Kaosets Herre

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kaosets Herre - hvor bra var den?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
1
3%
4
0
No votes
5
1
3%
6
0
No votes
7
3
9%
8
0
No votes
9
13
38%
10
16
47%
 
Total votes: 34

Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ceres wrote:Kremt... Spoilertag?
Hvorfor?
Det er jo bare dem som har lest boka (eller de etter) som går inn på denne tråden!
Jeg går ikke inn på KoD tråder, siden jeg ikke har lest boka!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg ser at mange av dere liker slaget (regner med at dre refererer til Dumai's Wells? :P). Selv husker jeg med gru tilbake på første gang jeg leste denne scena, siden jeg ikke kunne fatte eller forstå hvem de svartkledde mennene var. Umiddelbart var jeg overbevist om at det måttte være Dreadlords, og at alle de "gode" var fortapte. Fortvila, ble jeg, fordi jeg ikke kunne se noen måte Rand, Perrin, og gjengen kunne redde seg unna slaktet fra. Heldigvis var det bare Ashamanene, men jeg var virkelig bekymra ei stund.

Mener forresten at dette er ei god bok, men det er lenge siden jeg har lest den, og ting flyter litt sammen. Mener det er her Mat et al. ankommer Ebou Dar og innleder sin søken etter Vindenes Skål, en meget langdryg og smått plagsom plottråd, som heldigvis er over nå. Bra er det dog at det skjer mye spennende inne i denne hovedsideplottråden.

Ellers er det jeg husker best fra forrige gang jeg leste LoC, at det var noen usannsynlig koslige scener når Min ankom Cairhien og traff Rand. Tror jeg likte dem.

Også den siste Ta'veren-interaksjonen jeg kan komme på fant sted her, og det er alltid spesielt å lese om møter mellom guttene, særlig når de har vært borte fra hverandre så lenge.

Alt i alt er det vel her situasjonen tilspisses - og på en meget bra måte. Selv om det kanskje ikke kom så godt fram her, mener jeg å huske at hver av de tre gangene jeg har lest LoC, så har jeg elska den. Nest etter TGH, er det favoritten min, et hesteøre foran WH og en haug av andre.

9, må det nesten bli.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ja! Jeg trodde og at Ashamanene var slemme før jeg leste om dem i boka!
Spesielt da jeg fant dette bildet før jeg las boken!

Image
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Uberlord
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 1
Joined: Thu Jan 26, 2006 16:17

Post by Uberlord »

Nå er vel ikke situationen til ashamanene helt klarlagt enda :D

Det at rand tok det så bra er vel litt drøy, Han sliter jo fortsatt med effektene av det. Han ville ikke drepe Aes Sedaiene for han trenger dem til the Last battle.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Uberlord wrote:Nå er vel ikke situationen til ashamanene helt klarlagt enda :D
Hehehe, det er vel sant det, at mine første inntrykk av Ashamanene også kan bli mine siste. :P

Heldigvis finnes Logain... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Speedy
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 19
Joined: Wed Mar 15, 2006 11:07
Location: Stavanger

konge

Post by Speedy »

Drit bra bok. bra slag en liten smule blodig hvor shaidoene blir revet i filler som blader :twisted:. Syntes sitatet "kneel or you will be knelt" av taim er det beste i boken. Stakkars små Aes Sedaier som må sverge troskap til Rand (noen av dem røde, de vil jo stilne en mann for en vær pris) :twisted: . Alt i alt en bra bok (som alle andre). Ga den en 10. vet ikke hvorfor har bare av og til sånne merkelige innfall :lol: :wink:
Det finnes gull og perler i mengde, men å tale med kunnskap er et kosbart smykke
Rand al'Thor
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 19
Joined: Wed Mar 29, 2006 10:44
Location: Mausund City

Post by Rand al'Thor »

Ga den en tier :D Beste boken jeg har lest enda i serien, men er bare på bok sju nå da :|
<<Vær hilset Rand al'Thor, Verdens Konge!>>
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Om eg hugsar rett, likte eg veldig godt store deler av denne boka, men den hadde (igjen, om eg hugsar rett) òg ein del lengre, kjedelege partier innimellom.

Men eg elsker slutten.

Gir den 7/10, men mistenker at tidsgapet sidan eg leste den har forringa minnet, hadde sikkert gitt den i alle fall 8 når eg nettopp var ferdig.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
aviendha
Hengiven
Hengiven
Posts: 173
Joined: Tue Jan 03, 2006 21:17

Post by aviendha »

Har nettopp les ferdig boka. Synes den var kjempe bra :) spesielt slutten likte jeg veldig godt. Men det kunne bli litt kjedelig noen steder. Det var også kult at Egwene ble valgt til amyrlin :D Ga den karakter 9.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

*EKSTASE*

Nettopp lest ferdig boka (for andre gang), og er helt i skyene etter slaget ved Dumais Brønner, og epilogen. Ajajajaj. Det er ei ekstremt bra bok, med noen få stille partier. Ser til min skrekk at jeg synes Perrin begynner å bli kjedelig med all den surmulinga si over både det ene og det andre. Og det at Egwene blir Amyrlin er jo helt konge. Ikke så veldig spennendes alt i Ebou Dar heller, men egentlig ganske bra likevel. Så jeg ga den en kanskje noe ufortjent 10/10. Men gjort er gjort, og hjulet vever som hjulet vil. Utrlolig nok har det vevd til boka en karakter 3 her :(
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Surmulinga til Perrin? Er jo Faile som surmuler, den kjerringa.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Surmulinga til Perrin? Er jo Faile som surmuler, den kjerringa.
Begge surmuler, men POVene til Perrin virker så pessimistiske.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Er det forresten andre enn meg som digger sekvensene med Rand og Min i Kaosets Herre? Forrige gang jeg leste serien, husker jeg at jeg lå og smilte fra øre til øre mens tårene trilla da jeg leste scenene der de gjenforenes og sånt.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

nei, jeg liker ikke den scenen. men så er ikke jeg så veldig fan av Min heller da...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg likte den heller ikke. Har heller aldri likt forholdet til Rand og Min. Måten de ble sammen på synes jeg også var ganske teit.
Post Reply