"The Darkness That Comes Before" av R. Scott Bakker

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Nok en bok er satt opp på listen min over de bøkene jeg må/vil lese. (Mentalt).
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Er det mulig å gjøre om tittelen på denne tråden til "The Darkness that comes Before - R. Scott Bakker"?

Her er noen oppdateringer som burde gjøre Terje glad:

http://www.sffworld.com/forums/showthre ... post371946

Aspect Emperor ser goood ut... :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Er det mulig å gjøre om tittelen på denne tråden til "The Darkness that comes Before - R. Scott Bakker"?
Kunne sikert gjort det, men gidder ikke. For mye innsats for for lite resultat.

Og wow til den lenka. Jeg stiller meg dog litt tvilende; jeg tror ikke at Aspect Emperor blir så mye større før jeg får se det...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Da var jeg endelig ferdig med "The Darkness that Comes Before" og vil derfor snakke litt om mine følelser for boka. Jeg kommer ikke til å gå i detaljer om plott o.l. Hvis du vil lese mer om det så anbefaler jeg å lese anmeldelsen.

Som kjent så har jeg prøvd å lese denne boka før (ca. 6 måneder siden), hvor resultatet ble katastrofalt. Jeg synes alt var galt med denne boka. Heldigvis for meg så ga jeg den en ny sjanse. Hvis du, som jeg, lurer på hvorfor jeg ikke likte den for et halvt år siden så er mitt svar følgende: Det er Erikson og Gaimans feil. Jeg hadde akkurat gjort meg ferdig med Memories of Ice av Erikson og fulgte deretter den opp med American Gods. Så skulle denne jyplingen av en debutant plutselig komme og leke med storegutta, og jeg er ganske sikker på at enhver bok hadde fått smake kjøttøksa i denne situasjonen. Det er et problem jeg sliter med - hvis jeg har lest ei god bok, er det god sjangs for at den neste ikke lever opp forventningene. Men dette er nå historie, glemt sådan.

Så hva synes jeg om boka nå? TDTCB er ei nokså tykk bok, godt innpakket i filisofiske fabuleringer og med en prosa som kan være vanskelig å komme inn i. Dette sier jeg for å skremme deg; ikke hvem som helst vil kunne like en slik bok. Bakker bruker mange vanskelige stedsnavn og karkaternavn. F. eks heter mine to favorittkarakterer i boka Cnaüir og Anasurimbor Kellhus. Man kan føle seg litt vel fremmedgjort i starten, men det gikk ikke lenge før du dykker ned i "The Three Seas" og biter på hver eneste detalj vi får slengt vår vei.

Hvis du derimot klarer å grave fingrene dine fast i verdenen, vil du oppleve en forfatter med store evner. Etter å ha lest en god del bøker opp gjennom tidene føler jeg ikke skam ved å fortelle dere at jeg som oftest klarer å gjennomskue plott og karakterer. Forfattere som Martin og Erikson klarer jeg ikke å se gjennom, og det samme må sies om Bakker. Denne mannen er smart.. Du kan virkelig føle hvordan hver eneste vending i dialogen er gjennomtenkt, hvordan hver eneste filisofiske betrakning har relevans. Esemet the Harlot, Skeäos, Anasurimbor Kellhus, Proyas, Serwë, Drusas Achamian og (spesielt) Cnaüir er nå på toppen av mine favorittkarakterer gjennom tidene. Jeg føler meg smartere etter å lest Bakkers roman, og det er ikke jo slettes ikke verst.

Dette er ikke en morsom roman, og det er jo slettes ikke meningen. Er du på jakt etter lettfattelig underholdning så hold denne boka borte med vievann og kors - her må du sette deg ned og lese. Og ikke nok med det; du må forstå. Gi boka den tiden den trenger (gjerne 6 måneder :lol: ).

Jeg pleier å gi karakterer til bøkene jeg leser, men ved denne anledningen velger jeg å la være. Det skyldes ikke latskap fra min side, men en motvillighet til å tolke dette som en hel roman. Jeg fikk følelsen av å lese "Ringens brorskap" (uten sammenligning forøvrig). Den har nemlig ingen ordentlig slutt, noe som er forståelig tatt i betraktning at det er bok 1 i en trilogi. Jeg nøyer meg med å si at denne boka ligger på samme nivå som The Bonehunters av Steven Erikson eller Anansi Boys av Neil Gaiman - altså ei veldig, veldig god bok. Når jeg har lest serien ferdig vil dere få en karakter, men hold ikke pusten i påvente av at det skal skje. Jeg har verken mulighet eller større lyst til å bestille The Warrior Prophet og The Thousandfold Thought på internett. Jeg skal kjøpe dem i butikk, og noe slikt får jeg ikke sjangs til å gjøre før vinterferien.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg elsker denne mannen:
R. Scott Bakker wrote:The Prince of Nothing is Tolkienesque Epic Fantasy, true to the model which so fatally stamped my imagination in my youth. It has its differences, of course. The first thing you do when you steal a bicycle in a small town is buy new handle-grips and paint it a different colour.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Er i et skikkelig dilemma, jeg har bestemt meg for enten å begynne med denne trilogien, eller så blir det Erikson og Malazan. Bok 1 av begge seriene er allerede handlet inn til Kindle. Hvilken skal jeg starte på?
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Har ikkje lese denne enno, men tilrår at du byrjar med den uansett. Malazan er ein gedigen forseelse, mens dette er eit overkommeleg tal bøker. Vil òg tru at det er hakket lettare stoff, sidan Malazan er berykta for korleis ein må lese hundrevis av sider før ein byrjar klare stable saman ei tilnærma heilheitleg forstping av kva som føregår. Tenk ein verdskompleksitet og eit gedigent karaktergalleri á la G. R. R. Martin med ein plottkompleksitet og fullstendig mangel på eksposisjon á la Gene Wolfe.

Pluss at Malazans fyrste bok gjerne er mellom dei svakare i serien.

(Når alt det er sagt så er Malazan fantastisk om du fyrst orkar lese eit par bind, så for all del, les gjerne den fyrst i staden om den verkar meir freistande.)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: "The Darkness That Comes Before" av R. Scott Bakke

Post by Loki »

Sidan eg i motsetnad til 2014-meg faktisk har lese denne trilogien (sjå, Terje, tilrådinga di kom i mål hjå meg til slutt!), i 2017 om eg hugsar rett, må eg vel innrømme at den om mogeleg er endå tyngre enn Malazan, om enn på andre vis (eksposisjonen er mykje tydelegare levert hjå Bakker, men til gjengjeld er karakterinteraksjonane og plotta endå meir utfordrande). Det sagt så tilrår eg den på det varmaste for alle som liker episk fantasy av det meir kyniske slaget.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply