværing" regner jeg med at du mener god, gammel dialekt lignende noe de brukte for 50-100 år siden. Jeg har lest 100 sider av det i bygdaboka og det er forjævlig. Rett og slett.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Og det mener du at nynorsk ikke er? Hvis man ikke kan det er det uråd å lese, hvertfall enkelte ord.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

hansito wrote:Og det mener du at nynorsk ikke er? Hvis man ikke kan det er det uråd å lese, hvertfall enkelte ord.
Nynorsk er ei enkel blanding av dialekter, Øyværing er vanskelig nok for noen å oppfatte muntlig, og det blir ikke noe bedre av ordbruk man ikke er vant med i skriftlig form.

Jeg må forøvrig legge til at du høyst sannsynlig har lagt deg selv til i Loki's hatliste :D
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. :oops: Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Princess wrote:*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. :oops: Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
Det er ikke mulig å være nordmann og samtidig ikke forstå et snev av nynorsk. Det er bare ikke mulig. Helt hinsides.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Princess wrote:*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. :oops: Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
Princess: Bosted: Stavanger/Bergen. Dialekt? Sannsynligvis ganske lik nynorsk i bøyningsform. Og så mange ord er det da ikke. Rare ord altså.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Akira wrote:
Princess wrote:*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. :oops: Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
Det er ikke mulig å være nordmann og samtidig ikke forstå et snev av nynorsk. Det er bare ikke mulig. Helt hinsides.
Da har du ikke møtt meg! Jeg prøvde meg på en nynorsk bok jeg hadde hørt at var veldig bra, men måtte gi opp på andre, side fordi jeg ikke forstod det!
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Princess wrote:
Akira wrote:
Princess wrote:*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. :oops: Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
Det er ikke mulig å være nordmann og samtidig ikke forstå et snev av nynorsk. Det er bare ikke mulig. Helt hinsides.
Da har du ikke møtt meg! Jeg prøvde meg på en nynorsk bok jeg hadde hørt at var veldig bra, men måtte gi opp på andre, side fordi jeg ikke forstod det!
Det kan bare ikke være mulig, helt utrolig hinsides... Er det mulig? ....
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Loki wrote::O Det kan du seie. Den der fyk rett inn på leselista.
Jepp, den må lesast.
Loki wrote:(Usj, og eg som ikkje har tatt meg råd til å kjøpe den på engelsk enno ein gong! :lol: )
Har den både på bokmål og engelsk eg...
Princess wrote:*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
Trur eg ærleg talt ikkje på. Hadde du sagt at det var nokre av orda du ikkje forstod kunne eg trudd deg, men det er ikkje so stor forskjell på bokmål og nynorsk, som Akira var inne på.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Akira wrote:
Princess wrote:
Akira wrote: Det er ikke mulig å være nordmann og samtidig ikke forstå et snev av nynorsk. Det er bare ikke mulig. Helt hinsides.
Da har du ikke møtt meg! Jeg prøvde meg på en nynorsk bok jeg hadde hørt at var veldig bra, men måtte gi opp på andre, side fordi jeg ikke forstod det!
Det kan bare ikke være mulig, helt utrolig hinsides... Er det mulig? ....
Nei. Lilla My fortalte da at hun hadde lest nynorsk og skrev vel også litt selv.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

incanus wrote:
Princess wrote:*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
Trur eg ærleg talt ikkje på. Hadde du sagt at det var nokre av orda du ikkje forstod kunne eg trudd deg, men det er ikkje so stor forskjell på bokmål og nynorsk, som Akira var inne på.
Ofte må jeg ha broren min eller faren min til å oversete det du skriver, og noen ganger er det vill gjetting.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Post Reply