Angående Randland
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
- Sauegjeter
Pestlandet går vel også forbi fjellene. Moi og gjengen møtte jo Den Grønne Mannen på sørsida av Dommedagsfjellene (kommer ikke på hva de heter), og det var unormalt. Altså ser vi at det er Pestland på andre sida også. Pestlandet kryper vel også inn mot Grensefjellene.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
- Den Fortapte
Joa, men en fjellkjede er uansett en forhindring i landskapet det er vanskelig å passere. Tror den sinket fremrykkingen av pestlandet da kjeden fremdeles befant seg under grenselandenes kontroll, og gjør sitt til at fremrykkingen av pestlandes tropper i hvert fall problematiseres i større grad enn om det bare var flatt land.
Så det så!
Så det så!
..ellers kan De kalle meg Hoy.
-
- Sauegjeter
-
- Den Fortapte
-
- Sauegjeter
-
- Den Fortapte
Men det var da ikke Pestlandet han snakket om, var det det da? Altså, men snakker jo om at nasjonene oppe i nord holder Pestlandet stagnet. Derfor må det jo være mulig å gjøre noe fysisk for å stoppe det.Sauegjeteren wrote:Rent fysisk hjelper det selvfølgelig mot trolloker og litt slikt, men som Lothar påpekte, det stopper ikke selve Pestlandet.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
- Sauegjeter
Aner ikke.er du filosofisk nå?
Det jeg tenkte på med å stoppe et land bygd opp av ondskap var egentlig å sperre det så det ikke kom lenger, ikke bli kvitt hele landet. Men nå har vi sporet nok av.
Er det noen som har begrep om tidssoner, og om disse brukes i Randland?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
- Den Gjenfødte Dragen
Tidssoner er vel egentlig bare aktualt når man har en situasjon der det foregår relativt rask (masse-)kommunikasjon av forskjellig slag mellom områder som ligger lanbt unna hverandre. I et slikt preindustrielt samfunn som det vi har å gjøre med her er det neppe særlig behov for sånt noe. Men det skulle likevel ikke overraska meg særlig hvis de stiller klokkene sine slik at klokka er tolv når sola står i sør rundt om i Randland, slik at tidene forandrer seg noe. Men noe organisert system av tidssoner finnes neppe.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.