Den Mørkeste

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Den Mørkeste

Post by ludde »

Ehmmm... jeg har en "ikke teori" her. Jeg prøver å få frem en teori. Det er en ting jeg har lurt på lenge. Fra jeg starta med The wheel of time. Den Mørkeste er et mysterie for meg.

I Ringenes Herre er det et vesen eller et stort menneske med en magisk ring som holder all hans galskap, onde og grådighet. Ringen holder 90% av hans makt. Og en gang i tiden så mistet han sin kraft fordi han mistet ringen sin. Han forsvant fra jordens overflate. Og for å få sin makt tilbake må han ha ringen som gjør ham hel.

I Harry Potter så Har vi Voldemort. Denne personen er nok den vi vet mest om. Verken i Ringenes Herre eller Tidshjulet har Den Mørkeste navn.Nå vet vi til og med mye om fortiden hans. Vi vet til og med hvordan man skal overvinne han. Det gjorde man jo til en viss grad i Ringenes Herre også.

Men i Tidshjulet derimot. Der vet vi nesten ingen ting. Vi vet at en kanskje må være sterk i kraften for å måle seg med han/henne/det. Men jeg tviler på at det er nok. For vi vet vel også at Den Mørkeste bruker Den Sanne Kraften, noe vanlige folk ikke ser bli brukt. Er Den Mørkeste en person som fikk mer og mer makt en gang i tiden og var den sterkeste av alle noen gang levd eller er det noe i likheten av Skaperen. Slikt som i bibelen er det jo Gud og Djevelen. Er det noe av det samme. At det for de i Rand land ser på Den Mørkeste som "magisk" "overtroisk". Har aldri skjønt hva Den Mørkeste er. Tingen må jo være helt jævlig hvis tingen kan berøre været og forandre det i evigheter i hele verden. Og det tilogmed med begrenset kraft. I Harry Potter får vi et hint om at det er Kjærlighet som er grunnen til at Harry overlevde. Og at det er hans godhet, ærlighet og kjærlighet til sine venner og beskjente som er grunnen til at han skal klare å slå Voldemort. I Ringenes Herre er det vel noe av den samme grunnen. At hobbitene var skjermet fra resten av verden og ikke vet så mye om grådighet. Så det er grunnen til at dem klarte å få den smeltet. De er rett og slett godhjertet. I Tidshjulet er det bare en profeti om at Den Gjennfødte Dragen skal redde verden i siste liten.

Det jeg tror er at måten å overvinne Den Mørkeste ikke i nærheten av det vi tror.
TheDemigod
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 5
Joined: Mon Aug 01, 2005 23:22
Location: Bergen

Post by TheDemigod »

Han har et navn, Shai'tan, og han er ikke noe menneske eller vesen, i The world of the wheel of time står det at han er en onskap som ikke har en kropp, som skaperen.
Mafuba
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Den Mørkaste er, som The Demigod sa, essensen av ondskap, og har ingen form.

Som du sikkerta har lest, so vart han sperra inne i fengselet sitt av Skaparen når han skapte jorda. Skaparen og Den Mørkaste (og Tel'Aran'Rhiod, men har ingen betydning) står utanfor Mønsteret. Trådane i Mønsteret er alle liv som vert levd.

Fengselet til Den Mørkaste gjer at han ikkje kan røre Mønsteret, og dermed ikkje røre Mennesker. Poenget med dette er at mennesket i utgangspunktet er godt. Utan påverknaden frå Den Mørkaste ville verda ha vore fredeleg og harmonisk. Det hadde vore nesten null kriminalitet, og ondskap generelt. Slik me kan lese i BWB (Big White Book - kallenamn på The World of Robert Jordans The Wheel of Time) at det var i Legendes Alder før Mierin og Beidomon laga holet i mønsteret som gjorde at Den Mørkaste igjen kunne røre ved verda.

Måten å beseire han på er å forsegle dett holet igjen, slik at han ikkje har nokon mogelegheit til å påverke menneska med sin ondskap. Nøkkelen til korleis ein skal gjere dette ligg i den siste lappen Herid Fel sendte til Rand.

Den Mørkaste er - som sagt - ikkje anna enn essensen av ondskap, og som har ei kraft som stråler ut frå seg (den Sanne Krafta - True Power).


Og forresten, namnet til Mørkets Herre i LOTR er veldig godt kjend: Sauron. Vil du vite meir om han, og den opprinnelege Mørkets Herre, les Silmarillion. (For å skape litt meir interesse kring den boka, kan eg og seie at Sauron er av same rase som balrogar og istari. Istari er det alviske namnet på trollmennene: Gandalf, Sarumann, Radagast, Alatar og Pallando. Meir får du vite i Silmarillion)
DahLliA
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 14
Joined: Wed Jun 22, 2005 22:09
Location: Koppang

tror poenget er...

Post by DahLliA »

at vi ikke skal forstå hva den mørkeste er. han er noe over vår fatteevne. akkurat som skaperen er
trøtt...

*øl og whisky er en manns verste fiender. men en mann som løper fra sine fiender er feig*

*hardt arbeid lønner seg i lengden, latskap lønner seg nå*
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

takker

Post by ludde »

Tusen takk for svarene her. Shai'tan visste jeg jo egentlig. Noe jeg hadde glemt helt. Rand sier jo det i tEotW. Hadde helt glemt det. Tror nesten jeg må lese disse bakgrunns bøkene til RJ for å få litt mer info. Har ikke fått somlet meg til det enda.

Så måten å overvinne Den Mørkeste er altså å stoppe han for å komme helt ut av sitt fengsel og stenge den igjen. Vil det si at hvis han kommer helt ut så er det umulig å overvinne han?
Mener å huske at Den Gjenfødte Dragen før har godt over på den onde siden. Hvordan ble han da overvinni. Det er jo mulig at Den Gjenfødte Dragen ble grådig og ville ha makta selv så han stengte inne Den Mørkeste for å få makta selv, men så blir gal og dør. En teori.
Men takk for svarene til hva Den Mørkeste er.

Dette er neste litt flaut. Først Shai'tan, så Sauron. De har jo så klart navn. Hadde glemt det i forbifarten :oops:
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Vel, Boreholet (The Bore) i fengselet til den Mørkaste var jo heilt opent i Legendenes Alder, og då vart det stengt av LTT & co. So han er ikkje umogleg å overvinne...
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Kan aldri huske å ha lest at han slapp ut i Legendenes Alder. Han kunne manipulere verden på mange av de samme måtene som "nå", men han var ikke ute.

Vet ikke om alle har lest denne.

http://www.tor.com/shayol.html
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Dragen har aldri gått over til Den Mørkestes side. Hadde Dragen gjort det, noe han ifølge Ishamael har gjort, ville Mønsteret vært ødelagt, og Det Siste Slag tapt.

Og Dragen kan aldri vinne fullstendig. Han kan forsegle hullet i fengselet, ja, men han kan aldri gjøre det så sterkt som det opprinnelig var, forutsatt at hullet ikke alltid har vært der. Det er viktig å huske at Mierin- og Beidomon aldri lagde hullet; de simpelthen utnyttet en allerede eksisterende svakhet i fengselet til å "åpne" det. (Merk at "åpne" ikke er korrekt beskrivelese; hadde Den Mørkeste sluppet ut av fengselet, hadde alt vært tapt.)
I denne prossessen er det også viktig å huske at det tross alt er snakk om et hjul her, og at ting aldri vil komme til en ende. Det har riktignok vært foreslått at Rand og Co vil rive Mønsteret over i en linjær bane, men det hade vært en utrolig lame (for ikke å si etnosentrisk) "turn of events". Uansett, husk hinduismens/den østlige historieforståelsen!


EDIT: Tenkte jeg kort skulle utdype det med hullet og fengselet.
Det Beidomon og Mierin gjorde, var at de svekket forseglingen den forrige Dragen skapte, og slik gjorde det mulig for Den Mørkeste å berøre/påvirke Mønsteret mer direkte og øke sin påvirkningskraft og innflytelse - både over mennesker og handlinger.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Men Rand kommer vel til å beseire DO????? D heter vell ikke Den SISTE Strid for ingenting vell??? Ville vært rart om alt fortsatte som før etter Den Siste Strid, for d er jo noe helt unikt d som skjer med Rand, siden han oppfyller Profetiene til alle folkeslag, han har jo hele Randland med seg snart, d mangler bare Shara, siden Aielene og Scheanscanerne(ikke sikker på skrivemåte) og Sjøfolket har joinet Rand!!!!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

ashaman17 wrote:Men Rand kommer vel til å beseire DO????? D heter vell ikke Den SISTE Strid for ingenting vell??? Ville vært rart om alt fortsatte som før etter Den Siste Strid, for d er jo noe helt unikt d som skjer med Rand, siden han oppfyller Profetiene til alle folkeslag, han har jo hele Randland med seg snart, d mangler bare Shara, siden Aielene og Scheanscanerne(ikke sikker på skrivemåte) og Sjøfolket har joinet Rand!!!!!
Jeg tror Tarmon Gai'don går foregår en gang hver runde av tidshjulet. RJ har vel også sagt at han ikke vil avslutte alle tråder etter TG.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Trur Herid Fel sa noko liknande dette: "Det kan vel ikke vere den aller siste strid..."

Rand kjem til å beseira tDO ja, slik "The Creators Champion" har gjort mange gonger før, i tidlegare runder av Hjulet.

Me veit vel ikkje heilt kva skjer med seanchanarane endå. Er spoiler for prologen til KoD:
Spoiler
Sidan Semirhage har utrydda den seanchanske kongelege familien, er eigentleg Tuon Empress. Den DotNM som Rand skal møte, er kanskje Suroth, med Semirhage i kulissane, ettersom Suroth er den blant seanchanarane med høgast rang (under Tuon, som ingen veit kor er...) So dei er vel ikkje alliert med Rand heilt endå...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Var det her noen påpekte at de trodde at Rand ville bryte den sirkulære tidsregninga, og innstifte en lineær? Samt at RJ hadde sagt at han anser den lineære tidsregninga som Vestens største gave til menneskeheten? :?

Selv håper jeg at hjulet vil fortsette, men...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

hadde vært trist om TG hadde stoppet hjulet fra å veve rund og rund. noen av sjarmen med det hele, mener jeg, er at dette ikke er begynnelsen, og ikke slutten. for alt vi vet kan hjulet ha vevd i evigheten og skal veve til evigheten, også etter TG, som bare er en av mange TGer, om det går ann da... jeg liker i alle fall å tenke på det sånn =)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Eirik
Soldat
Soldat
Posts: 69
Joined: Thu Jan 19, 2006 15:26

evigheten.

Post by Eirik »

hvis tidhjulet hadde hatt vevd evig så må de gode ha tapt en gang, for evig er et tall som aldri avsluttes, så egentlig må begge parter ha tapt evig ganger og alle ting skjedd evig ganger.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Du overser noe: Hvis Den Mørkeste hadde vunnet, ville han brutt fri av fengselet sitt, og endra Veven til en avskygning til sitt bilde.

Man skal naturligvis ikke utelukke noe sånt - verden kan jo engang ha vært et Edens Hage-lignende paradis, og at vold, krig, ondskap, o.l. kom inn i verden etter at Den Mørkeste en gang vant, men at ting har blitt litt mer balansert i ettertid, på grunn av Skaperens eller "Dragers" inngripen.

Men hvem vet..?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply