Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Skal lese ei samling åtte Tarzan-romanar eg kjøpte i 2011 no, og etterpå så blir det antakeleg endeleg Rothfuss på meg òg. :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Dere bør sjekke ut Jon Michelets siste "En sjøens helt". Første bind i en serie om krigsseilerne, dette er svært troverdig og god lektyre. Lett å lese at Michelet selv har vært til sjøs. Ser frem til oppfølgeren.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Har omsider, etter 4-5 år(!), kommet meg til de 100 siste sidene av gjenlesningen min av WoT! Så ganske snart starter jeg på ukjent materiale, eller med andre ord; The Gathering Storm. Har faktsisk klart å holde meg unna alle spoilers, så ser frem til 2-3 år med kos, hehe. Evt. så blir det så spennende at jeg setter av tid til lesing for en gangs skyld.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Har snart pløyd gjennom hele David Eddings Blagariad-univers, dvs de to seriene The Belgariad og The Malloreon, samt den ene prequelen Belgarath the Sorcerer. Skal i morgen gå i gang med den andre, og siste prequelen Polgara the Sorceress. Eddings skriver lett, kanskje for lett, så det er grei lesning. Kanskje for grei, fordi savner mer dybde. Det kunne ha vært med dybde å hente, men Eddings setter dette til side for fremdriften. Allikevel ser man en stadig forbedring utover i bøkene, og med Belgarath the Sorcerer blir det en del bedre med Belgarath som POV i stede for Garion. Så får vi se om Polgaras POV er like god
Manbearpig
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

I sommer har jeg bl. a. lest (gjenlest) Windens navn og fortsatte med Wise mans fear av Rothfuss. Herlige bøker. Gleder meg til 3'eren kommer ut.

Jeg har lest Amerikanske Guder. Beklageligvis ikke mi greie. Tror dette er mer ei "guttebok". Likte heller ikke "nåtidsvrien". Jeg vil "reise" til fascinerende steder eller tider når jeg leser. Må ikke ha middelalder eller drager for å lese en bok men ser ikke helt for meg romanhandlinger på "Bens Kafe" (for de som har kjørt strekningen Krs - Stavanger og kan trekke sammenlikningen).

Så har jeg lest "De tolv", fortsettelsen på " Overgangen" av Cronin.
Vet ikke riktig hva jeg skal si. Jeg leste den uten å kjede meg men den kommer ikke opp mot Rothfuss sine.

Nå har jeg nettopp lest ferdig "Hemmeligheter" av Kate Morton. Detter er helt klart ei "jentebok" i sjangeren "Feelgoodtragedie". Og vellykket sådan. Den beste av hennes.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Hvordan var oversettelsen av Amerikanske Guder (regner med at du leste på norsk iom du skrev tittelen på norsk og ikke engelsk..)? Uansett så er boka etter min mening veldig bra, men folk har selvfølgelig forskjellig smak. Noen som har lest siste til Gaiman, The Ocean at the end of the Lane?

Må forsåvidt snart få rota meg til å lese Wise Mans Fear, så jeg blir klar til tredjeboka
Manbearpig
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Reagerte ikke spesielt på oversettelsen av Amerikanske guder. Husker ihvertfall ikke noe spesielt. Men kan ha vært noe uten at jeg nødvendigvis husker det for det er ca 8 bøker siden jeg leste den :D

Men det er vel gjerne slik at hvis du leser på Engelsk først så er det lettere å irritere seg over oversettelse. Jeg har ikke noe å sammenligne med.

Jeg har ikke lest andre fra Gaiman enn Stardust. Og der synes jeg filmen med De Niro tok pokalen. Kanskje hvis de filmet gudene at det kunne bli noen artige karakterer. Jeg klarte ikke helt å "tro" på boka.

Gled deg til Wise mans fear!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Stardust er helt klar en av de bedre filmatiseringene jeg har sett. Gjennomført med gode skuespillerprestasjoner. Personling er jeg veldig glad i Gaiman, både hans bøker og hans innsats som forfatter av Sandman. Han har en sprudlende fantasi, lekenhet og fortellerglede som virkelig skinner igjennom når han skriver.

Leser selv siste bok i Eddings Belgariad-univers, Polgara the Sorceress. Fortsatt ok, uten at det blir veldig bra. Men hyggelig å få en så til de grader gjennomfortalt fortelling.
Manbearpig
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Lest alle romanene til Gaiman, samt tegneserien Sandman. Helt klart en av mine favorittforfattere. Også lest den nyeste "Ocean at the end of the lane". Den er helt på høyde med resten av bøkene og anbefales sterkt. Eneste er at den er noe kort, leser den fint ut på en formiddag i solen.

Når kommer forresten bok 3 av Rothfuss?
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Mener å ha lest at han har sagt hverken så tidlig som i år men heller ikke så sent som i 2015, noe som antyder 2014. Men dette er vel høyst usikkert.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Asphyxiate -- koseleg å høyre at folk framleis les Eddings. Han er veldig one-trick-pony, skriv stort sett same karakterane og same historia omigjen og omigjen. Men så lenge han held seg innanfor Belgariad-universet så går det greit. Likar humoren hans veldig godt, så prøver tilråde han som fin lektyre for fantasynoviser som kanskje har lese Harry Potter eller Narnia og vil prøve seg på noko meir utan å med ein gong vade inn i det mørkaste, tyngste og mest kompliserte i sjangeren.

Tarzanprosjektet humper og går ... tre av åtte attstår no etter åtte månadar med byting fram og tilbake mellom Tarzan og andre småprosjekt (fekk til dømes endeleg smola meg til å lese faglitteraturboka Guns, Germs and Steel som eg har vore nyfiken på i ein mannsalder), men eg kjøpte femten album Lucky Luke og Asterix som eg mangla i samlingane på Raptus no i helga, så då må Tarzan vente att.

Etterpå planlegg eg framleis Rothfuss, men blir vel fort til at andre ting utset han endå litt til. No som ei ny Lynch-bok er på veg, til dømes, endar eg sikkert opp med å bruke eit par månadar på å lese omatt dei to førre bøkene før eg prøver meg på noko nytt.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Ja, Eddings er en finfin intro til fantasylitteraturen for kanskje særlig yngre folk. Grunnen til at jeg begynte var vel at jeg ønsket lett lesning rundt eksamenstider i vår samt at jeg så at biblioteket hjemme hadde både oppfølgerserien til The Belgariad (The Malloreon) og de to prologbøkene om Belgarath og Polgara, og de hadde jeg ikke lest. Jeg angrer ikke i ettertid, men det begynte å bli noe kjedelig litt ute i Polgara-boka. Har nå godt over til(bake til) Lynch og Lies of Lock Lamora, for da å være klar til bok tre. Man merker "overgangen" fra Eddings til Lynch med en gang.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Kjem til å vente på pocketutgåva av bok 3 frå Lynch, så utset nok omattlesinga av 1-2 ei stund til for å komme nærmare den relevante utgivinga.

Jau, Eddings er klart best for dei yngre, heilt med på den. Men meinar hugse humoren vil fungere for vaksnare lesarar òg? Og humoren var vel største trekkplasteret i bøkene.

Polgara- og Belgarath-prologane meinar eg hugse er finfint skrevne (utifrå Eddings' generelle standard) men slit litt med at dei dekkar stoff som ein til ein viss grad allereie kjenner til og (særleg) at dei dekkar same periode. Viss eg ikkje hugsar heilt feil kom vel Pol-boka ut sist, så om du les den fyrst vil eg tru overlappinga er endå mindre ideell.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Polgara the Sorceress ble skrevet etter Belgarath the Sorcerer, ja. De utfyller hverandre, men tråkker også mange av de samme stiene. Da blir det kjedelig. Leser man Polgara-boka først tror jeg det er en del som går skeis. På omslaget stod det "the companion to Belgarath the Sorcerer", men den er mer bok to av to da den følger opp Belgarath-boka.

Men Eddings tør ikke å være rå nok. Kanskje har jeg blitt for påvirket av nyere og langt råere fantasy (fx Lynch), men det er så ufattelig ufarlig. I tillegg dør jo nesten ingen i løpet av bøkene, i hvertfall ikke av veldig sentrale personer. I de to nevnte prologbøkene dør jo ganske mange, men det er jo fordi handlingen foregår over mange tusen år. Eddings blir bedre og bedre til å skrive. Sammenligner man Belgarath the Sorcerer med den første boke i The Belgariad, så ser man store fremskritt. Det er mer alvorlig, karakterene er bedre, og det er mer "voksent". Det er en del finfin humor, men etter min mening er det ikke så morsomt.

Kritiserer kanskje Eddings for mye, fordi de er veldig koslige bøker å lese, men føler at jeg ikke sitter igjen med så mye i ettertid. Ettersmaken var kort.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Vel, eg sit att med ein heil del frå dei, men eg las dei i fyrste halvpart av tenåra. Når eg forsøkte meg på andre Eddings-bøker seinare (Sparhawk-serien, og boka om Althalus) så hadde eg same inntrykk som du ser ut til å ha no. Pluss irritasjon over at plotta og karakterane var utilslørte oppgulp av Belgariad-karakterane. Viss han ville skrive meir om same personane, ok, men kvifor gi dei nye namn og putte dei i eit nytt univers? :P
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply