Sverdkronen

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Karakter for Sverdkronen?

1
1
5%
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
0
No votes
6
1
5%
7
8
38%
8
7
33%
9
2
10%
10
2
10%
 
Total votes: 21

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Sverdkronen

Post by Sauegjeteren »

Ja, jeg fant ikke tråd for denne boka her, så værsågod, diskuter i vei.

Selv syns jeg det er ei bra bok (selvfølgelig) uten at den er av de desidert beste likevel.

Hva skjer i boka? Jo, Matt blir overfalt av Tylin, Nynaeve og Elayne finner skåla og Kretsen, Nynaeve blir kvitt sperra og Lan dukker opp igjen, Perrin skal oppsøke Drageprofeten, Egwene befester rollen som Amyrlin, Rand tar hånd om Sammael og Caraline Damodred og får hatt seg for andre gang.

Noe som derimot irriterer meg med boka er utrykksfeil og upassende utrykk noen steder. Jeg tror også jeg fant skrivefeil. Skal vi igjen skylde på Berit Rise? Ja. Jeg tror faktisk man trenger begge hendene for å ramse opp feilene i boka, og det liker jeg ikke.

Men alt i alt er står den nok til en 8/10.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Jeg syns det ble for mye av Tylin og Matt. Likte det når Egwene fikk vist hvem som var sjefen og det var på tide at Nyn ble kvitt sperren. Må si meg enig: en 8.
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Er vel ei helt grei bok. Ikke blant de beste, ikke blant de verste. Godt er det imidlertid at den altfor lange jakta på Vindens Bolle (eller hva pokker de kaller den dingsen...) slutter. Synes dog å huske noen ekle små biter om Egwene som ikke akkurat var morsomme. Problemet med Egwene-sekvensene
KoD
før Knife of Dreams
er at de har mye potensiale, men at Jordan skusler det bort, ved å fokusere på alt annet enn den politiske manøvreringa som foregår innad i Aes Sedaienes rekker, og når han faktisk vender hodet mot dette, så fokuserer han på de samme tingene igjen og igjen.

Hvis han ikke hadde nok stoff planlagt til at det skulle holde til konflikt hos Aes Sesaiene hele veien fra Salidar til Tar Valon, kanskje han burde ha bosatt opprørerne litt nærmere? Eventuelt latt være å fokusere så mye på dem?


Uansett, det er tre-fire år siden sist jeg leste WoT, og alt mellom slutten av Himmelens Flammer og slutten av Skumringens Korsvei flyter sammen i en slags grøt, i alle fall i forhold til hva Egwene og Perrin driver med...

Tror jeg faller ned på en 7'er her, jeg.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Faller nok på sjuern jeg også. Ikke blandt de beste, og starten på de litt mindre bra bøkene som kuliminerer med COT.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Falt på 8'eren jeg også. Lenge siden jeg leste den

  • +


    ~ Lan dukker opp igjen
    ~ Nynaeve blir endelig kvitt sperren
    ~ Rand frontet omsider Sammael.. og blir (ekte) Konge :P
    ~ Og mye annet..:P

    -
    ~ Lite utvikling i Aes Sedaiens konflikt
    ~ Mye irriterende, som f.eks Matt \ Tylin
    ~ Synes gjenforeningen med Fain var utnyttet litt dårlig, det skulle endt med en tvekamp, uten innblanding av Kraften :P
    ~ Vendingen med at Perrin skal oppsøke Drageproften, og
    Spoiler
    at Faile blir fanget [ husker ikke om dette skjedde her eller i Dolkenes Vei så jeg setter spoiler..]
    blir nok en unødvendig lang, og til tider kjedsommelg, en.
    ~ Usikkerheten rundt Sammaels død. Håper ikke det blir enda flere reinkarnasjoner
Lurer fælt på hvem den gåtefulle mannen som hjalp Rand i Shadar Logoth var, heller mest mot Moridin.. Noen andre som har idèer omkring det?

Lette også fælt etter hint om Asmodeans mordere, spesielt i POVene til Sammael og Graendal. Ble dessverre skuffet..
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Lothar wrote:~ Usikkerheten rundt Sammaels død. Håper ikke det blir enda flere reinkarnasjoner
For å sitere RJ: "Mashadar killed Sammael. Sammael is toast." Hadde vore fint om Shai'tan ikkje gjorde noko for å endre på det...
Lothar wrote:Lurer fælt på hvem den gåtefulle mannen som hjalp Rand i Shadar Logoth var, heller mest mot Moridin.. Noen andre som har idèer omkring det?
I tilfelle nokon ikkje vil vite det:
Spoiler
Opplest og vedtatt at det er Moridin. Ung, høg kraftig, mørk. Kan lede Krafta men det er ikkje saidin, mao. True Power, som berre Moridin har tilgang til.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Vet du noe om hvorfor han hjalp Rand?
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Er vel sannsynelig at han fremdeles vil "overtale" han til å joine den mørke siden, samt at han ikke har alt for mye til overs for Sammael.

Enkelt sagt, men mener det er en tråd på det på forumet her?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Thomdril
Asha’man
Asha’man
Posts: 257
Joined: Tue Oct 04, 2005 18:20
Location: Vålerenga
Contact:

Post by Thomdril »

Syns boka er ganske bra jeg. Ikke helt der oppe blandt de beste, men absolutt bra.. Ga den 8.
Jeg liker faktisk sekvensen når Perrin møter profeten, og det som hører til der..
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Lothar wrote:Vet du noe om hvorfor han hjalp Rand?
Moridin er fortsatt ei hard nøtt å knekke, men han jobber ikke på samme måte som de andre Forsaken. Han vet nok noe de ikke vet.
Kanskje Rand må overleve frem til TG?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Moridin hadde vel dukket opp i sverdkronen? Så en spoiler kan vel det umulig være. Når du leser en tråd som heter Sverdkronen bør du forvente at det står noe om hva som skjer i boken der.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kjetil wrote:Moridin hadde vel dukket opp i sverdkronen?
Jepp, i kapittel 25.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Forøvrig en litt far fetched teori om at det skulle være Logain. Han hadde jo Rand kjent igjen.

For å ikke nevne det faktum at Logain neppe kan bruke the True Power.
Post Reply