Guide for nye medlemmer

Les de siste oppdateringene fra oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Guide for nye medlemmer

Post by Simen »

Da er den endelig her, nybegynnerhåndboka. Her vil det mest elementære bli belyst for å hjelpe dere bli bedre medlemmer, og lettere komme inn i systemet. Først av alt; les Reglene.

Presenter deg
Hvis du vil, så kan du skrive en presentasjon om deg selv i tråden «Presenter deg». Dette er selvfølgelig helt frivillig.

Ranger
Tittelen din er avhengig av kjønnet du oppga under registreringen, og følger et WoT-basert rangsystem. Man stiger i grad etter et visst antall poster, hvor kravene ikke er fastlåste. Det blir også utdelt spesialranger som er knyttet opp mot én spesiell person i noen tilfeller. Hvis du valgte feil kjønn under registreringen, kontakt oss og vi kan rette det opp.

Grupper
Etter ønske fra brukerne våre, har vi opprettet en alternativ gruppe for de som vil følge et ondt rangsystem. Du melder deg inn under grupper, merk at søknaden må godkjennes av en admin, så det kan ta litt tid før du er meldt inn.

Når du skriver
Som nevnt i Reglene, er det viktig at du holder deg saklig og bidrar med noe. Husk at i teorien, så er det kun innleggene dine som forteller de andre noe om deg selv.

Du har mulighet til å legge ut en avstemning når du oppretter en ny tråd, nederst i vinduet kan du fylle inn det aktuelle spørsmålet, samt svaralternativene.

Lenker kan ofte være nyttige å bruke, og da på et brukervennlig vis. For å linke til vår side, taster man inn dette:

Code: Select all

[url=http://tidshjulet.net]Tidshjulet[/url]
Tidshjulet

Når man skal linke til et bilde:

Code: Select all

[img]http://www.bbc.co.uk/comedy/theoffice/images/200/dwight.jpg[/img]
Image


Det å sitere noen er viktig å kunne, det gjøres slik (med mindre du siterer hele innlegget ved å trykke [siter]):

Code: Select all

[quote="Eivind"] Viktig at du lærer opp sitatbruk, spoilerbruk, lenkebruk, bildebruk, avsnittbruk [/quote]
Eivind wrote: Viktig at du lærer opp sitatbruk, spoilerbruk, lenkebruk, bildebruk, avsnittbruk
Dersom noe ikke skal røpes, f.eks KoD-innhold i en tråd der ikke KoD eller KoD-relarte saker skal bli diskutert, kan man bruke Spoiler-tag'en vår. Her bør man også legge inn en beskrivelse, så andre kan velge om de ønsker å se innholdet.

Code: Select all

[spoiler="KoD"]Hemmelig innhold[/spoiler]
KoD
Hemmelig innhold
Vi foretrekker bruk av avsnitt med en linje mellom, som brukt i denne posten, uten innrykk. Det er også verdt å merke seg at det ikke er nødvendig med mellomrom mellom sitat og kode tegnene og etterfølgende tekst. Det blir da et ekstra stort tomrom. Riktig praksis føgler:

Code: Select all

[quote="Moiraine Sedai"]Hadde det ikke vært greit om vi hadde en prioritert tråd hvor det stod små tips om mulighetene på forumet? Da tenker jeg på bilder, mørkefrende eller ikke, avstemming osv.[/quote]
Kjempegod idé!
For å hente frem en avatar (ditt bilde) fra harddisken din kan du gå på Imageshack.us.

Vi håper dette kan hjelpe dere godt på vei. Dere kan også sjekke Hjelpeverktøyet.
Last edited by Simen on Sat May 20, 2006 12:53, edited 2 times in total.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Vil gjerne legge til http://imageshack.us/ . Jeg sleit med å få til avataren helt til jeg ble anbefalt denne siden... Ellers så syns jeg dette var en flott tråd!
. . .
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Oppdatering gjort.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

www.pichotel.com er mykje betre, og ein har mykje meir plass, og alle bilda blir lagra, og ein kan bare logge på og finne dei, uten å hoste dei heile tida.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Om du registrerer deg på Imageshack kan du bla gjennom tidlegare bilete du har lasta opp. Du kan laste opp so mange bilete du vil, og maksstorleik er 1MB. Imageshack tilbyr og resizing av bilete, noko som er hendig om du ikkje har noko biletbehandlingsprogram, og treng ein avatar. Alt dette er faktisk betre enn kva Pichotel tilbyr...

Edit: Det såg riktignok ut som Pichotel hadde eit litt betre kontrollpanel.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Det er ikke noe widget til pichotel, dermed ubrukelig.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Og hvis man ikke har lyst til å bli medlem funker imageshack bra nok, den. Funker også når man ikke har peil på hva en widget er...
Last edited by Moiraine Sedai on Mon May 01, 2006 17:08, edited 1 time in total.
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tips til imageshack-bilder: Lagre den dirkete url'en til bildet i en .txt-fil elelr lignende, og legg denne fila i Dokumenter, så vet du hvor du har den i tilfelle du får bruk for den igjen. ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Ah, var ikke så dumt, det...
. . .
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Jeg finner ikke noe bilde som er Mindre enn 100 x 100 pixler til avataren! Hva skal jeg gjøre?
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Nynaeve wrote:Jeg finner ikke noe bilde som er Mindre enn 100 x 100 pixler til avataren! Hva skal jeg gjøre?
Lagre det bildet du vil bruke, åpne det i et bilderedigeringsprogram (som Paint) og få den størrelsen du ønsker (ved hjelp av "Attributter" i Paint). Ctrl + W tror jeg.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Jeg bare kopierte bildeadressen på et av potterpuppetpal iconene og vips var det gjort..
Last edited by Mayorearth on Sat Nov 11, 2006 9:00, edited 1 time in total.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ja, det er ikkje vanskelegare om ein har eit bilete som er maks 100*100 pixlar og <20kB, slik din er. Kan dog diskuterast om den er "forstyrrande" eller ei. (Slik det står i punkt to under avatarreglane her.)
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Hadde tenkt å nevne det, men du gjorde det først her.

For min del finner jeg den meget irriterende.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Dere har ganske så rett, fikset.

(Ingen mer diskusjon rundt dette.)
Post Reply