Slutten

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det er Tidshjulet som spinn ut Rand, ikkje Skaparen. Skaparen har laga verda og Tidshjulet, men blander seg ikkje inn noko meir. Med mindre det var han som snakka til Rand på slutten av tEotW...
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Hvis dere har hørt igjennom lydboken til KoD vil dere der høre et intervju med RJ etter siste kapittel. Der snakker han bl.a om oppfattelsen av tiden som et hjul, der hendelsesforløpet repeteres i det uendeliget noe som han ser på som en ganske trist sjebne. Du har egentlig ikke fri vilje. Han nevner også, igjen, oppfattelsen av lineær tid som en stor gave til menneskeheten. Etter å ha hørt dette, og lest lignende utaleser av RJ før så blir jeg bare sterkere og sterkere i troen på av den sikulære tidslinejen vil brytes i siste bok. Kan ikke tenke meg at han har skrevet hele denne historien for at den så skal ende som den har endt uendelig mange ganger før i Randland.

Slutter WoT med at Rand gjensegler borret og det er det så skal jeg sverge under lyset og ved mitt håp om gjenfødelse på at jeg skal brenne aller mine WoT bøker. Det ville vært utrolig skuffende.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hei, dette blir den første posten min, tenkte jeg kunne dele hva jeg tror :)
Det er sikkert kjemperotete!

Om Tidshjulet vet vi at det er delt inn i 7 deler. 3 av dem vet vi ganske mye om. Utifra det, kan vi finne ut ganske mye annet også.

2nd age: Age of legends
3rd age: Randland
og vår egen alder selvsagt.

Utifra det, kan vi si at det er ting som skje for at vi skal komme oss fra 3rd age til dagen idag. Verden må ødelegges på ny, Saidin/saidar må fjernes og The Dark One må fjernes og glemmes.

Så er det andre veien igjen, fra vår alder til AoL, jeg vet ikke hvor mye vi vet om AoL, om eventuelt topografien kan være den samme som verden er i dag? Isåfall kan vår alder være 1st age, og det som skiller vår alder fra AoL kan f.eks. være oppdagelsen av Saidin/Saidar. Ogiers må også komme fra en plass. Selv om jeg helst tror at verden må igjennom nok en breaking, før vi igjen starter helt på nytt i rettning AoL.

Så det vi har er

1st age
2nd age - AoL, fryd og gammen
3rd age - Randland, Saidin tainted, the bore sealed imperfectly,
4th age -
5th age -
6th age -
7th age -

Så trenger jeg hjelp til å fylle ut hullene. Det er selvsagt vanskelig å vite siden vi ikke vet hvordan 3rd age slutter, men jeg velger å tro at verden vil fortsette i en sirkel. Tror at den TG bare er slutten på the third age, ikke på hjulet i seg selv. Hva skjer i the forth age, og når kommer den alderen vi lever i nå?
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Tror ikke jeg har hørt teorien om at vi også lever i en av Aldrene i Hjulet.
Men veldig intressant teori! Det står vel også skrevet at i en alder lenge før AoL, så var det svevebde-fartøy rundt i luften, og ting på bakken som kjørte rundt? Kan hende at det er et hint om at vår verden er en av eikene på Hjulet! Men da er kanskje det som skjer i vår framtid en eik til, og da blir kanskje verden ødelagdt (av forurensning, atomvåpen ol.) Og så skaper Skaperen en ny verden, og starter hele greia på nytt?

Men det kan jo hende at RJ lar resten av eikene være ganske defust beskrevet, slik at ingen vet helt sikkert hvordan Tidshjulet fungerer!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

jeg ville nå ikke ha blanda vår egen verden inn i dette. det blir for meg ikke troverdig... bedre å ha et rent univers å lese om, enn å prøve å overføre det til vårt eget. blir vanskeligere å forestille seg da, når du hele tiden prøver å få det til å passe inn i vår egen fjerne fortid...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Men det som sker i Randland, har ikke noe med vår alder å gjøre, fordi Rand vil Ødlegge Hjulet, og verden vil bli forandret!! Har du ikke sett Verdenskartet som omhandler Sceanchan, og Shara?? Det minner mistenksomt om vårt kart, bare litt forandra!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ashaman wrote:Men det som sker i Randland, har ikke noe med vår alder å gjøre, fordi Rand vil Ødlegge Hjulet, og verden vil bli forandret!!
Rand vil ikkje øydeleggje Hjulet, det er det Shai'tan som vil.
Ashaman wrote:Har du ikke sett Verdenskartet som omhandler Sceanchan, og Shara?? Det minner mistenksomt om vårt kart, bare litt forandra!!
Einig med Faile. Ikkje bland inn vår eige verd.
Ituar wrote:Så trenger jeg hjelp til å fylle ut hullene.
Om du leser desse to trådane, so finn du ein god del diskusjon om korleis Aldrane er "bygd opp".
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=268
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=131
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

incanus wrote:
Ashaman wrote:Men det som sker i Randland, har ikke noe med vår alder å gjøre, fordi Rand vil Ødlegge Hjulet, og verden vil bli forandret!!
Rand vil ikkje øydeleggje Hjulet, det er det Shai'tan som vil.
Ooops, tankefeil! Mente selvsagt at Rand vil ødlegge verden! Slik som LTT gjorde! Slik som Profetiene sier!

Men er litt enig i at man ikke skal blande inn vår verden, ble bare litt oppspillt på teorien til Ituar, og ville bare si litt tanker omkring det!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg mener bestemt jeg har lest en plass at RJ sier at vår alder er en av epokene.
skal prøve å finne det:)
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Dette du tenkte på:
RJ wrote:Q: Is our Earth a future or past turn of the wheel?

RJ: Both. The characters in the books are the source of many of our myths and legends and we are the source of many of theirs. You can look two ways along a wheel.
RJ wrote:Q: I was wondering if you could comment on some of the clues that Randland (as we call it) seems to be written as a future Earth.

RJ: Time is a wheel. If you look in one direction, you are looking at the past. If you just turn around and look in the other direction, you are looking at the future. The books are set in our future and in our past, depending on which way you look.
Tidshjulet er inspirert i stor grad av vår eige verd, og vår verd "tilsvarer" kanskje ein Alder. Men eg vil tru at det gjeld med tanke på utviklingstrinn, og at det i so fall er ein eller to aldrar før Legendenes Alder. Mao. om AoL er alder nr. 2, er "vår alder" nr. 1 eller 7.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det jeg leita etter, men fant ikke de arkiverte QoWene. Er i tillegg en plass til jeg har lest om det, men finner det ikke. Spørsmålet er ihvertfall om channeling, en fyr som spør om det noen gang the one power ikke var oppdaga. RJ svarer vår egen alder feks.

Dæven, jeg roter.

Så uansett som du vil ha et rent univers eller ikke, så sier RJ at vår alder er en del av hjulet, og det gjør hele serien mer spennende spør du meg.
Han lager en egen legende om meninga med livet, hvis du ser litt stort på det. Selv om det er fullstendig utenkelig :)


Og Incanus, det er jo en spennende tanke, hvis vår alder er nummer 1, så vil det si at RJ tenker at vår tidsalder vil ende, når en eller annen gal russisk forsker finner Saidin/Saidar, og en eller annen gal genforsker muterer mennesker slik at de kan tappe kraften :) Dermed starter AoL, og ting blir utretta som vi kunne bare drømme om idag!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eg meinte det ikkje bokstaveleg, men at det utviklingstrinnet me er på no, truleg tilsvarer ein eller to aldrar før Legendenes Alder. Sjølv kan eg aldri tenkje meg at RJ har tenkt slik at i ein alder er identisk med den verda me lever i idag. Det er ei fiktiv verd, som i stor grad er inspirert av av vår verd. Vår tid er ikkje eit hjul.

Men du kan sjå for deg kva du vil. Sjølv vil eg aldri tenkje på vår verd som ein del av Tidshjulet.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

vi diskuterte rundt dette da vi argumenterte for om the wheel of time er uannsynlig eller ikke, og da var vi vel enige om at dette er en annen verden med andre fysiske lover, og at det derfor ikke kan være snakk om at det er en fremtids/fortids verden av vår egen.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Selvsagt er det ikke det, men jeg tror RJ skrev bøkene slik at det kunne ha vært det.
Akkurat som Tolkien skrev Ringenes Herre for å gi Britene en mytologi, så tror jeg RJ har skrevet WoT såpass nærme den virkelige verden som mulig, for selv om det er fantasy, så er det veldig lite fantasy i den, The True Source er nesten det eneste som skiller.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Pluss: Trolloker, De Fortapte, Skyggere, paralelle verdner(kan og være det for oss også selfølgekig), og andre ting også! Og så utfolder det seg i middelalder-lignende tid, og har de fleste fantasysjanger sine kjennetegn!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply