Den Gjenfødte Dragen

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hva syns du om Den Gjenfødte Dragen?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
1
3%
5
1
3%
6
1
3%
7
3
8%
8
4
11%
9
14
39%
10
12
33%
 
Total votes: 36

Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Den Gjenfødte Dragen

Post by Ashaman »

Hva syns dere om denne boken???

Jeg syns d er den beste boken, den er ihvertfall blandt topp 3!!

Utrolig bra når noen av de store Profetiene blir fullført/vist!

(Ser at noen av bøkene mangler så legger ihvertfall til denne)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

hehe.. veldig enig med deg. denne boka er kjempefin, ikke minst fordi det forteller om rands desperate forsøk på å ta ansvar for sin egen skjebne.. =)

de tre første bøkene er mine yndlinger! :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ja, jeg også elsker denne boka. Da jeg leste serien første gang var dette den beste av de 3 første, men etterhvert har EotW steget over denne boka.

Uansett, kjempebok.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg startet min WoT avhengighet med denne boka (dvs. del to... norsk utgave). Hekta straks.

(Lite bibliotek. Hadde bare denne boka av en eller annen grunn. Bare flaks at jeg bestemte meg for å begynne å lese den.)

Gav boka en tier. Det fortjener ei bok som klarer å trollbinde meg til tross for at jeg i forkant ikke hadde lest de tidligere bøkene. Neste steg var selvfølgelig å lese tEotW.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Uten tvil en topp femer, men skal ha store problemer med nr 4 og 5. The eye of the world er etter min smak den aller beste, men slikt er etter smak og behag.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

etter sværet manges smak og behag... :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hmm, dette er egentlig en av de bøkene i serien jeg sjeldent tenker på, men det jeg nå husker, fikk meg til å gi den en 8'er (eller var det en 9'er?).

Det er interessant å se hvordan en så sterk Ta'veren (andre enn meg som nesten uttaler dette som "tavern"? :P) påvirker områdene han reiser gjennom. I tillegg elsker jeg den scena på begynnelsen hvor de blir angrepet av Trolloker i fjellene, og Perrin for første og siste gang så langt, så vidt jeg kan huske, omfavner Ulvebrorskapen sin, og slakter Trolloker for fote. Oppå denne kommer Mat's geniale framferd i boka. Banker Gawyn og Galad, drikker og horer med Thom, blir behandla som dritt av Nyn, Eg og El. :D
Scenene med sistnevnte er kanskje bokas kjedligste deler, selv om de ikke kommer opp mot de kjedelige delene med dem i de neste par bøkene (fra de forlater Tear til de kommer til Salidar, er El og Nyn bare dryge).

Men alt i alt ei god bok.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Hallo! Drygt? Nynaeve
Spoiler
kjemper jo mot Moghedien mellom Tear og Salidar, jo! Og så blir de satt på plass av drømmevandrerne i TAR. Og så møter de egeanin og bayle domon... (har alltid likt det forholdet der utrolig godt.)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

for meg har vel alle delene i den boka vært spennende, og det gjelder alle de tre første bøkene. finnes omtrent ikke dødpunkter i dem.. (synes jeg da) :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

helt enig!! Syns delen der Ba'alzamon blir drept er best, også trollok angrepet i starten, har hørt d på lydbok, og er like spennende hver gang!!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ceres wrote:Hallo! Drygt? Nynaeve
Spoiler
kjemper jo mot Moghedien mellom Tear og Salidar, jo! Og så blir de satt på plass av drømmevandrerne i TAR. Og så møter de egeanin og bayle domon... (har alltid likt det forholdet der utrolig godt.)
Steike, jeg må lese opp igjen bøkene... :P

men, jeg holder på det jeg sa: Til tross for enkelte store klimaks, er jakten på den svarte ajah en døll affære etter Tear. Særlig er hjemreisa fra Tanchico kjeisam, siden Nyn og El knapt gjør anna enn å krangle, uten å ta fornuften fatt en eneste gang (så godt som).


Men det er jo alltid gøy når Moggy får på pukkelen. :lol:
Spoiler
Er det forresten noen andre enn meg som virkelig ikke hadde trengt å vite at hun ble voldtatt av Shaidar Haran på Shayol Ghul?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

terje wrote:Er det forresten noen andre enn meg som virkelig ikke hadde trengt å vite at hun ble voldtatt av Shaidar Haran på Shayol Ghul?
Tja, er kanskje ein litt ubehageleg tanke.... Og apropos:
Spoiler
Han gjorde vel det same med Mesaana i CoT?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ja, det ringer ei bjelle...


(Hvis noen syntes ordvalget mitt var usmaklig, har denne noen min beklagelse. :P)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

terje wrote:
Ceres wrote:Hallo! Drygt? Nynaeve
Spoiler
kjemper jo mot Moghedien mellom Tear og Salidar, jo! Og så blir de satt på plass av drømmevandrerne i TAR. Og så møter de egeanin og bayle domon... (har alltid likt det forholdet der utrolig godt.)
Steike, jeg må lese opp igjen bøkene... :P

men, jeg holder på det jeg sa: Til tross for enkelte store klimaks, er jakten på den svarte ajah en døll affære etter Tear. Særlig er hjemreisa fra Tanchico kjeisam, siden Nyn og El knapt gjør anna enn å krangle, uten å ta fornuften fatt en eneste gang (så godt som).


Men det er jo alltid gøy når Moggy får på pukkelen. :lol:
Er det forresten noen andre enn meg som virkelig ikke hadde trengt å vite at hun ble voldtatt av Shaidar Haran på Shayol Ghul?
sånn sett så er det vel bare kjedelig.. på den turen mista jeg mye av respekten for nynaeve.. da hun begynte å bli et sånt nervevrak etter det med engwene og Moggy...

nei, hadde ikke trengt å vite det nei!!!
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Kan ikke huske at Shadar Haran kommer inn i bøkene før bok nr. 8 eller no jeg da, er d i Den Gjenfødte Dragen man får vite dette?? Jeg selv har ikke fått d med mad før nå engang!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply