Navna på folket....

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Han sier noe som at han sendte trollokene ut av the blight under trollokkrigene, det var han som hvisket i øret til Arthur Hawkwing. Skal se etter noen quotes.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Han sier noe som at han sendte trollokene ut av the blight under trollokkrigene, det var han som hvisket i øret til Arthur Hawkwing. Skal se etter noen quotes.
Høres fornuftigt ut. Han hadde vel skylda for at Haukevinge ikke ville få Legedom av Aes Sedai tar jeg ikke helt feil.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Han hadde skylden for Hawkwings plutselige raseri mot Aes Sedaiene om jeg ikke husker feil, samt koaset som fulgte når han døde.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Han hadde skulda for mangt... Siterte han litt etter hukommelsen i dette innlegget (det siste eg har i den tråden, om linken ikkje fungerer skikkeleg), men berre ut frå hukommelsen.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Men sidan Ishy får lov av DO til å framtre som DO, så kan han ha vore Nea'blis ei god stund då?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ashaman wrote:Men sidan Ishy får lov av DO til å framtre som DO, så kan han ha vore Nea'blis ei god stund då?
Dolkenes Vei
Vi vet jo at han er det, men det er slett ikke utenkelig at han har vært det før også, men uten å si ifra til resten?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Men sidan Ishy får lov av DO til å framtre som DO, så kan han ha vore Nea'blis ei god stund då?
Interessant spørsmål som det slår meg at må være veldig vanskelig å få et sikkert svar på, siden vi tross alt snakker om kildeopphav som alle løgners far og Ishy, som ikke er så verst til å lyve selv.

Selv tror jeg han ikke har vært Nae'blis før han fremsto som det for leserne.

Men han har nok vært Shai'tans yndling lenge, og siden han gjorde seg så utmerket i den mørkestes tjeneste (Trollokkrigene, Hundreårskrigen, opprettelsen av Svart Ajah osv.) tror jeg han blir gitt frie tøyler for å oppnå jævelskapen, inkludert det å forlede Rand, Matt og Perrin til å tro at Ba'alzamon (han selv) er den mørkeste.

I tilegg kalte han seg jo ikke Shai'tan, men Ba'alzamon (Ba'alzamon er så vidt jeg vet ikke et direkte navn på den mørkeste i den grad Shai'tan er).
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tror aldri han kalte seg Shai'tan, men Rand kalte han Shai'tan uten at han fornektet det.


Anngående Nae'bli, ble Moriden det ganske raskt etter han var gjenfødt, og tittelen var ikke introdusert i de første bøkene.
Når det bare var Ishy som var fri, var det ingen andre Forsakens å sjefe over, og heller ikke noe vits å ha noen utpekt Nea'blis, for han var den øveste sjefen som Chosen uansett.
Post Reply