Mørkefrende - OOC-tråd

Delta i rollespill som utspiller seg i Randland

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Terje

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Mørkefrende - OOC-tråd

Post by Lothair Mantelar »

Mørkefrende
- Et RPG av uante proporsjoner

Skaperen har vevd mang en tråd inn i tidsveven – de fleste like uviktige som den andre. Men noen personer blir skjenket Skaperens himmelske innsikt og evige liv, og profeten Hirsam Aro er nettopp en slik person. Udødelig, urokkelig og uforanderlig - han er som Skaperens eget talerør i Randland.

Skaperen har gitt ham i oppdrag å finne den Gjenfødte Dragen før Skyggens krefter får slått kloa i ham. Det eneste problemet er dessverre at gjennom hans komplette kontakt med Skaperen er han blitt slått både lam og blind, og kan ikke nå målet uten hjelp av gode venner selv om han er udødelig. Heldigvis mangler det ikke på folk som vil hjelpe ham å finne Dragen – av gode hensikter eller ikke…

Fordi, skrekk og gru! Mørkefrender har infiltrert Følget, og de har selvsagt intet godt i sinne. Siden Profeten er udødelig, vil de gjøre sitt ytterste for å motvirke Profeten og hans Følge. Skyggens lakeier må renskes unna for at Følget skal greie å nå sitt mål, og det blir opp til de godhjertede menneskene i følget å pønske ut hvem det er som spiller falskt…

Kan den lamme og blinde Profeten nå sitt gudgitte mål? Det er opp til deg! Finn opp en eller flere personer og slå deg med i Følget! Hvorvidt karakteren din blir en godhjertet Samaritan eller en ussel Mørkefrende får du beskjed om før spillet starter via en privat melding fra spillets Skaper – Lothair Mantelar, slik at fordelingen mellom de gode og onde ikke blir skjev.

Jeg kommer til å styre spillet gjennom informasjon som min karakter, Hirsam Aro får opplyst fra Skaperen. Dette kan for eksempel være en kommando om at Følget skal prøve og nå en spesiell landsby, eller jeg kan gi dere spor til hvor det trolig befinner seg et mystisk objekt som Lyset trenger og lignende. Disse ”kommandoene” vil fungere som katalysatorer som spillerne kan bruke til å skrive sine PoV.

Skaperen vil også trenge å vite parameterne til personene dere skal skrive, så før dere slår dere sammen med Følget så må jeg få en PM der du forteller meg litt om personen/ene dine, om de kan bruke kraften, hvilken bakgrunn de har osv. Du kan godt lyve om alt dette i selve RPGet – det bryr ikke jeg meg om – men jeg trenger å vite sannheten for å forsikre meg om at dere ikke skriver dere ut av situasjoner ved bruk av helt umulige midler. Visse ting blir sikkert ganske utrolige uansett, men det må være visse grenser.

Skaperen må få vite:

Navn:
Kjønn:
Bakgrunn: (Hvor ble personen født? Hvilket yrke har han? Hva er grunnen til at karakteren vil være med i Følget?)
Evner: (Kan personen lede kraften? Er han djevelsk god i ludo? Slikt må jeg vite)
Spesialutstyr: (har personen en bag full av sa'angrealer, eller drasser han rundt på en formue i juveler?)
Annet: (Er det noe mer jeg trenger å vite? Det er bedre å være sikker enn sorry - Skaperens vrede er stor!)


Jeg vil for all del oppfordre folk til å lage PoVer som er på Lysets side, siden fordelingen av Gode PoV vs. Onde PoV bør være nokså skjev. Jeg foretrekker om Skaperen kan være den som bestemmer hvilke PoV som eventuelt er Mørkefrender, men om noen absolutt vil være ond så kan det sikkert bli en ordning.

Selve RPGet vil foregå i porsjoner på én dag om gangen i Randland. Denne ene dagen vil vare i en uke i virkelighetens verden, noe som tilsier at du har sju dager på å skrive ditt PoV på før ”neste dag” begynner i Randland.

Ved hver 4. dag, eller 1 gang i måneden i den virkelige verden, vil det innkalles til ”Leirbål”, der Profeten blir presentert med beviser (mistenksomme ting som blir sagt, gjort og lignende av PoVet du mener er ”skyldig”) for hvem som er Mørkefrender. Om bevisene er spesielt overbevisende, eller om et rent flertall (én stemme per bruker, selv om du har flere PoV i spillet) stemmer for at et PoV er skyldig, så vil det PoVet bli henrettet. Om den personen virkelig var en Mørkefrende, vil Skaperen skjenke gruppa en belønning. Om han var uskyldig, vil Skaperen bli meget harm…

Hvis noen brukere får alle sine PoVer henrettet, kan de skrive inn en ny person til Følget ved at han ”slår seg sammen” med dem. Dette kan i grunn alle brukere gjøre til enhver tid om de ønsker å introdusere nye PoVer, men de samme reglene gjelder her som i starten.

