høyteknologisk?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
rand al'thore
Soldat
Soldat
Posts: 50
Joined: Tue Apr 25, 2006 16:48
Location: sørlandet

høyteknologisk?

Post by rand al'thore »

"Den førre Alderen, kjend som Legendenes Alder var svært forskjellig frå den Tredje Alder. Det var eit høgteknologisk samfunn, der mykje av forsking var bygd på den Eine Krafta, og stort sett alt vart brukt for å gjere livet til menneska betre."

vil dette si at legendens alder var noe lignenede vårt samfunn eller var det bruken av Kraften som gjorde det høyteknologisk?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Noe lignende vårt samfunn var det nok ikke, siden vi ikke bruker Kraften, men snarere et høyt utviklet samfunn. Teknikk er vel flere ting, men jeg vil tro at i dette tilfellet betyr det høyt utviklet.

Det er også mange som mener at en enda tidligere alder var fra "vår" tid. Det er blant annet funnet lommelykt og noe som kan ligne på mercedes-stjerner i Tarabon.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Trur det var Krafta som var bakgrunnen for det meste av teknologien. Dei hadde blant anna noko som vart kalla "standing flows" om eg ikkje hugser heilt feil, som gjorde at ein kunne nytte Krafta til forskjellige gjeremål utan ein Aes Sedai til å Lede den (slik eg har forstått det).

Vil du ha den «fulle versjonen» av den artikkelen, les scena med
Skyggen Stiger
Rand i ter'angrealen i Rhuidean
ein gong til, og The World of Robert Jordan's The Wheel of Time.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Syns å hukse eg las noko om at dei hadde flygande-''bilar'' som var drevne av OP. Stemmer ikkje det?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Og angående dem, hvis oversetteren vet noe om det: Jo-car er det vel noe som heter i den engelske versjonen. Tar jeg ikke helt feil så er det noe som heter jo-bil i de norske. Er det korrekt?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Trur det var jo-bil ja, og so sho-vinger. Er dog lenge sidan eg las Skyggen stiger, so eg skal ikkje seie det sikkert. Sho-vingene tilsvarer vel fly trur eg, men dei fekk vel kraft frå den Sanne Kjelda.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Jeg mener at det er blitt poengtert at AoLs høyteknologi fungerte pga. den Ene kraften, og ikke ved hjelp av vanlige fysiske lover som i vår tid.

I den tredje alder derimot, der serien utspilles, ser vi tydelige tegn på at Rand er med på å sparke i gang en slags industriell revolusjon med universitetene sine i (bl.a?) Cairhien og Caemlyn. Blandt annet er et trykkdrevet kjøretøy blitt beskrevet.

Parallellene er med andre ord klare til 1700-1800-tallets overgang fra kvasiføydalsk bodesamfunn til industrisamfunn.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

stefan_hoy wrote:Jeg mener at det er blitt poengtert at AoLs høyteknologi fungerte pga. den Ene kraften, og ikke ved hjelp av vanlige fysiske lover som i vår tid.

I den tredje alder derimot, der serien utspilles, ser vi tydelige tegn på at Rand er med på å sparke i gang en slags industriell revolusjon med universitetene sine i (bl.a?) Cairhien og Caemlyn. Blandt annet er et trykkdrevet kjøretøy blitt beskrevet.

Parallellene er med andre ord klare til 1700-1800-tallets overgang fra kvasiføydalsk bodesamfunn til industrisamfunn.
Og dessuten ser vi jo at Mat driver og eksperimenterer med krutt og ild, noe som kan tyde på at vi kanskje får se kanoner og rifler og gudene veit hva.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Eksakt. Det ser ut til å bli et heidundrandes slag mot slutten av A Memory of Light i alle fall!
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Akira wrote:vi kanskje får se kanoner og rifler
I og med at det tok oss cirka 200-300 år før vi begynte å tenke på å rifle geværløp, tror jeg ikke akkurat det er en nyvinning vi vil få se med det første i Randland. :P



(Pedantisk, jeg?! :shock: )
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Terje wrote:
Akira wrote:vi kanskje får se kanoner og rifler
I og med at det tok oss cirka 200-300 år før vi begynte å tenke på å rifle geværløp, tror jeg ikke akkurat det er en nyvinning vi vil få se med det første i Randland. :P



(Pedantisk, jeg?! :shock: )
Jo, hvis det er rifler i den forstand du tenker på så nei, men bare generelt meget gammeldagse skytevåpen.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Post Reply