Ceres wrote:Det er jo fint å være nasjonalistisk. Olav. Men man kan jo godt ha et litt nytt og spennende andrenavn. Det synes nå jeg da. Men jeg så forresten her på nyhetene at en navneforsker mente at det ikke ble Olav i og med at dersom Ingrid Alexandria fikk en gutt ville han nok hete Olav, og de ville ikke "ta" navnet på en som ikke skulle arve trona. Han foreslo Sverre Christian. Tror Mette-Marit har de navnene i sin slekt. Hørtes jo greit ut det da. Andre fine alternativer:
Eirik Alexeander
Eirik Maxim
Eirik Magnus
Harald Filip
Siggurd Emilian
Siggurd Magnus
Fredric Magnus
Christian Haakon
...
Synes ikke noe særlig om navnet Sverre.
Nei, jeg er egentlig ikke så glad i Sverre heller.
Mange av de navna der er forresten vanlige danske kongenavn, og det kan vi ikke ha noe av...
Men en konge oppkalt etter Erik Blodøks tror jeg vi alle - og kanskje spesielt Loki - vil sette stor pris på!
Jeg har et voldsomt norsk navn, og bare det ene. Ønsker et litt mer internasjonalt navn i tillegg og driver og tenker på å ta meg et andrenavn slik at jeg kan jobbe og oppholde meg i utlandet. (Ja, det er så ille...)
Hvorfor kan du ikke jobbe og oppholde deg i utlandet når du har et norsk navn?

Det har jo gått utmerka for alle disse holsteinske embedsmannsslektene som kom hit til landet, selv om de har fremmedlydende navn som Stoltenberg, Treschow, og sånt noe. Dessuten tror jeg det snarere er en fordel enn ei ulempe og ha et navn som kan oppfattes som eksotisk - hvis jeg var leder i en stor bedrift ville jeg heller ansatt en Øyvind (

) enn en John, forutsatt at de hadde bortimot samme kvalifikasjoner, på samme måte som jeg ville fortrukket en Ahmed over en Per, eller ei Lise over en Ola...