Én gang i uka vil det også bli avholdt en ”Duell”-tråd. Denne tråden vil være åpen fra mandag til fredag, og skal brukes som et sted der folk kan diskutere ”in character”, siden det kan bli vanskelig å få noe godt bevismateriell gjennom dialog via RPG-tråden (Person X kan jo ikke få Person Y sitt PoV til å si noe kriminelt uten at Person Y vil det, ikke sant?). Duelltrådene kommer dessuten til å få diverse tema, i tillegg til det evige ”hvem er mørkefrenden”, selvsagt. Etter fredagen vil denne tråden bli stengt, redigert sammen og postet i selve RPG-tråden.

I tillegg til dette vil denne tråden fungere som RPGets OOC-diskusjon. Her kan folk planlegge hva dere ønsker å gjøre i ”uka som kommer”, dere kan arrangere samarbeids-poster der to eller flere PoVer gjør en team-up i RPGet, dere kan prøve å spekulere seg fram til hvem som er Mørkefrenden ved å diskutere ting som er blitt posta i RPG-tråden eller Duell-tråden, og dere kan lage allianser for å stemme visse PoV ut. ”Bevis” fra denne tråden vil ikke bli godkjent av Skaperen som grunnlag henrettelse, men dere kan gjerne bruke det til å undersøke nærmere i Duell-tråden eller i RPGet.

Personer som har sagt seg villige til å bidra:

Faile
Sauegjeteren
Terje
Shallis
Elric
TamalThor

Dere kan begynne å pønske ut bakgrunnen, navnet og alt som hører med til deres nye karakter. Disse må postes til meg før dere kan poste i selve ”Mørkefrende RPGet”-tråden, som vil bli opprettet på mandag neste uke: 3. mai. Den tråden vil få en åpningspost fra Hirsam Aros PoV, og vil ha en struktur som gjør det mulig for deres PoV å ”møte ham og slå dere med Følget” på Dag 1.

Det kommer ikke til å bli en Duell-tråd på Dag 1, siden vi sikkert har mer enn nok med å komme i gang.

Noen spørsmål?

EDIT:

Faile påpekte at det kunne være nyttig å vite når RPGet tar sted, og hvor det begynner.

NÅR: Et par år før Rand al'Thor og gjengen setter ut fra Tvillingelvene for første gang.

HVOR: Ved foten av "Dragonmount", i en liten landsby et stykke utenfor Tar Valon.

EDIT 2:

Angående hvor mye tid man kan tenkes å legge ned i dette:

Når du melder deg på spillet, så forventer jeg at du skriver minst 1 post i RPG-tråden for hver 3. Dag i spillet. Det vil altså si at kan slippe unna med å bare skrive en liten historie for hver tredje uke, og lengden og kompleksiteten til den historien er selvsagt helt opp til deg.

Dette er altså bare så tidkrevende som du ønsker å gjøre det til selv, og ikke mer enn at de aller, aller fleste bør kunne være med uten store problemer.

EDIT 3, 29/9/2010:

Det viste seg raskt at RPGet ble nokså ensidig når det bare var Skaperen som drev historien fremover, og alle dere andre måtte nøye seg med å skrive små vignetter uten større betydning for noe som helst. Derfor kommer det nå en ny setting og nytt regelverk for MØRKEFRENDE:

Bakgrunnen: Vi begynner med blanke ark. Hirsam Aro, Skaperens eneste sanne profet, fikk sine krefter gjennom en sjelden ter'angreal. Denne ter'angrealen gjorde at han fikk full kontakt med Skaperverket, samt visse andre mytiske evner, men den gjorde ham også gal. Det var opplest og vedtatt at Aro hadde forsvunnet for hundre år siden sammen med ter'angrealen sin, og at den nå var tapt for evig.

Men, akk! Sent en høstnatt på vertshuset, i en liten landsby nær Dragonmount, blir liket av en innskrumpet gammel mann båret inn av en kjempe uten like. Liket er Hirsam Aro, endelig død etter utallige år på denne klode. På hodet kan gjestene skimte en av restene av den sagnomsuste ter'angrealen. Det er sagt at den en gang så ut som en tornekrone. Alt som er igjen er en blodkalket femtedel, dypt inngrodd i den gamle mannens hode.

Hvor er resten av tornekrona? Kan man bruke den ene femtedelen til å finne resten? Kanskje kjempen vet noe? Hva er folks hensikter med å finne krona? La eventyret begynne!

Her er det ingen Skaper som styrer skuta. Du bestemmer selv (eller i samråd med de du måtte ønske) hvor ditt PoV skal dra, hvordan du ønsker å lete osv. Det er i så måte litt likt "Jakten på Hornet", men forskjellen er at dere faktisk finner krona (eller andre ting jeg måtte finne på) på veien.

Men hvorfor heter spillet "Mørkefrende", spør du? Jo, det skal jeg fortelle deg: Halvparten av PoV'ene må enten gå i lyset eller være mørkefrender. Det er ikke lov å drepe hverandre sine PoV, såfremt man ikke avtaler det med personen det gjelder.

Går du i lyset, vil du få mer hjelp av "Skaperen" (meg) til å finne tornekrona hvis du gjør ting en god hvitekappe gjør. Her er det bare fantasien som setter grenser, og det er ingen automatikk i det, men hvis man f. eks. lurer en kjent mørkefrende... så får du et tips. Tar du mørkefrenden til fange for å stille ham for retten, får du et enda bedre tips. Greier du å skaffe deg en hær stor nok til å ta ut et trollokfølge, er du nesten garantert noe pent i postboksen osv.

Det samme gjelder for mørkefrender. Jo mere fanterier dere kan finne på, jo mer hjelp får dere av den Mørkeste.

Poenget er altså at PoVene oppfordres til å gyve løs på hverandre så mye som mulig. Jeg vil ha en full krig i Randland før dette er over, og vinneren krones med Tornekrona.

Høres dette greit ut for folket? Still spm, så kan vi finpusse regelverk o.l. før vi setter igang. Dette er selvsagt bare en skisse av en idé, intet me
r.
Last edited by Lothair Mantelar on Mon Sep 20, 2010 22:00, edited 6 times in total.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Dette høres helt herlig ut, gleder meg masse :D
Du skal ha Creds for forslag og planlegging Lotta :D

Husker du sa noe om hvor mange personer hver person burde ha, men fant det ikke :P Var det en eller to, du foreslo?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Hvor lang bakrunnshistorie vil du ha i meldingen?
Jeg har navn, bakrunn og utsende trenger du noe mere?
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

@Shallis: Takk skal du ha :)

Jeg foreslår at du bør ha minst 2 personer, slik at du kan ha litt dialog mellom dem og slikt. Du trenger jo ikke skrive i fra begges synsvinkel hvis du ikke vil, men det gjør det litt lettere å ned et PoV hvis du ikke gidder å samarbeide med noen hver uke.

@Elric: Jeg kan sette opp en liten mal i åpningsposten. Sjekk den for oppdatering om ikke så altfor lenge.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Åpningsposten er oppdatert et par ganger med litt mer info om selve RPG-et og hvor mye tid det faktisk kommer til å oppta.

TamalThor er lagt til i lista over folk som vil være med. Lothar, Chiad og Merillin er foreløpig fjerna, men de ønskes velkommen tilbake om de skulle ønske det

Jeg har mottatt karakter-info fra elric og TamalThor, og det er jo veldig hyggelig. Det er ikke noe tidsfrist på dette, annet enn at den/de bør være inne (og godkjente) før du poster i RPG-tråden. Dette tilsier at folk som ønsker å være med fra Dag 1 må sende meg karakterinfo senest søndag neste uke (9. mai).

Om noen skulle lure, så vil jeg avgjøre hvem som blir Mørkefrenden gjennom en helt tilfedlig trekning av kandidatene jeg har tilgjengelig etter Dag 1.

Ikke mange dagene igjen nå, folkens! Mandag åpner selve RPG-tråden :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Du mener neste mandag right ? :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Nei, jeg mener nå på mandag 3. mai :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Da skal jeg få ræva i gir ;)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

RPG-tråden åpner førstkommende mandag, men rollespillet begynner ikke før mandagen etter det? Har jeg forstått det rett? :o
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Nei, RPG-inga begynner så fort jeg får posta "åpningsposten" på mandag (skal prøve å poste den etter midnatt på søndagskvelden, men lover ikke noe der). Den første dagen er jo også mer av en introduksjonsfase enn en skikkelig RPG-post. Du må presentere karakteren/ene dine til Profetene (og dermed også alle de andre spillerne).

Jeg vil også foreslå at dere venter med å skrive RPG-posten til dere får lest åpningsposten, slik at dere faktisk vet kallenavnet på plassen dere skal til, hvordan status quoen er osv. Hvis dere poster noe som ikke stemmer med agendaen blir dere jo nødt til å skrive om uansett, og dobbeltarbeid er kjipt.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Må nok melde avbod - har simpelthen ikkje tid til det. :( Sorry!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Er det bare jeg som tror Loki er mørkefrenden? Fryktelig mistenkelig å melde avbud på denne måte, asså.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Da har alle på lista levert sine karakterpersonalia, bortsett fra Faile og Brækar...

I morra starter ballet. La lekene begynne.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Der bør eg ha levert. Om det av ei eller annan grunn ikkje kjem fram lell får du gje lyd frå deg, så finn eg eit alternativ.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg skal prøve å få skrevet starten før kl. 12. Må bare se en fotballkamp først, lage middag osv. Tråden kommer uansett i stand i løpet av kvelden/natta.

Så godt som alle har levert, så jeg kommer til trekke Mørkefrenden/mørkefrendene etter at jeg skrevet RPG-begynnelsen. Hold øynene åpne for en PM...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply