Ringenes herre på nynorsk

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Princess wrote:
incanus wrote:
Princess wrote:*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
Trur eg ærleg talt ikkje på. Hadde du sagt at det var nokre av orda du ikkje forstod kunne eg trudd deg, men det er ikkje so stor forskjell på bokmål og nynorsk, som Akira var inne på.
Ofte må jeg ha broren min eller faren min til å oversete det du skriver, og noen ganger er det vill gjetting.
Hva slags nynorskopplæring er det du har fått? Den må jo mildt sagt ha vært utilstrekkelig.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

De lærerene jeg har hatt har ikke vært på topp skal jeg si deg :wink:
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Hmm..kjem ikkje du frå stavangerområdet då?
Der er det vel nynorsk som er hovudmålet?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Jeg har bodd en del i Bergen og Stavanger, og ble mobbet på barneskolen fordi jeg hele tiden hadde "feil" dialekt. (Etter jeg hadde lært meg Stavangerdialeten flyttet vi til Bergen og omvendt). Derfor begynte jeg å snakke bokmål.
Nå begynner jeg å gå over til Stavangerdialekt igjen men sliter fremdeles med nynorsken på skolen. (Jeg er ikke alene om det i klassen).

Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

tsk. snakke bokmål? bokmål er et skriftmål.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Jeg klarte det. Det hørtes kansje litt merkelig ut da jeg gikk rundt å snakket slik da men da klagde ingen på dialekten min hvertfall :wink:

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Princess wrote:Jeg klarte det. Det hørtes kansje litt merkelig ut da jeg gikk rundt å snakket slik da men da klagde ingen på dialekten min hvertfall :wink:
Har du ingen æresprinsipper? Sukk, det er vel kanskje ikke rart du er opptatt av å se bra ut sålenge du ikke er deg selv skikkelig engang :(
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Sauegjeteren wrote:
Princess wrote:Jeg klarte det. Det hørtes kansje litt merkelig ut da jeg gikk rundt å snakket slik da men da klagde ingen på dialekten min hvertfall :wink:
Har du ingen æresprinsipper? Sukk, det er vel kanskje ikke rart du er opptatt av å se bra ut sålenge du ikke er deg selv skikkelig engang :(
?!?!? Hva skal det bety?!?!?

Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

At du er feig som faen for ikke å stå opp for din egen dialekt. Du prøver å være noen du ikke er. Slik er det ikker her. Vi har et flerfoldig dialekt sammfunn. Vi respekterer at det er slik de er lært opp til å snakke.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Wolfbrother wrote:At du er feig som faen for ikke å stå opp for din egen dialekt. Du prøver å være noen du ikke er. Slik er det ikker her. Vi har et flerfoldig dialekt sammfunn.
Takk, jeg orker snart ikke mer.
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Wolfbrother wrote:At du er feig som faen for ikke å stå opp for din egen dialekt. Du prøver å være noen du ikke er. Slik er det ikker her. Vi har et flerfoldig dialekt sammfunn. Vi respekterer at det er slik de er lært opp til å snakke.
Men HA! Bare se hva jeg får til nå, som ikke alle andre klarer! Jeg skifter dialekt når jeg reiser opp til Bergen! Og jeg kan ha Telemarksdialekt! Jeg kjenner INGEN andre som kan bytte mellom tre dialekter helt fint uten å klusse med ordene!

Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Stine wrote:tsk. snakke bokmål? bokmål er et skriftmål.
Mhm. Ein kan ikkje snakke eit skriftmål, det er teknisk sett umogleg.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Ashaman wrote:
Stine wrote:tsk. snakke bokmål? bokmål er et skriftmål.
Mhm. Ein kan ikkje snakke eit skriftmål, det er teknisk sett umogleg.
Nei selfølgelig, man klarer jo ikke spytte bokstaver ut av munnen heller da :P Men jeg fikk det helt fint til jeg når jeg sa "jei" og "dei" osv.

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Princess wrote:
Wolfbrother wrote:At du er feig som faen for ikke å stå opp for din egen dialekt. Du prøver å være noen du ikke er. Slik er det ikker her. Vi har et flerfoldig dialekt sammfunn. Vi respekterer at det er slik de er lært opp til å snakke.
Men HA! Bare se hva jeg får til nå, som ikke alle andre klarer! Jeg skifter dialekt når jeg reiser opp til Bergen! Og jeg kan ha Telemarksdialekt! Jeg kjenner INGEN andre som kan bytte mellom tre dialekter helt fint uten å klusse med ordene!
Men å forstå nynorsk kan du altså ikke :(
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Sauegjeteren wrote:
Princess wrote:
Men å forstå nynorsk kan du altså ikke :(
*sukk* nei... :oops:

Post Reply