Tales of the Malazan Book of the Fallen

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Aner ikke, men de har blitt gitt ut regelmessig hvert år de siste 4-6 åra. Så jeg betviler at det er behov for noen AFfC-lignende venting hvis du skulle komme til å like denne serien. ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Hehehe, vel, eg venta berre litt over eit år på "Feast" ettersom eg ikkje leste "Storm" før våren 04, så... :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Bare ett år? n00b. Jeg venta to. :P

Men du tok uansett poenget mitt om at han så langt har vært veldig punktlig med utgivelsene?* Godt. Flink gutt. :)




*But then again, det var GRRM også.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote:Bare ett år? n00b. Jeg venta to. :P
Vel, halvanna år frå eg leste Storm til Feast vart utgitt. Nærmare to frå eg leste Storm til eg leste Feast, eg hadde ikkje tid til å lese den umiddelbart.
Men du tok uansett poenget mitt om at han så langt har vært veldig punktlig med utgivelsene?* Godt. Flink gutt. :)




*But then again, det var GRRM også.
Vel, Eriksson har tydelegvis hatt ein glipp mellom bok 1 og 2, og GRRM mellom bok 3 og 4... så lyder som om Eriksson har komme seg over problemet medan GRRM fortsatt har litt å bevise. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Vet ikke om det var så mye som "glipp" som "mangel på forlegger". :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ah... vel, han brukte forhåpentlegvis tida på å perfeksjonere boka. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hehehe, det virker ikke sånn. Den er ikke akkurat friksjonsfri, for å si det sånn. Men, no gain without pain, og alt det der. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

No pain without gain, either.




Sorry, har lese for mykje hindufilosofi i helga. :P
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Litt mer, forresten:
yep, it's far too sophisticated for the American audience...
At least that is what US publishers kept telling Erikson and why it took significantly longer for the books to get published in the US. Publishers didn't feel that an American audience would respond to a book without the 'standard' introduction of a fantasy series.


To each their own - not everybody will like Erikson. IMO, he is writing the best contemporary epic fantasy series out there (with the possible exception of Bakker).
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Og Terje fortsetter sin pimping av Malazan:

http://www.wotmania.com/fantasymessageb ... eID=151754

Spoilerfri forklaring av hva bøkene går ut på. :)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Steven Erikson har en slags kontrakt på å gi en bok pr. år.

Anbefaler alle å lese denne serien. Jeg er på bok 4 og vil med hånda på hjertet si at dette er den beste fantasy-serien dere vil finne!

Det som er så bra med den er f. eks at den er nesten helt uten de vanlige fantasy-klisjeene. Ingen bondegutter som blir konger o.l.

Gled dere!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hvis du har lest George RR. Martins "A Song of Ice and Fire", la meg få vite om du fortsatt synes Erikson er best når du er ferdig med "House of Chains" og "Midnight Tides".
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Hvis du har lest George RR. Martins "A Song of Ice and Fire", la meg få vite om du fortsatt synes Erikson er best når du er ferdig med "House of Chains" og "Midnight Tides".
Det trenger du ikke vente på. Jeg har lest ASoIaF (bare de to første, men det var nok) og kan uten tvil i min sjel meddele at Erikson er den bedre forfatteren. ASoIaF ble litt for såpeopera-aktig for min smak, mens Malazan bare river meg bort til en verden jeg aldri har sett maken til. Malazan er dessuten mer original i sine karakterer og hendelser.

Jeg tror jeg kommer til å lese ferdig ASoIaF en gang, men det må først skje når jeg kan hoppe rett på bok 5 etter 4. Martin har kuttet ut alle mine favoritt-karakterer i nr. 4, og da ble jeg veldig skuffet! :x
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Vel, det betyr jo at du får nesten utelukkande dine favorittkarakterer i bok 5, som skal foregå parallellt med fireren, så den som venter på noko godt... Og om du ikkje har lese bok 3, vel, så kan din uttalelse om kven som er dine favorittkarakterar vere litt feilaktig, dei fleste endrer litt på den lista etter bok tre, mellom anna ved å kraftig oppjustere Jaime. :D




Sjølv er eg kun trehundre sider inne i fyrste bok av Erikson, og må innrømme at sjølv om dette for all del er bra er eg ikkje heilt bitt enno. Men det kan såklart endre seg fort.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det er det få som blir, men bare vent til Kruppe tar tak. Han er den slueste jævelen du noen gang vil lese om (snill sådan).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply