"To live, you must die"

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Vil Rand virkelig dø?

Ja
20
34%
Nei
32
55%
Annet (vennligst spesifiser)
6
10%
 
Total votes: 58

Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Yawron wrote:
Sauegjeteren wrote:Når det gjeld sjela til Rand, sidan me no diskuterer det, så er det og ein sjanse for at til sjuande og sist er Lews Therin som blir den som overtek der. Me har jo sett fleire døme på at Lews har tatt over for Rand i stutte periodar, og det kan jo vere at Rand blir fortrengt av Lews til slutt, slik døy, men stadig leve.
Ganske enig i dette, eller kanskje omvendt at Lews Therin blir brent bort fra Rand.

Det som danner kjernen av dragen er vel sjelen til Lews Therin så hvis man ser på det slik er det jo Rand som vil dø om kroppen hans dør... Teorien med at dragen lever videre i Moridins kropp, må del vel være Lews Therin som hopper dit. Rand er bare denne alderens manifesatsjon av dragen og vil brenne bort med kroppen.
Men kan man ikke da og si at Lews Therin bare er den forrige Alderens manifestasjon av dragen? En gjenfødelse av sjelen som reddet verden i Alderen før?
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Merrilin: Jeg forstår. Du har nok rett :wink:

Men angående Rands bannbluss (håper dere tåler en liten digresjon!). Jeg finner dette med styrken litt merkelig.

Er styrken på et bannbluss uavhengig av "kasterens" styrke i kraften?

Ta den episoden med mørkehundene f.eks. Slik du (Merrilin) gjenforteller det sitter jeg igjen med et inntrykk av at bannblusset brente bort hundene fra mønsteret omtrentlig 10-20 sekunder tilbake i tid?

Så har vi episoden der Rahvin blir drept.

Hvis jeg husker riktig, ble både Matt, Aviendha og Asmodean drept ganske tidlig i det lille slaget om Caemlyn? Så følger en forholdvis lang jakt på Rahvin, før Nynaeve dreper ham med bannbluss*. Så lever Matt, Aviendha og Asmo likevel. Dette bannblusset var tydeligvis mye sterkere, og virkningen gikk mye lengre tilbake i tid.

* Jeg regner DOs uttalelse om at Rahvin er "hinsides hans makt" (ikke ordrett sitert) som en bekreftelse på dette.

Vil dette si at
- bannblussets styrke er uavhengig av "kasterens" styrke i kraften?
- bannblussets styrke varierer ukontrollert, uavhengig av styrke i kraften?
- bannblussets styrke kontrolles av kasteren, og styrke i kraften avgjør hvor sterkt han kan gjøre det?

I tillegg nevnes det jo i bøkene at hele byer ble utslettet i Legendenes Alder pga. bruk av bannbluss.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Hm, jeg tror ikke det var Nynaeve som drepte Rahvin med bannbluss. Hun brant han med en sterk flamme, med all den kraften hun kunne trekke fra Moghedien og seg selv, inn i flammen rettet mot han. Dette førte til at Rand fikk sjansen til å drepe Rahvin med bannbluss. Han tok inn alt av OP han kunne gjennom angrealen sin, og det var nok den enorme styrken i bannblusset som førte til at Matt, Aviendha og Asmo levde igjen.

Når det gjelder bannbluss generelt, så tror jeg det rett og slett er rå styrke som avgjør, hvor mye av OP som brukes på bannblusset.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Det jeg ikke forstår er hvorfor alle tar det for gitt at det er rands kropp som må dø... er det pga blodet? Det har jo dukket opp litt senere i tråden nå, men kan det ikke være sjelen som skal dø, ikke kroppen.
Det er selvsagt en mulighet, og som nevnt tidligere eksiterer det utallige diskusjoner om hvilke deler som dør, og hvilke deler som overlever, hvordan dette skjer etc. Men i denne teorien som nå diskuteres, er det altså sjelen/Rands indre som overlever. Og min oppfatning - hva den nå er verdt - er at dette er det mest troverdige, at dersom noe av han skal overleve, er den personen Rand som overlever(evt LTT), og heller kroppen som må betale.

Som Chriz påpeker, er det Rand som dreper Rahvin, mens Nynaeve distraherer han.
Og jeg tror ikke bannbluss påvirkes av kasteren på samme måte som porter gjør. Det går rett og slett ut på hvor mye av kraften du velger å bruke på den. I angrepet på Rahvin, etter at han er drept, bruker Rand på trolloker og myrdraaler veldig forsiktig, tynne som fingre. Ved andre anledninger har han brukt større stråler. Slik jeg forstår dette er det hvor kraft han bruker som avgjør størrelsen på bannblusset, som igjen avgjør styrken.

Når det gjelder Legendenes Alder og utsletting av byer, vil jeg tro at det er blitt dannet forbindelse for å gjøre bannblussene så kraftige.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Angående Legendes Alder tror jeg ikke det er snakk om regelrett utsletting av byer. Byene bare forsvant som en følge av alle trådene som ble brent bort fra mønsteret.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det står klart i bøkene att størrelsen på blusset, bestemt av kastaren som bestemmer kor langt attende. Eit døme er at dei blir beskreve som "bare et tynt bannbluss" eller noko likande. Eg har jo sjølvsagt ingen direkte kjelder, men er viss på eg har rett.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

rand blir halvdød på en eller annen måte og så når han blir helbredet så kan han bruke kraften uten kvalme og LTT og sårene i siden er borte
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Sulin
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 15
Joined: Thu Jan 17, 2013 20:30
Location: Trefoldlandet

Post by Sulin »

Jeg vet ikke om noen av dere har tenkt på dette,men Lews Therin Talmon, Dragen før Rand endte opp i hode til Rand og det er en student i Cairhien som heter et eller annet jeg ikke husker, han sier at Hjulet spinner og at for en alder må det være en ødeleggelse av verden for vær, ikke sant. Etter det må verden ha tid til å samle seg til en ny æra begynner og kanskje Rand dukker opp i den nye Gjenfødte Dragen sitt lille hode og hvisker sin erfaring til den nye Dragen, i den nye æraen akkurat som Lews gjør i Rand sitt lille hode?...
For hvis det er en ødeleggelse for vær æra må det være en Drage for vær æra og kanskje den gamle Dragen alltid dukket opp i den nye sitt lille hode :o Hvem vet....
Far Dareis Mai: Sulin
Sulin
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 15
Joined: Thu Jan 17, 2013 20:30
Location: Trefoldlandet

Post by Sulin »

Så har vi episoden der Rahvin blir drept.

Hvis jeg husker riktig, ble både Matt, Aviendha og Asmodean drept ganske tidlig i det lille slaget om Caemlyn? Så følger en forholdvis lang jakt på Rahvin, før Nynaeve dreper ham med bannbluss. Så lever Matt, Aviendha og Asmo likevel. Dette bannblusset var tydeligvis mye sterkere, og virkningen gikk mye lengre tilbake i tid.

( Det over skrev Lothar ( jeg har ikke peiling på åssen jeg sitere folk))

Bannbluss går jo tilbake i tiden, men det som er er jo at Ravhin blir brent ut av mønsteret så han har aldri eksistert i det hele tatt så dersom han har drept noen, men ikke eksistert blir jo ikke det mulig vel.
Så kort sagt: man kan ikke drepe uten og eksistere så det gikk ikke så langt tilbake i tid det er bare hendelsene han har skapt som forsvinner når han ikke har levd i det hele tatt

Eks.: Noen av byene som er forsvunnet med bannbuss kan hende forsvant fordi personen som grunnla byen aldri har eksistert hvis han ble utslettet med blannbluss. Altså har aldri iden om byen aldri vært til :wink: [/code]
Far Dareis Mai: Sulin
Post Reply