A Song of Ice and Fire

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

A Song of Ice and Fire

Post by Eivind »

Beklager, om du kun har lest første boka i serien, eller ikke har lest noe av serien i det hele tatt, er ikke dette tråden for deg. Hele tråden inneholder spoilere fra de fire bøkene som er kommet ut til nå, og om du vil diskutere A Game of Thrones, følg linken. Om du vil diskutere noen av de andre bøkene, men ikke er ferdig med serien enda anbefaler jeg å lage en ny tråd for den aktuelle boka. - Sauegjeteren


Leste ferdig A Game of Thrones idag av George R. R. Martin, da jeg var på sesjon på Hamar. Måtte opp tidlig :? Ble forresten erklært tjenestedyktig.

Uansett, boka var veldig bra og spennende. Måtte bare komme meg forbi de 400 første sidene :P

Syns det var litt vanskelig å få et forhold til personene i starten, siden hvert kapittel hadde et nytt synspunkt. Det skjedde heller ikke så mye og... Men da jeg var halvveis i boka begynte det å bli spennende, med mye intriger. Boka er godt skrevet, i forhold til WoT virker den litt mindre komplisert siden det ikke er noe særlig med magi. Det er heller ikke så utrolig lange beskrivelser og handlingen ble som sagt drevet forover i et bra tempo.

Noen andre som har lest boka her? Hva syns dere om starten? Har ikke tenkt til å lese videre i serien foreløpig. Må få lest The Da Vinci Code og Holy Blood, Holy Grail først ihvertfall.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Her lest hele greia, og venta på A Feast of (eller var det "for"? :?) Crows i et par år. Det er jo en utrolig fengslende serie, og det er vel den serien mesteparten av de som har lest WoT leser etterpå. Mange synes også at ASoIaF er bedre enn WoT. Det gjør ikke jeg, og en venn av meg som først leste ASoIaF og så WoT, syntes WoT var best.

Men men. Det er uansett en av de beste fantasyseriene jeg har lest; den ligger helt i toppen sammen med Robin Hobb, RJ, Steven Erikson, Katherine Kerr, og den gjengen der...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Jeg hørte om serien først på Hobby '04 på Varemessa. Brettspill.no hadde en stand og jeg ble anbefalt spillet, og fikk det til jul sammen med boka. Tok litt tid før jeg fikk begynt å lese på boka, siden jeg enda ikke var ferdig med wot.

Brettspillet er forøvrig glimrende, hadde vært kult om det kunne kommet et wot spill og.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Så spillet er bra? Jeg fikk det til jul, men har ikke fått spilt det ennå...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Ja det er kjempe bra, mye bedre enn f. eks risk :roll:

Det som er kult er at alle må planlegge samtidig, og legge ut ordrene sine. Da slipper man å vente så mye, og man må tenke mye mer taktikk. Man mister heller ikke så ofte styrker, men de blir begrenset v. h. a. "tønner" du har under kontroll.
Første kvelden du spiller det bør du ha 4-5 timer så dere får tid til å gå igjennom reglene og spille. Er en stund siden vi har spilt nå, men vi har spilt ca. 10 ganger. Like morsomt hver gang!
hydronses
Soldat
Soldat
Posts: 29
Joined: Thu May 12, 2005 18:19
Location: Volla

Post by hydronses »

Nå var det ikke noe stor overaskelse at du ble erklært tjenestedyktig da Eivind, :P Gratulerer Uansett...

Spillet er bra om litt dystert, det frister egentlig ikke å lese bøkene
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det er jo sykt gde bøker da, selv om det kanskje dør litt mange sentrale personer.

Steven Erikson holder i allefall døra oppe for at de kan gjenopplives eller bli guder, men ikke GRRM... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Det er jo kult at sentrale personer dør, for da blir det jo mer virkelig. Kan ikke bare være fremgang i bøker, må ha litt motgang for personene og ;)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Joda, motgang er vel og bra det; ei bok uten motgang for hovedpersonene er jo ikke egentlig noen bok, i alle fall ikke en roman, men ****. Å drepe dem? det synes jeg er litt ekstremt.

