Noen som har begynt med ebøker?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Leser du ebøker?

Ja, på lesebrett
1
6%
Ja, på mobiltelefon
2
13%
Nei, holder meg til tradisjonelt papir
13
81%
 
Total votes: 16

Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Hm.. Eboka kommer ikke ut før i februar :roll: Jeg hadde håpet å kunne lese den i jula en gang, men det ser ut til at Harriet lever i fortiden.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Har fått meg Kindle nå, har testet den så vidt og førsteinntrykket er bra. Det er lett å lese på den, og teksten ser skarp ut. Eneste som er kjipt er at man kun kan bruke den til å lese bøker, men så er den en del billigere enn en iPad.

Blir digg å bruke den på stranda når jeg skal til Malaysia om under to uker 8)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Og det blir ikkje eit problem med solrefleksjon i teksta?

Såg òg kritikk på at han var for skjør, heile Kindle-apparatet. Er det noko i det?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Skal vi se, er tilbake nå.

Nei, solrefleksjon er et ikke-eksisterende problem, det bidrar egentlig bare til høyere kontrast på skjermen. Denne videosnutten illustrerer det ganske bra: http://www.youtube.com/watch?v=HGmRKSds9OY

Ellers har du rett i at den er litt skjør, jeg har bare slengt den i sekken jeg har hatt med på stranda, og det har blitt en del riper rundt kanten, og også noen på skjermen. Det er heldigvis ikke så mange og tydelige at det har blitt et problem for lesbarheten, men jeg vil nok anbefale å kjøpe en enkel case eller putte på en plastfilm på skjermen.

Jeg er ihvertfall så fornøyd at jeg ikke kommer til å lese en eneste vanlig bok i papirformat lenger, en Kindle er rett og slett mer håndterbar. Jeg liker også søkefunksjonen som jeg brukte når den ene boka jeg leste introduserte en god del karakterer og jeg var litt usikker på hvem som var hvem, funket rimelig bra.

Norske bøker er det ikke like enkelt å lese på den, men hvis man installerer Calibre og en plugin (tror det var herfra) så er det lett å overføre direkte ved at man sender en email til brukernavn@free.kindle.com med boka fra Calibre.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Kan melde om at Stefan bestilte Kindle etter at han så hvor genialt det var på en seiltur vi var på. Tåler helt fint en liten sjøsprøyt ;)

Levering tok 2-3 dager, så det er bare å bestille.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg har kindle, og bruker den flittig. Lang batteritid, god lagringsplass. Og like bra å lese på som en bok.

Anbefales.
Post Reply