Tales of the Malazan Book of the Fallen

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Spoilervarsel!

En kommentar fra Terje på en annen tråd fikk meg til å begynne å lure på hvem/hva Iskarals Pusts muldyr egentlig er. I tBH redder muldyret Spite, Mogora og Pust, men ingen forklaring på hvordan blir gjort kjent. Er det noen som har noen teorier om dette?

Det eneste jeg kan tenke meg er at muldyret er en slags soletaken, ascendant, spirit eller gud. Det er jo ingen tvil om at det har magiske evner.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Lothair:
Kan du bruker spoilertagen i staden, og hugs å få med kva bok det er frå. Om det kjem frå The Bonehunters har ikkje eg so veldig lyst til å lese det...

Code: Select all

[spoiler="The Bonehunter"]Innlegget ditt.[/spoiler]
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg tror det ble "klart" allerede for noen bøker siden, og dessuten tror jeg det er ganske så irrelevant. Iskaral Pust er
The Bonehunters
High Priest of House Shadow
. Videre har det vært observert en båt av noe slag i Pusts tempel. Vi vet at Apsalar og hennes far var fra en liten fiskerlandsby, og begge ble, hvis jeg husker riktig bortført av Pusts Herrer.


Min antagelse går ganske enkelt ut på at muldyret er faren til Apsalar...
Last edited by Terje on Fri Aug 04, 2006 21:18, edited 1 time in total.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eh, ja, såklart det muldyret er far til Apsalar, det var då revnende klart allereie i fyrste scene dei var med i i "Deadhouse". O.o Tjeneren (Apsalars far) går INN i ei grotte, og muldyret kjem ut. (Eller var det omvendt?) Uansett rimeleg tydeleg kva samanhengen av.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ah, det var det jeg mente, ja, men jeg var ikke helt sikker på om jeg huska rett; pleier ikke å huske sånt i halvannet år... ;)

Apropos Iskaral Pust:
I am reminded of my own melodramatic gestures when I but toddled about in my Aunt Tulla's yard. Bullying the chickens when they objected to the straw hats I had spent hours weaving. Incapable of appreciating the intricate plans I devised.
-Iskaral Pust
Deadhouse Gates

:lol:


Og endelig, Pusts "muldyruttalelse", som jeg nevnte i en annen tråd:
No mule can match wits with me. Oh yes, many have tried, and almost all have failed!
-Iskaral Pust
The Bonehunters


:D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

"No mule" -> "Almost all have failed", herleg. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg kunne brukt spoilerfunksjonen, men anså avsløringen for å være veldig liten og nesten ubetydelig, og derfor lot jeg være. Det var fra tBH jeg hentet eksemplet.

Men Terje, faren til Apsalar er jo død?! Jeg innrømmer at deres teori er plausibel, men den forklarer heller ikke muldyrets magiske evner.

He he... Den muldyruttalelsen har jeg som sigg på empire.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Lothair Mantelar wrote:Jeg kunne brukt spoilerfunksjonen, men anså avsløringen for å være veldig liten og nesten ubetydelig, og derfor lot jeg være.
So i staden skreiv du spoilervarsel med store bokstavar. Meiner du det er eit bra teikn for ein liten, ubetydeleg spoiler? Det gjev ikkje meining i det heile tatt. Mykje betre å skrive
liten spoiler frå The Bonehunters
Muldyr = Servant
Den er til for å brukast.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

incanus wrote:
Lothair Mantelar wrote:Jeg kunne brukt spoilerfunksjonen, men anså avsløringen for å være veldig liten og nesten ubetydelig, og derfor lot jeg være.
So i staden skreiv du spoilervarsel med store bokstavar. Meiner du det er eit bra teikn for ein liten, ubetydeleg spoiler? Det gjev ikkje meining i det heile tatt. Mykje betre å skrive
liten spoiler frå The Bonehunters
Muldyr = Servant
Den er til for å brukast.
Du har et poeng... Men gjort er gjort, postet er postet, spydd er spydd og rbk vant over vif! :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Åheiåheiåheiåhååååå! :D



Men bruk spoilervarsler, ja, Lothair. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Har du lyst til å lese prologen til Reapers Gale? Aldri har jeg stilt et dummere spørsmål! :D :D

http://www.malazanempire.com/forums/sho ... php?t=5781

Kos dere!!!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Noe jeg plutselig kom til å lure på: Hvilke (om noen) andre raser \ vesener enn mennesker har Erikson med?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det er ein del demonar, hamskiftarar, ein menneskerase som er mykje større enn vanlege menneskje, nokre udødelege raser som likner litt på menneskje, gudar og halvgudar som deltek ganske direkte, og sikkert fleire som eg har gløymd. Den beste måten å finne det ut på er å lese bøkene. Trur eigentleg ikkje du vil angre...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ja, jeg vil si meg enig med incanus. Det er jævla mange av dem, og det er egentlig umulig å yte dem rettferdighet i en beskrivelse. Den eneste måten å finne ut på er å lese bøkene. Noe enhver fantasyelsker burde gjøre uansett, i og med at godeste Erikson er den nest beste fantasyforfatteren for tida...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Noe enhver fantasyelsker burde gjøre uansett, i og med at godeste Erikson er den nest beste fantasyforfatteren for tida...
Jepp! Nest etter ingen! ( Jeg måtte bare bite på agnet )

Det var et vanskelig spørsmål, Lothar. Erikson har lagd så mange nye raser at det å gå rundt å huske på dem alle er nesten umulig. I tillegg så har han flere raser som har blandet seg med hverandre osv osv.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply