The Name of the Wind av Patrick Rothfuss

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

The Wise Man’s Fear skal komme for salg 1. mars 2011. Dette informerer Patrick Rothfuss om på sin blog.

Dette er vel noe lenger enn hva folk har håpet på, men flott å ha fått en dato å se frem mot. Selv leste jeg The Name of the Wind relativt sent og har dessuten begynt å venne meg til lang tid mellom bøker i en serie (ja, jeg ser på deg mr Martin).

Jeg tar det som en gladnyhet og har begynt å glede meg :D
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Lothair Mantelar wrote:Bok 2 heter "The Wise Man's Fear" og blir ikke å se i noen bokhyller før våren 09. Dette ble bekreftet av editoren til Rothfuss, og amazon mener mye av det samme.

Hvis det derimot har seg slik at Stavanger får den i April i ÅR... da må jeg seriøst se om jeg ikke kan ta meg en tur nedover :P
Jøss, hvor har du dine kilder fra, gutt?

Men for all del, dette er gode nyheter, Yawron. Gleder meg en hel masse til å lese den boka :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg også. Var av en eller annen grunn ikke helt overbevist rett etter å ha lest den, men sånn i ettertid står den som en av de fantasyromanene jeg har best inntrykk av. Selv om det naturligvis kan ha sammenheng med omstendighetene rundt lesinga...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Siri Sedai wrote:OK, message received!

Mooooorten! ........Oversett! :wink:
Sent, men forhåpentligvis godt: Det ser ut til at jeg skal oversette denne til neste år. Utgivelse våren 2012, antakelig.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Gode nyhetere for norske fantasy-fantaster, Morten. Og for deg også, forhåpentligvis.

Forhåndskopier av the Wise Man's Fear, bok 2, er observert i det ville. Bare 4 måneder igjen!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

The Wise Man's Fear ble utgitt 1. mars. Jeg har endelig fått summet meg til å begynne på den. Noen andre som har begynt på dette monsteret av en bok?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Lothair Mantelar wrote:The Wise Man's Fear ble utgitt 1. mars. Jeg har endelig fått summet meg til å begynne på den. Noen andre som har begynt på dette monsteret av en bok?
Begynt og avsluttet. På sitt beste er den umulig å legge ned, men det fins deler som føles noget trege.
Det skal uansett mye til for å svare til forventningene denne boken hadde. Alt i alt er jeg fornøyd med det jeg fikk :)
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

For de som måtte være interessert: Min norske oversettelse av The Name of the Wind -- norsk tittel blir, ikke overraskende, Vindens navn -- kommer til høsten. Noen måneders ventetid, altså, men det positive er at oversettelsen av bok 2 vil komme, i hvert fall så vidt jeg vet, våren 2013. Altså bare et halvt års tid mellom utgivelsene istedenfor et helt år.

Vindens navn vil forresten ikke bli delt opp, men kommer ut i ett bind, som originalen. Om det også vil gjelde bok 2, vet jeg ikke ennå.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Fin jobb dette her, Morten! Det må være gøy å jobbe med slik fin tekst som Rothfuss skriver. Mannen kan skrive, for å si det slik, selv om selve strukturen er utdratt i kjent fantasy-stil.

Hvordan har du tenkt å oversette delen av boka som er skrevet som et dikt? (Fae-sekvensen).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Som et dikt, så sant det lar seg gjøre!
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

For de som måtte være interessert: Min oversettelse av The Name of the Wind er nå ute i butikkene. Håper boka får den oppmerksomheten den fortjener. Jeg var med i Kulturhuset på P2 i forrige uke og snakket om boka og oversettelsen der, men det er vel tvilsomt om den fyker til topps på listene av den grunn. ;)
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Da er det den neste boka på lese lista mi :D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Da er jeg på side 130! :D
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Håper den faller i smak, da. :)
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Flere som har prøvd seg på Rothfuss på norsk, tro?
Post Reply