matts amulet

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

matts amulet

Post by elric »

Matts reveamulet. Jeg har lurt litt på hvorfor golhamen blir skadet av ammuleten. Men jeg tror det er pga at amuleten suger til seg kraften og siden golhamen er laget av kraften får den trøbbel når ammuleten kommer i kontakt med huden dens
Last edited by elric on Sun Dec 20, 2009 14:54, edited 1 time in total.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Hei Elric og velkommen til forumet.

Litt bruksregler bare: Veldig fint hvis du kan bry deg med å bruke store bokstaver der det er naturlig, da dette gir bedre flyt i setningene, og da slipper jeg å løpe på veggen hver gang jeg leser innleggene dine og faktisk bry meg om innholdet :roll:

I tillegg er det en regel som sier at signaturen din ikke skal være lenger enn fire linjer, og din er 8, så hypphypp ;)
No offense ;)

Ellers syns jeg teorien din ikke var så dum. Nå skal det sies at dette er noe jeg har tenkt veldig lite på, ettersom jeg har tenkt mest på det som en sånn ting som bare er sånn.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Amuletten reagerer ikkje på saidar, og kanskje ikkje saidin heller, så ei anna gjetning kan vere at han er laga av Den Sanne Kraften, krafta som dei Fortapte bruker. Det er stadig ikkje noko svar på kvifor golhamen reagerer som han gjer, men tittelen på tråden seier eg kan nevne det lell.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

amuleten reagerer jo på kraften!
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Amuletten gjør jo at Matt til en viss grad er immun mot saidar og saidin.

Men har vi fått noen be/avkretelse på amuletten også beskytter Matt mot Den Sanne Kraften?

En mulighet kan jo være at den kom fra Ael og Eelfinnene, forbi dørkarmen. Vet ikke om kraften kan brukes der inne, men hvis det er noe a-la en lønnhage, kan jo det være sammenhengen med at den avstøter saidin/saidar i det minste?

Og bare en liten digresjon, De Fortapte bruker vel strengt tatt ikke, det er vel bare noe som er til deres disposisjon, men så vidt jeg vet, er det bare Moridin/Ishamael som bruker den alltid/regelmessig?
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Vi vet at den ikke beskytter mot saidin men mot saidar kan jeg ikke huske at den har noen begrensninger.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

elric wrote:Vi vet at den ikke beskytter mot saidin men mot saidar kan jeg ikke huske at den har noen begrensninger.
Les kapittel 44 i Kaosets Herre ein gong til, og sjå om du framleis trur det. Der finn du ein episode i Salidar der medaljongen vart kald, og den einaste Mat såg i nærleiken var Halima Saranov, med eit forbausa uttrykk i andletet ...

Medaljongen har ei begrensing, som Adeleas eller Vandene fann ut når dei var på veg til Ebou Dar: Den hindrer all direkte bruk av Krafta på den som ber den, men den hindrer ikkje at nokon t.d. kaster ting med Krafta på han. Dette er grunnen til at Mat kunne verte drepen av lyna i Caemlyn – lyna i seg sjølv var ikkje av saidin, dei var berre utløyst av saidin.
Merrilin wrote:En mulighet kan jo være at den kom fra Ael og Eelfinnene, forbi dørkarmen. Vet ikke om kraften kan brukes der inne, men hvis det er noe a-la en lønnhage, kan jo det være sammenhengen med at den avstøter saidin/saidar i det minste?
Når Rand kom ut frå dørkarmen i Rift, kom han ut med eit sverd laga av Krafta i hendene.


Kva den Sanna Krafta angår, so trur eg ikkje Moridin har prøvd å gjere noko med Mat, og han er som sagt den einaste av dei Fortapte som bruker den til vanleg. Etter at han vart nae'blis er han òg den einaste som kan bruke den Sanne Krafta.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Du har et poeng der. Jeg mente såklart direkte bruk av kraften på han.
Beklager vist jeg ga feil intryk på det, og beklager for at jeg er så kværulerende jeg liker bare ikke å ta feil.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Post Reply