A Song of Ice and Fire

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Oh! De første femten minuttene er herlige! Ned Stark er alt man kunne ønske, og Bran er jo helt skjønn. Jon stark og Robb er også utrolig bra castet. Enkelte småting jeg reagerte litt på, som at Arya plutselig skjøt bedre enn Bran, men stort sett er jeg bare forelsket. Hadde hatt lyst til å se direwolfsene også! MER MER MER!!!
Urban tilværelse
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Åh dæven. Gleder meg. Men en ting, som jeg har lagt merke til på bilder og andre korte klipp tidligere: Er ikke Jon og Rob rundt 15-16 år gamle? Virker jo mye eldre i tvserien. Eller er alderen litt forskjellig i serien fra vår?
Manbearpig
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Tror de har økt alderen på en del av karakterene. Daenerys er jo bare 13 år i serien, men det hadde nok ikke gått så bra om hun var så ung på TV mtp at hun blir giftet bort og slikt.

Btw, er det riktig at det var samme fyr som overlevde angrepet utenfor wallen som deserterte? Kan ikke huske at jeg tok den koblingen når jeg leste boka, og det kunne heller ikke Stefan huske selv om han har lest boka to ganger nå.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eivind wrote:Tror de har økt alderen på en del av karakterene.
På omtrent alle karakterane, faktisk - skjønt ein merkar det mindre med dei ein tenkjer på som "vaksne". Men meinar at Sean Bean og gjengen alle er langt eldre enn karakterane deira i bøkene er.
Btw, er det riktig at det var samme fyr som overlevde angrepet utenfor wallen som deserterte? Kan ikke huske at jeg tok den koblingen når jeg leste boka, og det kunne heller ikke Stefan huske selv om han har lest boka to ganger nå.
Dersom du meinar å spørje om fyren ved halshogginga i fyrste kapittel var same fyr som fyren frå prologen, så meinar eg å hugse at jo, det var han. Men eg kan godt hugse feil, år og dag sidan eg las dei bøkene.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Mener det var snakk om at de forandret desertøren. Husker ikke hvem dette egentlig var i boka, men han spilte ikke akkurat noen stor rolle...

Ellers kan man jo klage på at Theon ikke sparka det avhogde hodet?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

1. Ja, jeg husker bestemt at det var samme person som desserterte og som vi så i prologen. (kick me if i'm wrong!)

2. Theon ble ikke introdusert i denne 15-min visningen. Jeg måtte tenke etter før jeg skjønte at han var Theon. Og det var kanskje lurt? Var jo nok av andre nye karakterer... Og er jo vanskelig på tv å presentere folk skikkelig. Det ble jo heller ikke akkurat fortalt at Jon var Neds bastard.


Bran var utrolig skjønn. Håper han fortsetter å spille bra! Og håper han får en litt bedre plot-line i neste bok. Til nå har han vært ganske hjelpesløs og til tider patetisk. Men så er han jo ti år også da... Så vi skjønner det jo. Men dog... ;)
Urban tilværelse
Caly Creature
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 11
Joined: Thu Nov 04, 2010 23:33

Post by Caly Creature »

Prologen er litt annerledes ja. Er ikke samme person som blir henrettet. I boka får vi vite at han som desserterer er en gammel mann, uten ører og mangler en finger. Mens i TV-serien ser det ut til at det er Wil som blir henrettet. Også lå vell wildlingsene heller ikke i et slags ritual formasjon, men mer tilfeldig.

I tillegg blir jo familien Stark presentert i den der bue skyte scenen, som jeg ikke husker å ha fått med meg i boka. Har dog bare kommer litt uti boka på min reread, og kanskje dette skjer senere, men de bare har snudd litt på det.

Leste en plass at de reduserte antall år Aerys regjerte med 2, slik at han dør i 281 og ikke 283. For at alderen til Dany, Jon og Rob skal passe bedre. Kan ikke akkurat si at dette vil ha noe særlig å si.

Er vell bare å forvente at de gjør noe annerledes i forhold til boka. Det blir jo bestandig gjort i slike dramatiseringer av bøker. Håper selvfølgelig bare at de ikke utelukker eller forandrer for mye.

Uansett, jeg gleder meg hel sinnsykt.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Caly Creature wrote:Prologen er litt annerledes ja. Er ikke samme person som blir henrettet. I boka får vi vite at han som desserterer er en gammel mann, uten ører og mangler en finger. Mens i TV-serien ser det ut til at det er Wil som blir henrettet.
Joda. Er nemlig en av de i prologen som også blir beskrevet som han mangler ører og sånt. Tror en av oss må gjøre en reread for å bli sikker på dette!
Urban tilværelse
Caly Creature
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 11
Joined: Thu Nov 04, 2010 23:33

Post by Caly Creature »

Ja, fyren som mangler ører og finger er Gared, og han var med i prologen ja. Men er ikke han som blir henretta i serien, slik han blir i boka.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Fungerte kanskje bedre når vi fulgte gutten/ungdommen fra før av? Synes egentlig at det passer greit slik de har gjort det i tvserien. Men kjenner ikke Ned igjen den som blir halsugget i boka, altså den gamle (Gared?)? Jaja, småpirk.

Filmbonanza på nrk skal til onsdag handle litt om den kommende tv-serien, annonsert med klipp fra de to første episodene. Kanskje avklaring om når serien kommer på norske skjermer?
EDIT: Filmbonanza går selvfølgelig på onsdag. Det er Bokprogrammet som går på tirsdager. Sorry, folks.
Last edited by Asphyxiate on Tue Apr 12, 2011 19:11, edited 1 time in total.
Manbearpig
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Asphyxiate wrote:Fungerte kanskje bedre når vi fulgte gutten/ungdommen fra før av? Synes egentlig at det passer greit slik de har gjort det i tvserien. Men kjenner ikke Ned igjen den som blir halsugget i boka, altså den gamle (Gared?)? Jaja, småpirk.

Filmbonanza på nrk skal til tirsdag handle litt om den kommende tv-serien, annonsert med klipp fra de to første episodene. Kanskje avklaring om når serien kommer på norske skjermer?
Kult. Da må filmbonanza sees. *Legge inn på opptak*

1. episode vises 4. mai på Canal+, men hjelper meg lite da jeg ikke har den kanalen :) Får bare vente til serien slippes på bluray.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Caly Creature
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 11
Joined: Thu Nov 04, 2010 23:33

Post by Caly Creature »

Men kjenner ikke Ned igjen den som blir halsugget i boka, altså den gamle (Gared?)? Jaja, småpirk.
Hvorfor skulle Ned det, og hva så? og i boka følger vi Bran når dette skjer, så dette får vi neppe vite.
Får bare vente til serien slippes på bluray.
Lykke til :p

For de som allerede ikke har sett, så er det kommet en ny trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=8T84d-lRNLs
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Caly Creature wrote:
Men kjenner ikke Ned igjen den som blir halsugget i boka, altså den gamle (Gared?)? Jaja, småpirk.
Hvorfor skulle Ned det, og hva så? og i boka følger vi Bran når dette skjer, så dette får vi neppe vite.
Mener å husker at Ned sier det, husker ikke hvorfor. Har ikke boka her så får ikke sjekka det. Men uansett så er det ikke så farlig
Manbearpig
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Dette kan kanskje interessere noen av dere:

http://isogild.com/
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Hurra, takk for lenkje! :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply