Hvilke fantasy bøker anbefaler dere meg å lese?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Og det er jo alltid kjekt å ha dem i elektronisk form, i og med at DW er det mest siterbare kulturproduktet jeg kan komme på sånn i farta.

Så takk for lenka. ;)

(Dessuten, komplett Discworld koster vel nærmere 3000,- for tida... er jo ikke alle som har råd til det... :roll: )
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Vet ikke helt hva som er kommet med her, men har jo selvsagt Den mørke Materien, ringenes herre, (Narnia) og så en mindre kjent serie, Riftekrigen.. Rift War på engelsk. men er usikker på forfatteren...;)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Er Raymond E. Feist som har skrive Riftkrigen. Han har vorte omtala tidlegare.
finduz
Centurion
Centurion

Post by finduz »

Oi, så lang denne tråden har blitt da. :D Er en stund siden jeg startet den nå.

Driver forresten å leser bok nr. 3 av Steven Eriksson for tiden, Memories of Ice. Bra serie, men vurderer nesten å lese WoT om igjen i stedet. :P
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Memories of Ice er sannsynligvis den beste fantasyboka jeg har lest. Tror dens 800-1100 sider gikk unna på under ei uke.

Så for all del, ikke finn på å bytte til Tidshjulet!!! :shock:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg er akkurat ferdig med Memories of Ice og må med hånda på hjerte melde at A Tale of the Malazan Book of the Fallen er den beste fantasy-serien jeg har ramla over. Tusen takk for at dette forumet tipset meg om den, forresten. Skylder dere mange hygglige lesestunder.

Memories of Ice var den beste i serien til (er seks til sammen - skal visst bli ti) og jeg opplever for tiden abstinens-lignende tilstander mens jeg venter på at nr. 4, House of Chains, skal finne det for godt å dukke opp i postkassa. :evil:

Så jeg henger meg på Terje og sier at hvis du liker LotR, WoT eller ASoIaF så les Steven Erikson, du ville bare angre i to hundre sider i den første boken. Det gjorde jeg...

Vet dere om noen flere serier som ligner på de jeg har nevnt? I så fall ikke hold slik informasjon for dere selv; fortell! :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Lothair Mantelar wrote:du ville bare angre i to hundre sider i den første boken. Det gjorde jeg...
Er akkurat ferdig med den, og eg synest faktisk ikkje byrjinga var so veldig treig/kjedeleg... Og det tok seg jo berre opp vidare utover.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Jeg håper du skjønte at the var Gardens of the Moon jeg mente, ikke Memories of Ice, som er kvalitet hele veien gjennom.

Jeg greier aldri å slutte å undre på hvordan erikson får hver eneste person til å virke interesant (eller noe slikt..). Det greier verken Martin eller Jordan.

Gled dere spesielt til Lady Envy og de tre Seguleh krigerne. Det er litt av ei dame!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Jepp, skjønte det, og var den eg snakka om. (Difor eg berre siterte det du sa om den fyrste boka...)
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Vel, det betyr jo bare at den første boka ble enda bedre for deg, det! :D

Jeg legger her til en liste jeg fant på:

http://www.malazanempire.com/forums/sho ... php?t=4922

Har noen lest noen av disse forfatterne, så vær så snill og kom med en liten bokmelding.

Spesielt hvis du har lest J.V Jones eller Hal Duncans "Vellum: The book of all hours", eller Greg Keyes sin "Kingdom of Thorn and Bone" serie. Jeg tenker på å lese noen av disse, men trenger overtalelse!
Matt Cauthon
Trollok
Trollok

Post by Matt Cauthon »

Lothair Mantelar wrote:hvis du liker LotR, WoT eller ASoIaF
¨hva mener du med "ASoIaF?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

A Song of Ice and Fire av George RR Martin. Ein veldig god fantasyserie.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lothair Mantelar wrote: Så jeg henger meg på Terje og sier at hvis du liker LotR, WoT eller ASoIaF så les Steven Erikson, du ville bare angre i to hundre sider i den første boken. Det gjorde jeg...
Er på side 208 no, og sjølv om eg må innrømme at samtalen mellom Lord of Moon's Spawn og høgalkymisten var hakket stiligere enn det som har vore i boka så langt har eg då ikkje angra i tohundre sider! Dette er bra, det! Ikkje Martin-nivå enno, men det antek eg er fordi eg ikkje er nok inne i verdenen og karakterane og at det vil endre seg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Loki, Er det ikke Lord of Moon's Spawn, Anomander Rake, the Son of Darkness, Knight og House Dark, du mener?

Men når det er sagt så skjønner jeg at folk som er mørkeredde ikke ville sette pris på å oppholde seg blant Tiste Andii og Mother Dark. Kurald Galain er nokså svart... :D
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Jo, såg feilen kjapt og edita den, men tydelegvis ikkje før du hadde sett den og trykka "skriv svar". :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Post Reply