SOMMERJOBB

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

SOMMERJOBB

Post by Azumiel »

Heisann!

Er det noen her inne som har skaffet seg sommerjobb allerede?
Selv jobbet jeg som renholder i fjor, men prøver å finne meg en ny jobb i år.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg har fått jobb i Sommerskolen 2011, for andre året, også pleier jeg å jobbe på Aktivitetsuker på Oslo Turnforening, men der jobber jeg til vanlig og da :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Har snakket med Sweco (ingeniørbedrift) om sommerjobb, måtte ta kontakt igjen i mai når de visste mer om hvilke jobber de får.
Satser på sommerjobb der nå, og fast jobb neste år! *krysse fingre og tær*
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eg har visst bestemt meg for å ikkje ta att sumarjobben som skodespelar frå dei siste fire åra. Så sant ein formalitet kjem i orden er eg sikker på at eg får jobbe som servitør, og gler meg i grunn til det. Det blir nok stas. Eller så får eg berre ta meg ein annan skodespelarjobb. Realt å bu i turistområder, gitt.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Morsomt i måten du omtaler skuespillerjobber på. Litt sånn "næh, er ikke noe spesielt med det". Høres ut som en kulere sommerjobb enn søpplabil, uten at jeg kan bevise det (har jobba på søpplabil, men ikke som skuespiller). Litt glamorøst.

Uansett. Er det på tide å se etter sommerjobb allerede? Kjedelig, har aldri klart å lande noen spesielt god sommerjobb, med kanskje unntak i fjor (resepsjonist/sentralbord), men det var takket være min far og plutselig nød på jobben hans. 22(23) år gammel masterstudent skal da kunne finne en fin sommerjobb?
Manbearpig
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ja, det er sjølvsagt eigentleg draumejobben, særskild som den skodespelarspira eg ein gong var. Jobben går i hovudsak ut på å ha barneskodespel nokre gongar om dagen og gjere forefallande arbeid/pauseavvikling i parken, og det funkar fint ei stund.

No har eg tenkt at eg er såpass flink at eg treng ikkje jobbe med såpass lite utfordringar lenger, samt at (minst like viktig) har eg tilbod om meir arbeid og dermed meir pengar andre stader.

Og den andre skodespelarjobben eg nevnte er fulltidsskodespelar på eit museum, meir eller mindre museumsgjenstand kombinert med omvisar, faktisk. Høyres ganske gjevande ut.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Asphyxiate wrote:Uansett. Er det på tide å se etter sommerjobb allerede? Kjedelig, har aldri klart å lande noen spesielt god sommerjobb, med kanskje unntak i fjor (resepsjonist/sentralbord), men det var takket være min far og plutselig nød på jobben hans. 22(23) år gammel masterstudent skal da kunne finne en fin sommerjobb?
Jo tidligere, jo bedre ;)

Det er nok ikke 2006 lenger (sommerjobb på dagen fra Adecco rett etter VGS :) ), så da må man være tidlig ute. Hva er det du studerer?
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Adecco ga jeg opp for et par år siden da de ikke fikk noe til meg (ei heller i fjor), men de var flinke de første par årene jeg jobba gjennom dem - fikk i hvertfall sommerjobb (igjen: søpplabil).

Jeg studerer historie, noe som ikke akkurat er en utdannelse som gir direkte veier til jobb. Skal se på noen historisk rettede museer i området (østfold, oslo, nedre akershus), og håper at det går - men har ingen erfaring fra noe slikt, særlig vis det er slik Sauegjeteren har (skuespillerjobb), og lite med middelalderfokuserte museer omkring. Fikk avslag på et friluftsmuseum i fjor, men fikk aldri vite hvorfor.
Manbearpig
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

"Vanlige" sommerjobber som å jobbe på f eks Kiwi er det jo ingen vits i å stresse med.

Og selv om du er masterstudent, er det ingen garanti for å få seg sommerjobb, og som du selv påpeker, er det ingen selvskrevne sommerjobber for historiestudenter.
Jeg personlig har planer om å søke på litt yrkesrelaterte sommerjobber i år, og har derfor begynt å kikke litt rundt hos forskjellige bedrifter, for å se om de utlyser stillinger. I slike tilfeller er det alltid bra å være tidlig ute, ettersom de er ettertraktede og fristen går ut relativt tidlig.

Men når man søker, er jo selvsagt avhengig av hvilke jobb man vil ha.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Selvfølgelig er ikke det å være masterstudent en garanti for å få sommerjobb, men føler bare at jeg begynner å bli så gammel og ha en relativt grei utdannelse/er i en utdannelse, at det kanskje burde få avkastning snart. Greia er jo at jeg vil prøve å få noe sommerjobber som kan relateres til utdanningen min, og dermed blir det hakket vanskeligere da det ikke er en yrkespesifisert utdannelse. Men får jeg ingenting som kan relateres, så må jeg prøve å finne noe annet. Men jeg begynner å bli lei av slike jobber - de fleste vennene mine skal ha utdannelsesrelaterte jobber til sommeren.

Oppdatering: Wohooooo, jeg har fått sommerjobb. Er du i Sarpsborg i sommer, så ta en tur innom Borgarsyssel museum da vel!
Manbearpig
Post Reply