Kaosets Herre

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kaosets Herre - hvor bra var den?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
1
3%
4
0
No votes
5
1
3%
6
0
No votes
7
3
9%
8
0
No votes
9
13
38%
10
16
47%
 
Total votes: 34

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Kaosets Herre

Post by Terje »

Hvor bra synes dere den var?

Selv regner jeg den som en av de beste i hele serien. Den er vel en av de siste (med unntak av WH og ACoS) som har en klart definert struktur, i tillegg til at den har mange fine scener. Det er en som fortsatt sitter ganske klistra i hjernebarken min, i alle fall er inntrykket av den der fortsatt, nemlig scena hvor Min kommer til Cairhien og gjenforenes med Rand. Husker ikke helt hvorfor, men det er noe med akkurat den scena som rørte meg til tårer sist jeg leste WoT, for snart 3 år siden...
Gleder meg som en unge til å lese dem opp igjen etter jul :)

Uansett, slutten er ikke verst den heller, og prologen inneholder den mye omdiskuterte kommandoen fra Den Mørkeste til Demandred.

Tror dette er en tier.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

En slående bra bok. Det må jeg si meg enig i. Og Rands gjennmøte med Min er en fin scene. Gir den en nier siden den ikke gjorde maks inntrykk på meg. Og når jeg sier maks inntrykk mener jeg et hakk, i lengde en halv millimeter under toppen. Så apsolutt en ster bok. Nå sammenligner jeg med mine personlige toppbøker, som EotW, tGH, og WH.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ga den også en nier!! Den er veldig bra!! Men driver å leser tEotW nå, så må nok si at den er bedre (allefall når man leser den for andre gang etter å ha lest de andre bøkene!!)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

ashaman17 wrote:Ga den også en nier!! Den er veldig bra!! Men driver å leser tEotW nå, så må nok si at den er bedre (allefall når man leser den for andre gang etter å ha lest de andre bøkene!!)
Ja syns også at den var bra og ga den en ni'er...

Er enig i at tEotW er en av de beste bøkene til nå....(Har ikke kommet lenger enn til bok nr. 8...)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

jeg veit ikke hvor godt jeg liker denne boka jeg. litt av den magien jeg ser etter blei i alle fall bort :( men det kan ha noe med at jeg leste den på et tidspunkt jeg egenlig ikke hadde noen tid til å lese, og det hele blei stykkevis og delt. første inntrykket sitter lenge...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Dette var min favorittbok i serien, da jeg leste hele serien første gang.

Nå ligger den på delt første sammen med tEotW.

Fantastisk mye action i denne boka, slik jeg liker i bøker. :)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

en av de tingene som jeg finner utrolig viktige i denne boka er det at Nynaeve oppdager hvordan man kan heale stillning. scenen er fin, men en smule irriterede, da man i starten nektet å tro på henne. men, jeg blei i alle fall utrolig glad da siuan og leane fikk igjen evnene sine.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Sammael
Soldat
Soldat
Posts: 71
Joined: Wed Dec 21, 2005 0:31
Location: Zeal

Post by Sammael »

Likt denne boken utrolig godt, spesielt hele utviklingen med Aes Sedaiene. Må inrømme at jeg ble utrolig sint da de puttet Rand i kisten, men jeg likte måten han håndterte situasjonen på og da han tvangAes sedaiene til ¨knele og svege troskap :twisted:
Ey utrolig bra øyeblikk var da dert blir fortalt at en av gangene han prøvde å flykte drepte han en vokter med bare hendene :twisted:
John Gabriel's Greater Internet Fuckwad Theory:

Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Sammael wrote: men jeg likte måten han håndterte situasjonen på og da han tvangAes sedaiene til knele og svege troskap :twisted:
håndterer situasjonen? ligge stille, og krangle med en død mann inne i hodet sitt? :P men slaget er kjempe pent da! :D

og jeg lo da de sverget, gøy å se at de ikke er så allmektige som de tror de er, ettersom rand, bare med sitt blotte nærvær fikk dem til å sverge :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Sammael
Soldat
Soldat
Posts: 71
Joined: Wed Dec 21, 2005 0:31
Location: Zeal

Post by Sammael »

Faile wrote:
Sammael wrote: men jeg likte måten han håndterte situasjonen på og da han tvangAes sedaiene til knele og svege troskap :twisted:
håndterer situasjonen? ligge stille, og krangle med en død mann inne i hodet sitt? :P men slaget er kjempe pent da! :D
Ja, nettop :D Likte at han ikke lot seg kue av Aes Sedaien, men heller ler da de torturerer ham :twisted: Også når han sammen med Lews Therin klarer å bryte seg løs under slaget og stilner noen av dem :D

Slaget er utrolig kult, måten Asha'manene utspiller sin role som våpen ved å lage en skikkelig pytt i panne av Shaidoene :twisted:
John Gabriel's Greater Internet Fuckwad Theory:

Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Dere er så voldelige!

...
Urban tilværelse
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Haha, likte det slaget ja!

Men er det ikke slik at når noen skal bli Helbredet etter Stilning/Mykning, så blir de sterker dersom en av motsatt kjønn Helbreder dem??

*huff, lenge siden jeg las den sist*
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Kremt... Spoilertag?

Spoiler
Dersom en av samme kjønn helbreder en stilnet person blir man svakere, like sterk dersom det er en av motsatt kjønn. Tror ikke det ville fungert særlig godt om man kunne bli stilnet og så helbredet i det evige og bli så sterk som skaperen selv tilslutt. Nope...
Urban tilværelse
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Prologen er jo ekstremt bra da.. Har nettopp lest den :D
the black wind
Hengiven
Hengiven
Posts: 191
Joined: Tue Jan 03, 2006 18:34
Location: stavanger

Post by the black wind »

jeg liker også det slaget men brende dem :evil: som gjorde rand noe vondt stakars og så i en kiste :shock:
like a butterfly i fly
like a rock i fall
Post Reply