Fremstillingen av fantasy i media - bare for barn og unge?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Fremstillingen av fantasy i media - bare for barn og unge?

Post by Asphyxiate »

Da jeg skulle lese aftenpostens kulturdel her om dagen (tirsdag eller onsdag), rettet fokuset seg fort mot nevnelsen av fantasy på forsiden. Uten å se mer hva saken handlet om, bladde jeg fort til riktig side i avisa. Skuffelsen var stor da jeg skjønte at dette handlet om fantasy for barn og unge. Det ble anmeldt fem nye, evt. nylig oversatte, fantasybøker hvor alle hadde anbefalt aldersgrense fra 9 år og oppover (ikke over 13). Ikke første gang jeg blir skuffet - nok en gang, når media (i dette tilfellet aftenposten og tror at det var forrige gang også) skal omtale fantasy, ser de bare på denne delen av fantasyverdenen. Men den er jo så mye mer. Joda, man må ikke være så ung for sikkert å ha glede av å lese disse bøkene - Harry Potter-bøkene har en ganske så lav "år og oppover"-alder og jeg er glad i de som en 22åring- men allikevel rettes det stort sett mot denne delen av fantasyuniverset. Hvorfor er det slik? Hvorfor skrives det ikke om de mer "voksne" bøkene, av feks Steven Erikson, George RR Martin, Robert Jordan mfl som jo faktisk er ganske store i vår snevrere del av skjønnlitteraturen? Kanskje kommer det mer med Game of Thrones-serien fra HBO?

Får nesten ett inntrykk av at fantasy stort sett er for barn og unge, men det er den jo ikke.

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 039005.ece

(btw: litt lite aktivitet innpå her de siste dagene, derfor to nye tråder på kort tid fra meg)
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Joda, media framstiller fantasy (og ei rekkje andre ting, som til dømes teikneseriar) som fyrst og fremst for born. Men det er forståeleg - det er jo tydeleg ikkje særleg marknad for norskomsett vaksenfantasy i Noreg? Det som sel nok til å bli utgitt eller omsett har eg inntrykk av at er i overveldande grad retta fyrst og fremst mot born og tenåringar. Dermed er jo fantasy - i alle fall i litteraturutgåva - eit bornedomene i norsk kulturliv, og det ikkje så forferdeleg ille at ei avis så framstiller det slik når det faktisk er tilfelle. Så kan ein diskutere kvifor det er slik og at det er trist i seg sjølv, men media har då ikkje all skulda der. Om så mange born i Nore les fantasy når dei er små men sluttar når dei blir eldre kan ein ikkje berre skulde på media for at sjangeren er mest tilknytta born.

Men når engelsspråkkleg media gjer det same reagerer eg som deg. Herligheit, går du inn i ein gjennomsnittleg engelskspråkkleg bokhandel er det vanlegvis ein svært fyldig fantasyseksjon for vaksne - sjangeren er tydeleg i beste velgåande for alle aldersgrupper der, og burde omtalast tilsvarande.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Blir bare litt irritert, eller kanskje heller oppgitt, når det fremstilles slik at man kanskje skulle tro at fantasy bare er for barn og unge, noe det jo ikke er. Nevnes ikke noe om at faktisk finnes fantasy for "voksne" i kommentarartikkelen i Aftenposten - bare litt hadde vært greit. At markedet i Norge stort sett er for barn og unge er greit nok, men hadde kanskje vært ålreit om de i hvertfall hinta til at det finnes mer.

Tegneseriedelen av dette er jeg også enig i, blir også fremstilt, og ansett som noe for barn og unge. Menmen


EDIT: Nå har Dagbladet fulgt opp Aftenposten, med stort sett de samme meningene og problemene: http://www.dagbladet.no/2011/03/07/kult ... /15714308/ Her stårt det ingen ting på dbs nettavisutgaves førsteside om at det er snakk om barn og ungdomsrettet fantasy, selv om linken sier "barnebok".
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Fremstillingen av fantasy i media - bare for barn og unge?

Post by Loki »

Elleve år og Game of Thrones seinare, føler du framleis dette er eit like stort problem? Reknar med det framleis er eit problem, men trur kanskje det er blitt godt nedhøvla i storleik etter kjempesuksessen til GoT og dei seinare, mindre men like fullt kommersielt og vidtfamnande vellukka tinga som Witcher, Wheel of Time, etc.

På den andre sida har det jo vore ei veldig (og positiv!) oppsving i norskskrevne og norskomsette teikneserieutgivingar i seinare år, nettopp i fantasysjangeren og nettopp for yngre lesarar, så det har kanskje hatt ein utbalanserande effekt på folkedjupet sitt inntrykk av sjangeren?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Fremstillingen av fantasy i media - bare for barn og unge?

Post by Asphyxiate »

Tja, jeg føler fortsatt at fantasy har et veldig YA/ungdomsaspekt ved seg i fremstillingen, men GoT, The Witcher osv. har jo absolutt endret en del på dette.

Som du nevner er det en del tegneserier, både norske og utenlandske, med fantasytema (feks Nordlys), men som du sier så er jo mye av dette også barne og YA-greier.

(meget kort og lite reflektert svar, skal se om jeg har tid til å utdype mer senere)
Manbearpig
WoTle
Soldat
Soldat
Posts: 55
Joined: Mon Dec 06, 2021 19:02
Location: Bergen
Contact:

Re: Fremstillingen av fantasy i media - bare for barn og unge?

Post by WoTle »

Eg er einig i at fantasy-omtalen i media ofte har eit YA-preg, og at det skjuler mangfaldet i sjangeren. Samtidig er det jo klare YA-preg i store delar av sjangeren, inkludert i dei store klassikarane. Hobbiten begynte som ei barnebok, sjølv om Ringdrotten ikkje akkurat kan kallast YA, Tidshjulet har klare YA-trekk (unge hovudkarakterar med sterke krefter, som reiser ut i verda) og det er gjerne allereie på ungdomsskulen at folk begynner å få augo opp for dei meir vaksne fantasy-universa. Likevel, å framstilla all fantasy som noko for barn og ungdom er litt bakvendt.

Med det sagt synest eg at eg har sett eit skifte i samfunnet dei siste åra. Fleire folk les fantasy og sci-fi, fleire speler DnD og andre rollespel, osv. Så har nok Loki rett i at det førebels ikkje er ein stor nok marknad for "vaksenfantasy" på norsk, men det er nok fordi mange av oss i 20-, 30- og 40-åra like greitt les bøkene på engelsk (som i seg sjølv er litt synd, for det er nok f.eks ein del fantasyinteresserte boomers der ute som gjerne ville lese fantasy omsett til norsk)

Når det gjeld media synest eg òg NRK (med Filmpolitiet) si dekking av fantasy verkar noko meir vaksenorientert enn Aftenposten si dekking av temaet. Håper den utviklinga vi har sett dei siste åra held fram, slik at også aviser som Aftenposten kan synast at fantasy er spennande å skriva om i sine spalter.
Sjekk gjerne ut podkasten Hjulpreik: ein norsk podkast om Tidshjulet, både bøkene og TV-serien, med vertane Vetle, Sigrid og Vetle. Nye episodar (nesten) kvar veke.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Fremstillingen av fantasy i media - bare for barn og unge?

Post by Loki »

Jau, det er mitt inntrykk òg -- at det framleis er ganske eksklusivt ungdomsretta i framstillingane i mange arenaer, men at det er fleire og fleire unntak frå den trenden for kvart år som går, Filmpolitiet derunder. (Og der gir eg nok GoT-suksessen ein svært stor del av æra, sjølv om den i sin tur aldri ville eksistert utan LotR-filmane.) Men science fiction har eg følelsen av at ligg langt føre fantasy der. Det er for all del eit visst stigma der med, men i langt mindre grad enn for fantasy -- føler at fordommane mot science fiction-sjangeren ligg meir på ei (openbart feil) førestilling om at det er for spesielt interesserte og/eller usofistikerte forbrukarar, uavhengig av alder, medan mot fantasy er interessa for sjangeren underforstått som ein aldersting.

Men mitt inntrykk er neppe så representativt -- eg les ikkje all verdas norske artiklar og omtalar om slikt, sidan eg er ein av dei problemfolka i 30-åra som les mest på engelsk uansett. :/
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Fremstillingen av fantasy i media - bare for barn og unge?

Post by Asphyxiate »

Med alle nye serieadapsjoner som har kommet og er på vei, er det jo lov at mer "voksent" fantasy vil få stadig mer oppmerksomhet. Jeg SER markedsverdien av YA-fantasy da det jo er en skikkelig gullgruve hvis man treffer, så forstår veldig godt at det kanskje er det man går. Men når man ser på feks tegneserieutgivelsene til de større forlagene, merker jeg jo at jeg var 10-12 år, og ikke oppi 30årene. En del hederlige unntak er det jo der også.
Manbearpig
Post Reply