Utrolig artig og morosam.
Filmer
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Feira bursdag hos søstra mi i går, og da ble det en del filmer. Tradisjonen tro poster jeg noen små kommentarer til dem, samt en karakter per film.
Sjørøverplaneten
Fredagsfilmen på Disney Channel, som vi tilfeldigvis kom over. Har alltid vært en stor fan av Skatten på Sjørøverøya, og måtte derfor se denne.
Var egentlig en grei film, men de kunne tjent på å ha med noen flere sympatiske figurer (hele mannskapet er her sjørøvere), og kanskje klart seg med en comic sidekick, i stedet for to. Men jeg forstår valgene deres, i og med at dette skal være en kommersiell barnefilm med en viss lengde. Det er liksom måte på karakyterskildringer en kan ta seg tid til.
Imidlertid taper de stort på skildringa av Long John Silver -- kulturhistoriens kuleste skurk. Silver framstilles som en ond og pløsete fyr med en svakhet for unge og antiautoritære gutter, mens han i boka jo var en utspekulert værehane uten like, som sjarmerte alle. Her blir det altfor tidlig klart at mannen er ond, eller i det minste slem, selv om han naturligvis gjør som han skal til slutt. Og avskjeden mellom ham og Jim er bare teit. Heldigvis redder de ham gjennom Helge Jordal (Norges svar på Alan Rickman), som har stemmen hans. Med en dårligere voice-over av Silver, kunne filmen ha tapt flere grader.
Men alt i alt, en typisk men over gjennomsnittlig Disneyfilm. 5.0/10
Dogma
Kevin Smith er i ferd med å bli en av favorittregissørene mine, selv om jeg bare har sett to av filmene hans. Allerede under disclaimerne holdt jeg på å le meg skakk, og stort sett hver eneste scene var morsom.
I tillegg var filmen spennende, og religionstematikken både festlig og interessant, om enn ikke så veldig original. Både karakterer og skuespillere var godt over gjennomsnittet. Alan Rickman er, ikke overraskende, genial som Metratron, Guds Stemme. Ben Affleck gjør en god Bartleby, mens Matt Damons framstilling av den homicidale og suspenderte dødsengelen Loki er jättegod. Utviklinga av disse karakterene er helelr ikke verst. Chris Rock er strålende som den bitre 13. apostel, og Jay and Silent Bob er faktisk kule, i alle fall sammenligna med hvordan de framstår i Jay and Silent Bob Strikes Back. Og Alanis Morrisette er glitrende som Gud, bidraget hennes ga meg mer lyst til å kjøpe "Best of"-plata hennes. (Ja, jeg liker bitre canadiske lesbefeministiske singersongwriters. So what?
)
I det store og hele en av de morsomste filmene jeg har sett; hele greia har noe Good Omensk over seg. 9.5/10
Blade
Sammenligna med Angel var dette svake og inkonsistente greier. "Reglene" for vampyrer (hva som dreper dem, hva som skaper dem, hva som driver dem, og sånt) var dårlig forklarte, og Wesley Snipes gjør ikke akkurat en karismatisk Blade. Selv om det sikkert ikke er meninga. Kris Kristoffersen er imidlertid tøff som alltid, og kampscenene er både oversiktlige (sjeldenhet nå til dags) og gode. Totalinntrykket ender dermed opp med å være at filmen er underholdende, og tross alt ikke så verst. 5.5/10
Sjørøverplaneten
Fredagsfilmen på Disney Channel, som vi tilfeldigvis kom over. Har alltid vært en stor fan av Skatten på Sjørøverøya, og måtte derfor se denne.
Var egentlig en grei film, men de kunne tjent på å ha med noen flere sympatiske figurer (hele mannskapet er her sjørøvere), og kanskje klart seg med en comic sidekick, i stedet for to. Men jeg forstår valgene deres, i og med at dette skal være en kommersiell barnefilm med en viss lengde. Det er liksom måte på karakyterskildringer en kan ta seg tid til.
Imidlertid taper de stort på skildringa av Long John Silver -- kulturhistoriens kuleste skurk. Silver framstilles som en ond og pløsete fyr med en svakhet for unge og antiautoritære gutter, mens han i boka jo var en utspekulert værehane uten like, som sjarmerte alle. Her blir det altfor tidlig klart at mannen er ond, eller i det minste slem, selv om han naturligvis gjør som han skal til slutt. Og avskjeden mellom ham og Jim er bare teit. Heldigvis redder de ham gjennom Helge Jordal (Norges svar på Alan Rickman), som har stemmen hans. Med en dårligere voice-over av Silver, kunne filmen ha tapt flere grader.
Dogma
Kevin Smith er i ferd med å bli en av favorittregissørene mine, selv om jeg bare har sett to av filmene hans. Allerede under disclaimerne holdt jeg på å le meg skakk, og stort sett hver eneste scene var morsom.
I tillegg var filmen spennende, og religionstematikken både festlig og interessant, om enn ikke så veldig original. Både karakterer og skuespillere var godt over gjennomsnittet. Alan Rickman er, ikke overraskende, genial som Metratron, Guds Stemme. Ben Affleck gjør en god Bartleby, mens Matt Damons framstilling av den homicidale og suspenderte dødsengelen Loki er jättegod. Utviklinga av disse karakterene er helelr ikke verst. Chris Rock er strålende som den bitre 13. apostel, og Jay and Silent Bob er faktisk kule, i alle fall sammenligna med hvordan de framstår i Jay and Silent Bob Strikes Back. Og Alanis Morrisette er glitrende som Gud, bidraget hennes ga meg mer lyst til å kjøpe "Best of"-plata hennes. (Ja, jeg liker bitre canadiske lesbefeministiske singersongwriters. So what?
I det store og hele en av de morsomste filmene jeg har sett; hele greia har noe Good Omensk over seg. 9.5/10
Blade
Sammenligna med Angel var dette svake og inkonsistente greier. "Reglene" for vampyrer (hva som dreper dem, hva som skaper dem, hva som driver dem, og sånt) var dårlig forklarte, og Wesley Snipes gjør ikke akkurat en karismatisk Blade. Selv om det sikkert ikke er meninga. Kris Kristoffersen er imidlertid tøff som alltid, og kampscenene er både oversiktlige (sjeldenhet nå til dags) og gode. Totalinntrykket ender dermed opp med å være at filmen er underholdende, og tross alt ikke så verst. 5.5/10
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Argh, "Dogma" er ein film eg kunne tenkt meg å sett...
Helge Jordal har forøvrig norsk skodespelarstands mest fantastiske aura, og 60% av den ligg i stemma.
Helge Jordal har forøvrig norsk skodespelarstands mest fantastiske aura, og 60% av den ligg i stemma.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Dogma er veldig bra, helt enig. Virker som du så Jay and Silent Bob Strikes Back først, noe som er helt feil rekkefølge. Se Clerks, Mallrats, Dogma og så kan du nyte Jay and Silent Bob Strikes BackDogma
I tillegg var filmen spennende, og religionstematikken både festlig og interessant, om enn ikke så veldig original. Både karakterer og skuespillere var godt over gjennomsnittet. Alan Rickman er, ikke overraskende, genial som Metratron, Guds Stemme. Ben Affleck gjør en god Bartleby, mens Matt Damons framstilling av den homicidale og suspenderte dødsengelen Loki er jättegod. Utviklinga av disse karakterene er helelr ikke verst. Chris Rock er strålende som den bitre 13. apostel, og Jay and Silent Bob er faktisk kule, i alle fall sammenligna med hvordan de framstår i Jay and Silent Bob Strikes Back. Og Alanis Morrisette er glitrende som Gud, bidraget hennes ga meg mer lyst til å kjøpe "Best of"-plata hennes. (Ja, jeg liker bitre canadiske lesbefeministiske singersongwriters. So what? )
Hehe, jeg las den boka da jeg gikk på mellomtrinnet og var inne i min Stevenson-alder... Fin bok. Har ikke turt å se filmen da jeg er redd den ødelegger for mye.Terje wrote: Sjørøverplaneten
Urban tilværelse
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Så nettop Down With Love. Skal vi se hva som er passende kommentarer til den da.
Den starter veldig bra med ei ung dame som kommer til New York for å gi ut bok. Hun får det ikke til i begynnelsen, men etterhvert blir ting bedre. Hun er også innblandet i intriger med en kjent journalist og damenedlegger og mellom disse to skjer det etter hvert ting som kan forvirre den beste.
Manusforfatterne skal også ha ros her. You are my creative team. Do somethinh creative before I creates a new creative team. Slike gullkorn er det flere av i filmen.
Reneè Swellwegger gjør en god figur som søt 60-talls-dame med hoftevrikk til det syke. Resten av skuespillerne husker jeg desverre ikke.
Så enden blir da en 8/10. Det er en morsom historie med mange flotte sprell og glimrende skuespill.
Den starter veldig bra med ei ung dame som kommer til New York for å gi ut bok. Hun får det ikke til i begynnelsen, men etterhvert blir ting bedre. Hun er også innblandet i intriger med en kjent journalist og damenedlegger og mellom disse to skjer det etter hvert ting som kan forvirre den beste.
Manusforfatterne skal også ha ros her. You are my creative team. Do somethinh creative before I creates a new creative team. Slike gullkorn er det flere av i filmen.
Reneè Swellwegger gjør en god figur som søt 60-talls-dame med hoftevrikk til det syke. Resten av skuespillerne husker jeg desverre ikke.
Så enden blir da en 8/10. Det er en morsom historie med mange flotte sprell og glimrende skuespill.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Har hørt dette før, men filmene til Kevin Smith er ikke akkurat bredt distribuert i Norge, så jeg ser dem egentlig som jeg kommer over dem...Kjetil wrote:Dogma er veldig bra, helt enig. Virker som du så Jay and Silent Bob Strikes Back først, noe som er helt feil rekkefølge. Se Clerks, Mallrats, Dogma og så kan du nyte Jay and Silent Bob Strikes Back
"Down with love" er morsom.Sauegjeteren wrote:Så nettop Down With Love. Skal vi se hva som er passende kommentarer til den da.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Nei huff. Dårlig kliss.Terje wrote:Har hørt dette før, men filmene til Kevin Smith er ikke akkurat bredt distribuert i Norge, så jeg ser dem egentlig som jeg kommer over dem...Kjetil wrote:Dogma er veldig bra, helt enig. Virker som du så Jay and Silent Bob Strikes Back først, noe som er helt feil rekkefølge. Se Clerks, Mallrats, Dogma og så kan du nyte Jay and Silent Bob Strikes Back"Down with love" er morsom.Sauegjeteren wrote:Så nettop Down With Love. Skal vi se hva som er passende kommentarer til den da.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Gidder ikke få filmer derfra. Går greit med serier, i og med at de er så jævla dyre, men filmer? Nah...Kjetil wrote:Har hørt dette før, men filmene til Kevin Smith er ikke akkurat bredt distribuert i Norge, så jeg ser dem egentlig som jeg kommer over dem...
hrmhjfjsdapiratebayahsdsajhk
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Enig, filmer er best å ha på DVD.Terje wrote:Gidder ikke få filmer derfra. Går greit med serier, i og med at de er så jævla dyre, men filmer? Nah...Kjetil wrote:Har hørt dette før, men filmene til Kevin Smith er ikke akkurat bredt distribuert i Norge, så jeg ser dem egentlig som jeg kommer over dem...
hrmhjfjsdapiratebayahsdsajhk