Uansett prøver jeg å lese litt virkelige klassikere her nå, det er alltid kult å brife med eller sitere fra
Startet med "Quo Vadis" av Henry Sienkieviz. Kan anbefales, selv om en ikke er interrestert i kristendom eller romersk historie.
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje wrote: Så langt har jeg blitt skuffa av "A Darkness at Sethanon" (avslutninga sto ikke i stil med begynnelsen av seria)
Godt å få bekrefta mine mistanker!og "Orcs" (interessant konspt, lamt utført),
Urgh, må eg lese den òg, med andre ord -_-og noe så inni granskauen begeistra av "Pudder? Pudder!" (Bringsværd er Norges beste nålevende forfatter, spør du meg. Dette er dystopisk sci-fi nesten på høyde med "1984")
Av ein eller annan grunn føler eg at det der er litt ekstra retta mot meg.For tida prøver jeg å komme meg gjennom "Fyrsten" av Machiavelli (anbefales alle, men kanskje spesielt dem som liker GRRMs ASOIAF)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!

Walder, Tywin og Roose, respektivt. Og joda, men at dei er machiavellianske inn til margen er vel ikkje akkurat overraskande nyhende? Eller er det meir konkrete scenarioer der dei følgjer læreboka til siste bokstav du oppdagar?Terje wrote:Vel, jeg synes den er gøy, men det kan ha noe med at jeg har lest (utopisk) normativ politisk filosofi i hele vinter, og at det dermed er befriende herlig å lese noen som skriver normativt utfra et deskriptivt ståsted, så å si.
Dessuten er det flere ganger jeg har tenkt at "Dette har GRRM rappa fra Machiavelli!". Slike tanker er dog begeistrede, da det er morsomt å se hvordan Machiavellis anbefalinger til fyrster om bare å holde ord når de tjener på det, gjenspeiles f.eks. i Old Frey, gamlefar Lannister, og The Leech, blant andre (beklager manglende navn; hukommelsen er nede for øyeblikket).
Eg vil våge påstå at Robb Stark hadde alle dei elementene òg - men, klart, han førte krig på jord utanfor sitt eige rike og då blir vel reglane litt annleis?Det er også morsomt å spekulere på hvorvidt noen av herskerne i ASOIAF til slutt vil stå fram som Machiavellis idealfyrste -- favoritten min så langt er Daenerys; når hun får Tyrion ved sin side, tror jeg hun kan bli perfekt. Dette styrkes bl.a. av at hun så langt har fulgt Machiavellis råd om f.eks. å ikke stole på leiesoldater, men heller skaffe seg en egen hær, samt at hun sørger for å ha både folkets og hærens kjærlighet, heller enn stormennenes.
Men eg liker henne ikkje! XDVidere har hun ikke egentlig vært unødvendig mye plaga av barmhjertighet; hun har vært grusom når hun må, men ikke i forhold til sine egne "undersåtter". Det skal bli interessant å analysere bedriftene hennes utfra Machiavellis meninger om hvordan fyrster som tar makten på ulikt vis, bør oppføre seg for å beholde den.
Chain of Dogs er ørkenkrigen med dei hundretusen flyktningane som vedheng, no? I så fall, jepp, glimrende fortalt. Einaste problem er at alle dei andre plottlinjene blir kjedelege i forhald. XDForresten uhyre hyggelig å se at du liker Deadhouse Gates! Chain of Dogs er en av de sterkeste "hendelsesforløpene" jeg noensinne har lest om.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!

Det som overraska meg, var at det i stor grad er mulig å gjenkjenne nokså konkrete hendelser fra ASOIAF i "Fyrsten" (eller omvendtLoki wrote:Walder, Tywin og Roose, respektivt. Og joda, men at dei er machiavellianske inn til margen er vel ikkje akkurat overraskande nyhende? Eller er det meir konkrete scenarioer der dei følgjer læreboka til siste bokstav du oppdagar?Terje wrote:Vel, jeg synes den er gøy, men det kan ha noe med at jeg har lest (utopisk) normativ politisk filosofi i hele vinter, og at det dermed er befriende herlig å lese noen som skriver normativt utfra et deskriptivt ståsted, så å si.
Dessuten er det flere ganger jeg har tenkt at "Dette har GRRM rappa fra Machiavelli!". Slike tanker er dog begeistrede, da det er morsomt å se hvordan Machiavellis anbefalinger til fyrster om bare å holde ord når de tjener på det, gjenspeiles f.eks. i Old Frey, gamlefar Lannister, og The Leech, blant andre (beklager manglende navn; hukommelsen er nede for øyeblikket).
Jo, det er sant, men i ASOIAF synes jeg de machiavellianske elementene er mye mer direkte. Noe som kan komme av at jeg har lest ASOIAF flere ganger enn Malazan...Malazan har òg eit overflod av machiavellianske strateger... Kruppe, Baruk, Quick Ben, Laseen, Pust, Cotillion, Shadowthrone, dei kvalifiserar vel alle? Men ikkje i like klar lærebokformula som dei du nemner frå "Song", såklart, men det er jo berre naturleg, då dei i "Song" faktisk ER prinser og fyrstar...![]()
Rob var i stor grad en potensiell fyrste, men han var ikke hensynsløs nok, og han var ikke politisk nok, for å si det sånn. Ekteskapet med Westerling var ikke akkurat noe sjakktrekk...Eg vil våge påstå at Robb Stark hadde alle dei elementene òg - men, klart, han førte krig på jord utanfor sitt eige rike og då blir vel reglane litt annleis?Det er også morsomt å spekulere på hvorvidt noen av herskerne i ASOIAF til slutt vil stå fram som Machiavellis idealfyrste -- favoritten min så langt er Daenerys; når hun får Tyrion ved sin side, tror jeg hun kan bli perfekt. Dette styrkes bl.a. av at hun så langt har fulgt Machiavellis råd om f.eks. å ikke stole på leiesoldater, men heller skaffe seg en egen hær, samt at hun sørger for å ha både folkets og hærens kjærlighet, heller enn stormennenes.
Ah, jeg har uttrykt meg uklart. Machiavelli argumenterer overbevisende for at man aldri, så lenge man har mulighet til å trene og bruke egne tropper, bør benytte seg av leietropper. Dog, situasjonene er jo litt forskjellige -- Nord-Italia på 1500-tallet var for eksempel ikke like føydalt som Seven Kingdoms, osv.Når det er sagt, har nokon, nokon - vel, bortsett frå Cersei - i heile Song of Ice and Fire si historie, stolt på leigesoldatar? XD Tywin nytta dei, javel, men å sei han stolte på dei er mildt sagt latterleg.
Machiavelli, "Fyrsten", kap. XIX. 16.I følgje elementene du skildrar burde forøvrig gamlekongen Baratheon (no er det EG som gløymer namn, Robert?) ha herska til evig tid. Ingen leigesoldatar, flust med lojalitet og kjærleik frå massene.
Hehehe, vet at du ikke gjør det, men det er altså henne jeg ser mest potensiale i. Som trøst for deg er vel Littlefinger ikke langt bak henne, selv om han kanskje ikke har det beste forholdet til folket eller hæren?Men eg liker henne ikkje! XDVidere har hun ikke egentlig vært unødvendig mye plaga av barmhjertighet; hun har vært grusom når hun må, men ikke i forhold til sine egne "undersåtter". Det skal bli interessant å analysere bedriftene hennes utfra Machiavellis meninger om hvordan fyrster som tar makten på ulikt vis, bør oppføre seg for å beholde den.
Uff ja...Einaste problem er at alle dei andre plottlinjene blir kjedelege i forhald. XD