Verdens Øye

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Verdens Øye?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
1
2%
5
0
No votes
6
4
7%
7
5
8%
8
6
10%
9
22
37%
10
22
37%
 
Total votes: 60

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

neida, du surrer ikke. det er hentet fra starten av tGH.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

:oops: Blir litt vannskelig å huskehva som var fra hvordan....
Trodde vel bare feil :wink: Men det var uansett veldig tøft....
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Faile wrote:neida, du surrer ikke. det er hentet fra starten av tGH.
I'm goood! 8)
Wolfbrother wrote: :oops: Blir litt vannskelig å huskehva som var fra hvordan....
Trodde vel bare feil :wink: Men det var uansett veldig tøft....
Tøft var det ja! Men det er ikke rart det går i surr heller da! Er MYE som skjer, som man samtidig skal holde styr på! Fint med glossary bak, de hjelper en del!
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Ja. men uansett hvor mye som står der er det alltid noe mer som burde stått :wink:
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Det er vel en av delene til at Robert Jordans the wheel of time kom.
Bruker glossary-en en god del, ettersom at den er nyttig selvom det kunne stått mer.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ayreon
Asha’man
Asha’man
Posts: 375
Joined: Fri Oct 07, 2005 18:06
Location: I en mørk,mørk skog, bak en mørk,mørk dør

Post by Ayreon »

Skulle ønske at det som var nyttig i glossary-en i de første bøkene også stod i de nyere bøkene. Selv om den ville blitt veldig stor da.

Når jeg leser glossary-en i teotw ser jeg at det står ganske mye dumt i den. F. eks. at det står hvem Rand al'Thor er.
Hvem vet vel ikke det?
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Spørs hvor trøtt du er når du leser de første bøkene og hvor høy musikk du har på :P
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Fantasy Freak wrote:Ja. men uansett hvor mye som står der er det alltid noe mer som burde stått :wink:
Jo, det er alltid en god del som mangler! Men tar ikke sjangsen på tWoRJtWoT enda, for det ender bare med at jeg leser hele boka med en gang fordi jeg lurer på så mye!

Det sto en del "dumme" ting i de første bøkene, men jeg legger merke til at det er noen ting derfra jeg lurer på nå da.(Har ikke de to første :( )
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Damien Frost wrote: Det sto en del "dumme" ting i de første bøkene, men jeg legger merke til at det er noen ting derfra jeg lurer på nå da.(Har ikke de to første :( )
Dumme ting? Som hva da? (Du har helt sikkert rett, må bare brushe opp husken min.)

Dersom du har noen ting du lurer på er det bare å poste spørsmål under "spørsmål" forumet.

:)
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Ceres wrote:
Damien Frost wrote: Det sto en del "dumme" ting i de første bøkene, men jeg legger merke til at det er noen ting derfra jeg lurer på nå da.(Har ikke de to første :( )
Dumme ting? Som hva da? (Du har helt sikkert rett, må bare brushe opp husken min.)

Dersom du har noen ting du lurer på er det bare å poste spørsmål under "spørsmål" forumet.

:)
Var jo mye slik, hvem er den å den å den, å det eneste svaret var da et det vare en person fra Two Rivers. Kommer ikke på så mange konkrete ekempler her nå da... Men for all del, det var en del nyttig der også! Bladde mye i de sidene jeg! :D
Prøver da å finne ut ting selv før jeg trenger å spørre så mye da. Hvis jeg skulle spurt i Spørsmål-forumet hver gang jeg lurer på noe, kan dere sikker bare lage et eget "Damien spør"-forum... :lol:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

(Off-topic først, for å bli ferdig med det. Likte faktisk coverene til del 2 og 3 av de japanske bedre enn noen av Darryll Sweet sine. De var sykt stilige. Men de andre japanske var som så mye annen japansk grafikk, heller middelmådige...)


EotW er genial. Jeg hadde nesten helt glemt hvor overveldende det er når Rand og tam sitter stille og fredelig og spiser mat, og så, plutselig og helt uten forvarsel, slår døra opp, og inn kommer en gjeng Trolloker. En av de beste åpningene av noen bok jeg noensinne har lest.

Tidvis litt treig mellom Baerlon og Caemly, men også de delene er bra. Tror jeg ga boka en 9-er, selv om det like godt kunne ha vært en 10-er.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

De siste gangene jeg har lest kapitlene om Rands og Matts ferd fra Hvitebro til Caemlyn, har dette plaga livet av meg, av en eller annen grunn. Nå, derimot, funker det bedre. Det kan ha noe å gjøre med at jeg fant en perfekt CD å høre på mens guttene trasker gatelangs (Bob Dylans "The times they are a-changing" - er som skrddersydd til reiser langs støvete veier gjennom rurale områder), men på den annen side kan det også være at det bare er godt å se dem så uskyldsrene (ok, kanskje ikke den Shadar Logoth-gale Matt, men... :roll: ). Når jeg har lest 5-6 bøker hvor Rand forsøker å gjøre seg selv til en kampestein, og Matt er en verdensvant kvinnebedårer, er det godt å bli minnet på hvem de "egentlig" er. :)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

innimellom skulle jeg ønske at de ikke forandret seg i det hele tatt... de var mer koselige i denne boka, og det samme gjelder jentene. :(
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nynaeve er så vidt jeg husker den eneste av jentene vi ser POV fra i denne boka, og de er ikke så veldig koselige: "Skal drepe Moiraine! Hun skal få betale! Hei, Lan er litt søt! Moiraine! DREPE!!!!" :P



Hehehehe 8)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Hadde ikke Egwene noen POVer da? Eller var det kanskje Perrin som hadde de? :?
Husker hvertfall at Nynaeve hadde noen, i den drepe Moiraine-stilen. :lol: (Hun like å holde på den tanken ser det ut til.)
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Post Reply