kunne Egwene bli Mørkefrende?

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

kunne Egwene bli Mørkefrende?

Post by elric »

Jeg holder på med en gjenlesning av den gjenfødte dragen og når Egwene blir tatt opp som innvidd la jeg merke til at i den siste ringen før hun ble opptatt holdt hun på og bli snudd til den mørkeste. Så spørsmålet mitt er egentlig: vist Egwene hadde blit snud til den mørkeste inne i ringen ville hun da fremdeles vært mørkefrende vist hun da kom seg tilbake til det virklige randland?

[mulig det er litt dårlig formulet men meningen kom iallefall frem]
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Hugsar lite av boka og scenen du snakkar om, men det skulle ein då tru. Har ein fyrst overtydd seg om noko, liksom. Klart, sidan ho ikkje ville ha blitt rekruttert av nokon ville ho ikkje ha kontaktar med andre mørkefrender og slik vere ein hellers stakkarsleg ein som aldri fekk oppdrag eller målsetjingar, men...

Eller gløymer eg ein eller annan vesentleg detalj no?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Vel den mørksete vet vist om alle sine tjenere så da vile vel hun ha blitt husket og få oppdrag tror jeg.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Jøss Loki. Kommenterer du i WoT delen? :o :D

Spørsmålet er vel om hun i det hele tatt kunne ha kommet tilbake. Veien tilbake kommer bare en gang, og hade hun blitt hindret i å dra tilbake første gangen så tror jeg ikke hun hadde fått en ny sjanse. Også er det spørsmålet om det som skjer der inne er sant eller ikke. Ingen vet hva som har skjedd med de som blir igjen. Hvis det stemmer at det er en annen virkelighet, som T'A'R(som er veldig sannsynlig pga resonansen mellom den vridde ringen hennes og selve TA hun var inne i, som trolig bare skjer om de er relaterte på et eller annet vis.) så lever de kanskje videre, og Egwene ville ha vært en DF i den virkeligheten, ikke vår virkelighet.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Veien kommer bare tilbake én gang. Da kan man undres på Nynaeve?
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Ingen veit hva den opprinnelige bruken av flere TA, denne inkludert. Det hun gjorde skulle i teorien ha vært umulig, da man ikke skal kunne huske at man kan lede kraften engang, men hun gjorde det og brukte den.

Men i prinsippet skal man ikke kunne lede kraften inne i den(fordi man blir "vernet" før man går inn slik at man ikke skal kunne huske ditt og datt), og veien kommer tilbake kun en gang.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Faile wrote:Jøss Loki. Kommenterer du i WoT delen? :o :D
Det er skøy å vere uforutsigbar.
Faile wrote: Spørsmålet er vel om hun i det hele tatt kunne ha kommet tilbake. Veien tilbake kommer bare en gang, og hade hun blitt hindret i å dra tilbake første gangen så tror jeg ikke hun hadde fått en ny sjanse. Også er det spørsmålet om det som skjer der inne er sant eller ikke.
Det fyrste er såklart eit essensielt poeng, men det andre er rimeleg ubetydeleg - om Egwene er overtydd om at ho er ein mørkefrende så ER ho ein mørkefrende, samme om settingen der ho vart overtydd var reell eller ei.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

SPOILER tGS

Loki wrote:
Faile wrote: Spørsmålet er vel om hun i det hele tatt kunne ha kommet tilbake. Veien tilbake kommer bare en gang, og hade hun blitt hindret i å dra tilbake første gangen så tror jeg ikke hun hadde fått en ny sjanse. Også er det spørsmålet om det som skjer der inne er sant eller ikke.
Det fyrste er såklart eit essensielt poeng, men det andre er rimeleg ubetydeleg - om Egwene er overtydd om at ho er ein mørkefrende så ER ho ein mørkefrende, samme om settingen der ho vart overtydd var reell eller ei.
Kanskje jeg tar feil, men vil 13x13 faktisk overbevise en person om at vedkomne er en DF, eller er det opprettet en "ubrytelig" forbindelse mellom tDO og personen?

Verin hadde jo en slik forbindelse, men var jo selv i stand til å skjule at hun slettes ikke var DF, og hadde på litt sniki måter klart å jobbe for sin egen sak uten å direkte gjøre noe som gikk imot tDO.

For hvis det er en slik forbindelse det er snakk om, og ikke en dyp personlig overbevisning, så vil det definitivt ha noe å si om det som skjer inne i TA. er virkelig eller ikke, fordi forbindelsen kanskje ikke eksisterer på utsiden, og man er ikke mer DF enn man var når man gikk inn.


Denne arrgumentasjonsrekka faller derimot sammen om det står direkte skrevet at 13x13 overbeviser offeret om at det er DF. I så fall stemmer det at virkelig vs ikke er helt ubetydelig.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Faile wrote:SPOILER tGS

Loki wrote:
Faile wrote: Spørsmålet er vel om hun i det hele tatt kunne ha kommet tilbake. Veien tilbake kommer bare en gang, og hade hun blitt hindret i å dra tilbake første gangen så tror jeg ikke hun hadde fått en ny sjanse. Også er det spørsmålet om det som skjer der inne er sant eller ikke.
Det fyrste er såklart eit essensielt poeng, men det andre er rimeleg ubetydeleg - om Egwene er overtydd om at ho er ein mørkefrende så ER ho ein mørkefrende, samme om settingen der ho vart overtydd var reell eller ei.
Kanskje jeg tar feil, men vil 13x13 faktisk overbevise en person om at vedkomne er en DF, eller er det opprettet en "ubrytelig" forbindelse mellom tDO og personen?

Verin hadde jo en slik forbindelse, men var jo selv i stand til å skjule at hun slettes ikke var DF, og hadde på litt sniki måter klart å jobbe for sin egen sak uten å direkte gjøre noe som gikk imot tDO.

For hvis det er en slik forbindelse det er snakk om, og ikke en dyp personlig overbevisning, så vil det definitivt ha noe å si om det som skjer inne i TA. er virkelig eller ikke, fordi forbindelsen kanskje ikke eksisterer på utsiden, og man er ikke mer DF enn man var når man gikk inn.


Denne arrgumentasjonsrekka faller derimot sammen om det står direkte skrevet at 13x13 overbeviser offeret om at det er DF. I så fall stemmer det at virkelig vs ikke er helt ubetydelig.

Hvis jeg husker riktig nå, så kom RJ med en kommentar til dette angående Cabriana Mecandes. Han sa noe om at personligheten til den som går igjennom dette blir speilvendt, at de onde sidene kommer fram, osv. Husker det dessverre ikke ordrett.
Dette er en helt annen situasjon enn Verins, som kun gav de tre svarte edene. Personen som blir snudd med 13 x 13 VIL kjempe for tDO, uansett.

I så fall ville vel Egwene fortsatt være DF. Skjønt, ville dette virke om det ikke var ekte? Så da er vi vel tilbake til det samme spørsmålet igjen. Hvis det er en annen virkelighet, regner jeg med at Egwene ville blitt snudd, og blitt en annen person. Hvis det er en fantasi, er jeg usikker. En stor del av meg er enig med Loki, men kanskje hun ville kommet seg ut av det da hun skjønte at det som hadde skjedd ikke var ekte.
Post Reply