Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Sauegjeteren wrote:Ok, mulig det var en smule ironi der.
De fleste er vel studenter her, så de av oss som har jobb i tillegg til studiene vil jeg kalle "reale" arbeidsfolk :)

Har ikke hørt om noen her som har fulltidsjobb, men noen som er uenig/enig i utsagnet jeg alltid sier til mamma når hun klager over hvor slitsomt det er å jobbe?

"Det må da være mer slitsomt med skole + deltidsjobb, enn kun en fulltidsjobb?"
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Enig. Det kommer selvsagt an på deltidsjobben, hva slags skole det er, og hva slags fulltidsjobb, men i prinsippet er jeg enig.

Det beste er dog "fulltidsstudent". 8)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Enig, terje, men med et lån/stipend på 80 000 i året - altså over ti tusen mindre enn fattigdomsgrensa - så er det virkelig godt å bruke ei helg en gang i blandt på litt jobb... I hvertfall litt av sommerferien.

Da får man råd til å reise bort litt, og man trenger ikke begymre seg så alt for mye for penger og budsjett og slike ting.
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Kjetil wrote:FAr sjekke den ut neste gang jeg er innom en bokhandel. Hva heter den pA engelsk?
Riftwar. Fyrste boka heiter "Magician", skjønt den er i visse utgåver delt i to bind, og dei er i så fall titulert "Magician: Apprentice" og "Magician: Master".
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Magician som tittel er nesten nok til å skremme meg vekk alene.

80 000 burde vel holde for de fleste, om ikke du kaster bort for mye penger på tull. Unntaker er vel om du bor i oslo, og hybelprisene der.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Eller gjør som søstra mi i Trondheim; bor gratis i rekkehusleiligheta til bestemoren min, som nå har flyttet på hjem…
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det har vel ikke de fleste muligheten til.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

80 000 holder lenge, med mindre du insisterer på å gå ut på byen å drikke deg sørpe tre ganger i uka, noe man ofte får inntrykk av at en del studenter gjør... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Ha, med 6 000 kroner i måneden er det ikke akkurat så mye igjen etter at faste utgifter og mat er betalt... Budsjett:

Hybel : 2500 (dette er billig)
Telefon: 300
Busskort: 350
Mat: 400x4 = 1600

4750. Altså 1250 igjen til bøker, dvder, kinotur, klær, bytur, reise etc... det er altså 300 kroner i uka sånn ca...
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

For det første har du 8 000 i måneden, du har 2 måneders sommerferie.

Hybel : 2500 (dette er billig)
Telefon: 300
Busskort: 350
Mat: 400x4 = 1600

4750.
Altså 3250 igjen til bøker, dvder, kinotur, klær, bytur, reise etc... det er altså 750 kroner i uka sånn ca...

De fleste jobber også i sommerferien, samt noen helgejobber.

Gjennomsnittet ligger vel på rundt 40 000 i året.

Da har du 120 000 i året.

10 000 måneden, faste utgifter trukket fra, 5250 å rutte med. Eller 61 kinobesøk/mnd. Eller 2 om dagen om du vil.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Joda, kjetil, du har rett i at de fleste studenter jobber i ferien, og at man gjerne tar inn litt mer enn studielånet. Og at vi bare får støtte i ti måneder. Men: Den først måneden hvert semester får vi 16000 til kjøp av bøker, betaling av depositum og liknende. Kjempekjekt det, men de resterende månedene er det 6000 som gjelder. Og som sagt - over 10 000 under fattigdomsgrensa.

Og som sagt - de fleste bruker gjerne litt penger på klær og øl og kjærester og datautstyr og alt annet forbruksgoder. Samt reiser selvsagt.

Og så må du huske at pensum bøkene ( i hvertfall mine ) er uhorvelig mange og uhorvelig dyre...
Urban tilværelse
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

400,– til mat i uka? Det hørtes veldig lite ut. Viktig å spise godt vet dere :p
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

hehe, skal love dere at jeg bruker mer enn 400 på mat i uka, og jeg bor hjemme frem til høsten.
Mat er viktig :)

Det er sant som du sier at det er lite penger, bare jeg synes at så altfor mange bruker altfor mye penger, med tanke på at 48 000 av kronene er lån. Jeg tror jeg skal klare å komme meg igjennom de første årene gjeldsfritt. Om jeg finner en billig plass å bo.

Kommer til å bruke penger på mat, hybel og øl. stort sett.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Gjennomsnittsprisen på ei pensumbok ligger vel rundt 300-600 kroner -- så de 16000 vi får i januar og august går som regel til sånt, når vi ofte må ha 5-8 bøker i hvert fag. Tror jeg vanligvis bruker 3-5000 på pensumbøker den første måneden...

I tillegg kommer det at man ofte trenger å gjøre større investeringer, f.eks. i nye bokhyller for å ha et sted å gjøre av alle de nye bøkene, eller en ny laptop, en ny leselampe, eller lignende, og da går det noen tusen på det også.

Så det blit bare 6000 i måneden, med mindre du er spartaner.
For meg blir budsjettet seendes sånn ut:
Husleie 2500
Busskort 410
Tredjehver måned, strøm: ca. 600
Mat, hush.art., etc.: ca 400 i uka
Aviser (Klassekampen-abo. og Dagbladet hver dag): over 500 i måneden.

Hvilket gir en restsum på ca. 800 kroner eller deromkring. Lønna fra sommerjobben går som regel bort i august/september/oktober på større investeringer (ny skjerm til PCen, laptop, stereoanlegg). De siste er rett nok ikke alltid absolutt nødvendige, men når gammelskjermen tar fyr, eller det gamle stereoanlegget ikke lenger vil lese CDer, vil jeg påstå at det er greie ting å bruke penger på likevel.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg synes dere har et luksusproblem, når dere påstår at dere lever under fattigdomsgrensa, fordi dere såvidt får råd til en ny laptop. Da er du ikke fattig.
Post Reply