Men men, ASOIAF er jo vel egentlig selve prototypen på en kollektivroman, og når man ser nøye på det er det heller ikke de viktigste personene som har blitt drept. Fordelen med kollektivromaner er jo ellers at det

a) ikke finnes noen spesielle hovedpersoner,
b) ikke er noe egentlig skille mellom "god" og "ond" (i alle fall ikke noe svart-hvitt bilde à la Dubya Image)
og
c) hvis noen av karakterene skulle "falle bort" gjør det egentlig ikke så forferdelig mye, siden det er plenty av andre some kan fortelle historia... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

terje wrote:Det er jo sykt gde bøker da, selv om det kanskje dør litt mange sentrale personer.
mange har ikkje dødd... Kjem på tre-fire eg vil kalle sentrale, og det er i løpet av TRE bøker.

Som terje sa, som kollektivroman har desse særs mange sterke sider. Personleg foretrekk eg Song of Ice and Fire langt framfor Wheel of Time, sjølv om eg vanlegvis foretrekkjer meir magi i fantasylitteraturen min enn kva SoIaF har. Varierte og interessante karakterar, ingen klare gode og vonde sider, interessant politikk (i motsetning til WoT som egentleg meir refererar til interessant politikk enn faktisk vise den), relativt oversikteleg univers på trass av sinnsvakt mange synspunkt og handlingslinjer... jo, eg likar desse bøkene.

Problemet er at det er over eit år sidan eg leste dei og viktige moment er byrja falle bort, og eg er slett ikkje sikker på om eg har tid til å lese dei omatt før Feast for Crows kjem. :(

Brettspelet er forresten anbefalt på det varmaste... eg trur eg aldri har spelt noko krigsstrategispel som eg har likt like godt, og sjølv om ein utvidar til alle brettspel eg har spelt når "Game of Thrones" topp tre. Og eg har spelt ein god del brettspel...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg må vel innrømme at det ikke har omkommet mange sentrale personer, nei. De fleste hadde vel bortimot utspilt sin rolle når de ble drept, og den sentrale karakteren som fikk en ekstra munn under haka ble jo senere vekket til live igjen...

Genial forfatter. Rett og slett genial.

Forresten: Noen som har lest noen av de eldre verkene hans? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

terje wrote:Forresten: Noen som har lest noen av de eldre verkene hans? :?
Ikkje eg, men kjenner eg ein som har lese den med vampyrar på elvebåtar... han sa den var bra, men ingen Ice And Fire-bok-kvalitet over.
Eg har forresten lese "The Hedge Knight" (både boka og teikneserien) og "The Sworn Sword", men dei er jo ikkje eldre... :-)
Last edited by Loki on Sat May 28, 2005 17:53, edited 1 time in total.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hedge Knight ja... Første av GRRM jeg leste...

Du mener tegneserieversjonen av Storm of Swords? Var ikke Storm of Swords bok 3 i ASOIAF? :? Sikker på at du ikke mener "The Sworn Sword" - GRRMs bidrag til Legends II?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

terje wrote:Hedge Knight ja... Første av GRRM jeg leste...

Du mener tegneserieversjonen av Storm of Swords? Var ikke Storm of Swords bok 3 i ASOIAF? :? Sikker på at du ikke mener "The Sworn Sword" - GRRMs bidrag til Legends II?
XD Meinte "Sworn Sword" ja, beklagar, rota saman titlane. Og meinte teikneserieversjonen av "Hedge Knight" - så vidt meg bekjent er det ingen teikneserieversjon av verken "Sworn Sword" eller "Storm of Swords".
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det var det jeg tenkte ja... :wink:

Var tegneserieversjonen av HK bra?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply