Ajah

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kan sikkert stemme at omlag halvparten av Aes Sedaiane er utanfor Tårnet til ei kvar tid ja, og eg utelukker ikkje at nokre av desse er i Grenselandene rett som det er, og i Pestlandet. Det må ikkje vere ei grønn ein gong, kven veit kva brune kan finne på for å skaffe seg kunnskap...

Folk i andre land har anten stor respekt eller frykt for Aes Sedaiar, og då Grenselandene veit kva det Kvite Tårnet står for, truleg kombinert med historiar frå Trollokkrigane, so er det ikkje unaturleg at dei har litt ekstra respekt for Aes Sedaiar. Seier ikkje at dei ikkje har vore i Grenselandene sidan Trollokkrigane, det har dei sjølvsagt. De får rette meg om eg tek feil her, men var det ein frå Grenselandene som kritiserte Aes Sedaiar generelt for å fokusere for lite på dei og Pestlandet, eller blander eg med noko anna?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det ringer ei bjelle, men vet ikke fra hvor.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tror det har vært nevnt, ja, at Aes Sedaiene, etter enkelte grenselenderes syn, er for fokusert på Illian, Cairhien, Andor, i forhold til Kandor, Saldaea, Shienar og Arafel...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Men i NS får er jo Lan rimelig forbanna på Aes Sedaiene, og spør hvorfor i h*** ikke Aes Sedaiene hjalp Malkier når det falt. Det viser jo at det ble forventet at de skulle hjelpe til. Derfor skulle man jo tro at de er en del i grenselandene og hjelper til mot pestlandet, i selve slagene også?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Kanskje de ikke var i området akkurat da, og derfor ikke kom seg nordover i tide? For Malkiers undergang skjedde jo ganske kjapt, hvis jeg husker riktig...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Terje wrote:Kanskje de ikke var i området akkurat da, og derfor ikke kom seg nordover i tide? For Malkiers undergang skjedde jo ganske kjapt, hvis jeg husker riktig...
Stemmer det! Aes Sedaiene rakk ikke frem i tide, og det ble hemmeliggjort fordi det ville ha svekket tårnets status som "ufeilbarlig" utad. Sa i alle fall Moiraine til Lan.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Post Reply