Gjenlesning?

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply

Lese bøkene flere ganger?

Nei, bortkasta tid
3
3%
Ja, stor opplevelse
64
66%
Nei, leser av prinsipp ikke bøker mer enn en gang
2
2%
Ja, men bare fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre
3
3%
Nei, men har planer om å gjøre det
23
24%
Ja, men angrer på at jeg gjorde det
1
1%
Har aldri tatt stilling til spørsmålet
1
1%
 
Total votes: 97

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Gjenlesning?

Post by Terje »

Jeg driver som noen kanskje har fått med seg ( :roll: ) nå på med min fjerde gjennomlesning av WoT, og i den forbindelse ble jeg litt nysgjerrig på hvilket forhold dere har til gjenlesning?

Ser dere på det som bortkasta tid? Liker dere å lese opp igjen for å få med dere detaljer? Leser dere bare opp igjen favorittsekvenser eller -scener?


Selv om ingen gjenlesning kan være like "magisk" som første gang, liker jeg godt å lese opp igjen bøker. Dete kan være fordi jeg under gjenlesninger får med meg mye som får konsekvenser for senere hendelser - både bagateller og viktigere saker - og fordi jeg ettersom årene går tross alt utvikler meg intellektuelt, og dermed får leseropplevelsen en helt annen dimensjon. Med bøker som WoT har denne siste kanskje ikke så mye å si, men den er der.


Men hva med dere? (PS! Husk å lese alle alternativene i pollen, slik at du velger det som passer deg best...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Nei, det har jeg ikke tid til hvis jeg skal få med meg andre former for underholdning, skolearbeid og arbeid på siden. Et kjappt regnestykket viser at det vil ta 160 timer for meg å lese gjennom alle bøkene på nytt, og da må jeg lese 60 s/t i paperback utgaven. Disse timene vil jeg heller bruke på andre ting, som f.eks å lese en bok jeg fikk til jul. I tillegg har jeg aldri lest bøker flere ganger, med unntak av da jeg gjorde særemnet mitt. Det blir ikke så spennende når man vet hva som skjer, har omtrent samme oppfatning om det med hensyn til filmer, men de varer ikke så lenge at det gjør så mye.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Hehe... vet ikke helt hva jeg skal svare, utenom "nei." Jeg har ikke egentlig noe prinsipp, bare føler ikke for det... Tid? Vel man har tid til det man har lyst til å ha tid til. Jeg må altså tenke litt over hva jeg skal svare på pollen.

(Jeg har forresten en gang lest ei bok to ganger: Jan Guillous siste bok om Hamilton. Leste den første gang på lydbok, og jeg måtte lese den en gang til, fant jeg ut. Den boka ender på en måte ingen andre bøker i den sjangeren ender. Den er herlig spesiel.)

Og til Eivind må jeg si to ting.

1) Jeg gadd ikke lese særemnebøkene mine to ganger en gang. Får være grenser for hva man skal legge ned i arbeid for en stakkarslig liten sekser.

2) 60 s/t tror jeg nok er litt i overkant for min del når det gjelder wot... Jeg har aldri egentlig timet tida jeg bruker, men noe sier meg - spes i og med at jeg leser bøkene på engelsk - at jeg nok ligger nærmere 30. :oops: (Det vil si to minutter per side... Tja... Jeg vet ikke helt...) Altså ville jeg brukt dobbelt så lang tid...
Urban tilværelse
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Ceres wrote: Og til Eivind må jeg si to ting.

1) Jeg gadd ikke lese særemnebøkene mine to ganger en gang. Får være grenser for hva man skal legge ned i arbeid for en stakkarslig liten sekser.

2) 60 s/t tror jeg nok er litt i overkant for min del når det gjelder wot... Jeg har aldri egentlig timet tida jeg bruker, men noe sier meg - spes i og med at jeg leser bøkene på engelsk - at jeg nok ligger nærmere 30. :oops: (Det vil si to minutter per side... Tja... Jeg vet ikke helt...) Altså ville jeg brukt dobbelt så lang tid...
1) Nå var det gode bøker jeg leste, som også var lettleste. I tillegg ble det sånn at det var lenge mellom første gangs lesing og da jeg skrev særemnet, så det var greit å lese det opp igjen. BTW, Simen vet hva det vil si å legge ned arbeid for en stakkarslig 5-er :p – Han hadde fortjent mer.

2) Alltid kjekt å time hvor fort man leser, slik at man vet hvor lang tid man trenger på å lese ferdig boka. Spesielt når det var om å gjøre å bli ferdig med serien først.
Last edited by Eivind on Tue Jan 24, 2006 23:53, edited 2 times in total.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Leser svært ofte bøker opp att, av ulike grunnar. Det kan vere fordi eg ikkje har noko anna å lese eller fordi eg vil få med meg fleire detaljar. Har - i motsetnad til Ceres - aldri hatt noko problem med å lese bøker ein, to eller fem (i spesielle tilfelle) gonger.

I serier som tWoT er det greit å lese opp att, då ein lettare ser samanhengen i ting, og bøker som Silmarillion må ein nesten lese fleire gonger for å få med seg mesteparten...
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Jeg ønsker å lese dem på nytt igjen, men så var det spørsmålet om tid som nevnt ovenfor. Jeg tror ikke det blir før alle bøkene er utgitt men vi får se. Det er jo så mye jeg ønsker å gjøre, og å få pressa det inn nå mitt i siste innspurt av vk2 tror jeg ville være en umulighet.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg har da i det siste funnet ut at det er mye annet en Wot som trenges å leses. Derfor er det bortkastet tid. vist sant skal sies mener jeg at aSoIaF virker mye bedre enn Wot, og vill med det heller lese det enn å lese noe jeg allerede har lest, og vil sitte å tenke : Å så skjer det, å det, å det, har du sett jeg hadde rett :roll:. Nei jeg tviler på at jeg blir å lese serien om igjen når jeg er ferdig...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Skulle gjerne lest opp utolig mange bøker jeg, men så ligger det som oftes alltid noen å venter da jeg er ferdig med en bok, så det blir ikke tid egentlig. Men noen ganger prøver jeg å fålest om igjen noen da. Skal f.eks. få lest om igjen HP til siste bok kommer tenkte jeg.
Er ikke noe som passe for meg nå alikevell. Henger "litt" etter på skolearbeidet, så jeg har ikke fått lest i boken min på over 1,5 uker! :(
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Katten
Soldat
Soldat
Posts: 64
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:21
Location: Lier

Post by Katten »

Jeg pleier å lese bøker om igjen, har lest de fleste Harry Potter bøkene 11 ganger xD
Har nettop begynt å lese WoT om igjen også, leste nettop 1eren for andre gang.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Håper du leser de på engelsk denne gangen ellers er det vel ganske dårlig utnyttet tid :?

Skal som Damien, lese HP igjen før siste boken, men det er jo en god stund til :wink:
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Begynte å lese serien på nytt, men så kom CoT på norsk, så da måtte jeg lese den, og må vel lese KoD på engelsk etterpå! Men kan hende det blir bilteori før den tid!
Når jeg er ferdig med lappen og KoD må jeg vel lese hele serien på nytt, og så vente på den siste boka!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Lykke til med lappen, da! :D



( :wink: Neida, jeg prøver ikke å gjenta en tidligere bragd...)
Urban tilværelse
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Er ikke før til sommeren jeg skal ta lappen, skal bare ta teorien nå snart tenker jeg!

Gjenta en tidligere bragd? Nå henger jeg ikke helt med her!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

den der svære pyramidegreia... den starta sånn :P

jeg har null imot gjennlesning, leser ofte bøker mange ganger, alt etter hva jeg føler for.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Faile wrote:den der svære pyramidegreia... den starta sånn :P
*host*ziggurat*host*
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply