Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Du kjøpte ikke Hellemyrsfolket, nei? Grusomste naturalismen jeg noensinne har vært borti. Deprimerende og tragisk historie...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Du kjøpte ikke Hellemyrsfolket, nei? Grusomste naturalismen jeg noensinne har vært borti. Deprimerende og tragisk historie...
Det kan du sei. At me hadde den som pensum på videregåande er noko av det verste eg var borti av norsk tvangslesning. Herregud så meiningslaust. Om eg vil lese om totalt uinteressante mennesker som alt går til helvete for så kan eg kjøpe eit "Se og Hør".
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hele premisset for naturalismen som litterær stilretning virker ulogisk for meg: Forfatterne vil skildre (men ikke kommentere) verdens urettferdighet og elendighet, samtidig som de er determinister, eller hva det nå heter. (Det jeg tenker på er det som sammenfattes i ordtaket "skomaker, bli ved din lest.")

Så hvorfor skildre det, hvis det uansett ikke er noe man kan gjøre for å endre et menneskes skjebne? Nesten så en blir enig i Bjørnsons eller Ibsens ord om at "Jeg går ned i kloakken for å rense den. Herr Zola går ned i kloakken for å bade i den." :P
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Så hvorfor skildre det, hvis det uansett ikke er noe man kan gjøre for å endre et menneskes skjebne?
Antakeleg såg dei seg sjølve, jf. med determinismen deira, at dei var klassebetinga til å skrive skiten.

(Generaliserende og dømmende? Eg?)
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:
Terje wrote:Så hvorfor skildre det, hvis det uansett ikke er noe man kan gjøre for å endre et menneskes skjebne?
Antakeleg såg dei seg sjølve, jf. med determinismen deira, at dei var klassebetinga til å skrive skiten.
Det er jo en tanke. At det var deres skjebne å skildre ubehagelige forhold slik at borgerskapet kunne få sin daglige dose dårlige samvittighet. Merkelige mennesker, disse naturalistene. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Terje wrote:Du kjøpte ikke Hellemyrsfolket, nei? Grusomste naturalismen jeg noensinne har vært borti. Deprimerende og tragisk historie...
Hmm, har hørt den var bra jeg. Hadde en birolle i den på skolen da den ble satt opp som skuespill, og virka som en litt bra historie da, men dersom både du og Loki syns den er dårlig skal jeg ikke ha den. Har ikke kjøpt noe enda da.

(PS: oops, merka at jeg posta i feil tråd, den skulle vert i den tråden vi diskuterte mammutsalget!)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Er tvunget til å lese noe Amelies Skram selv jeg. Har såvidt begynt på Hellemyrsfolket, men så langt har jeg problemer med dialekta dialogen er skrevet på, blir nok vant med det etterhvert.
Leste også Forrådt av samme forfatter, den likte jeg faktisk veldig godt, veldig fornøyelig tvangslesning.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ashaman wrote:
Hmm, har hørt den var bra jeg. Hadde en birolle i den på skolen da den ble satt opp som skuespill, og virka som en litt bra historie da, men dersom både du og Loki syns den er dårlig skal jeg ikke ha den. Har ikke kjøpt noe enda da.

(PS: oops, merka at jeg posta i feil tråd, den skulle vert i den tråden vi diskuterte mammutsalget!)
Hei, ikke ta vårt ord for det! Finn ut hvor dårøig den er selv! ;)

:P
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Har en generell erfaring om at forfattere som man lærer om i norsken ikke er noe bra, så tror jeg dropper det. Tror det var et ganske idiotisg og dårlig plot i boka!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Mye av det vi lærer om i norsken er faktisk ganske bra -- det er jo en grunn til at vi lærer om det, liksom. Men ingen regel uten unntak. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Uff, æsj. Sånn gammal norsk litteratur appelerer ikke til meg. Særlig de derre dystre greiene. Bare så utrolig kjedelig å lese.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

For all del, det må jo vere mange som liker "Hellemyrsfolket", ellers ville den jo ikkje fortsatt vere i sirkulasjon. Så ikkje ta vårt ord for det, nei.
Terje wrote:Mye av det vi lærer om i norsken er faktisk ganske bra --

Vent - lærte me om ting i norsken? :shock:

Jo, forresten, VKII, nokre greier om skriverettformer og islendingesagaer. Men ellers, totalblankt heilt tilbake til barneskulen når me lærte om verbformer og metaforiske adverb-sekker.
det er jo en grunn til at vi lærer om det, liksom. Men ingen regel uten unntak. :P
Hehehe, vel, norsk burde vere ein prioritet, men me lærer jo heilt feil ting der - etter norske aviser, undertitler på fjernsynsfilmer (såg "A New Hope" på tv3 denne helga, haldt på å spy av undertitlene, aldri sett så dårleg i heile mitt liv) og reklameskilter å dømme så burde dei droppe all litteraturhistorien og heller sørge for at folk lærte seg å skrive skikkeleg. Litteraturhistorie er vel og bra, men det forutset at ein kan språket fyrst. -_-
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Noen lærer seg aldri å skrive likevel, så en gang må man jo ta historia. Bare så de som kan det får noe å gjøre. Og det er greit med litt avveksling også.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Leser ikke så veldig mye for tiden...har ikke tid, men akkurat nå sitter jeg og leser litt i Pondus Flat firer av Frode Øverli. Den er genial!
(Vi har så sykt mye lekser til å gå i 9. klasse at vi nesten ikke får tid til noe annet.)
DucKfish
Asha’man
Asha’man

Post by DucKfish »

Leste ferdig 9. bok i dag og skal begynne på Skumringes Korsvei så snart jeg får tid.

(Det er du ikke alene om Nynaeve!)
Last edited by DucKfish on Thu Mar 23, 2006 17:37, edited 1 time in total.
Locked