GRATULERER MED DAGEN NORGE!

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ah. Jeg har funnet ut at jeg har mitt på det tørre. Greit nok at jeg drar opp en eldgammel tråd, men da jeg lekte litt på wikipedia fant jeg noe jeg som beviser at jeg har rett.
Wikipedia wrote: I henhold til Mossekonvensjonen av 14. august, abdiserte Christian Frederik 10. oktober, og Stortinget reviderte grunnloven for å muliggjøre unionen 4. november 1814.
Hele den korte artikkelen kan leses her.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Motargument 1:
Wikipedia wrote:I henhold til Mossekonvensjonen av 14. august, abdiserte Christian Frederik 10. oktober, og Stortinget reviderte grunnloven for å muliggjøre unionen 4. november 1814. Disse endringene ble omstøtt ved oppløsningen av unionen 7. juni 1905 – begynnelsen på det moderne Norges uavhengighet.
Du bedriver selektiv sitering, godeste Sauen. Særdeles uredelig.

Motargument 2:
Men kan revidere en lov (ikke bare en grunnlov) så mange ganger man bare vil, men det betyr ikke at den opprinnelige loven blir erstatta eller noe sånt. Grunnloven har blitt endra flere ganger etter 1905 også, samt flere ganger etter andre verdenskrig, og antakeligvis også flere gang er de siste tjue åra. Det betyr imidlertid ikke at vi får en ny Grunnlov; det eneste som skjer er at det foretas noen endringer i den gamle.

Så hva var egentlig poenget ditt, hmm?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:Så hva var egentlig poenget ditt, hmm?
Poenget mitt? At Norges grunnlov ble omgjort for å få bli med i union.
godeste Sauen. Særdeles uredelig.
Jada, selektiv sitering igjen, men hvordan kan du finne på å kalle den godeste sauen særdeles uredelig?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:
Terje wrote:Så hva var egentlig poenget ditt, hmm?
Poenget mitt? At Norges grunnlov ble omgjort for å få bli med i union.
Ja? Og så? Har noen noensinne bestridt det? Det jeg bestred var dine tidlige påstander om at Grunnloven av november var noe helt annet enn Grunnloven av mai, og at denne førstnevnte var en tullegrunnlov. Begge påstander er feil, og begge er irrelevante i forhold til din forrige post.
godeste Sauen. Særdeles uredelig.
Jada, selektiv sitering igjen, men hvordan kan du finne på å kalle den godeste sauen særdeles uredelig?
Din selektive sitering, der du utelater deler som ikke passer inn i det du skal argumentere for, var det jeg kalte særdeles uredelig. Ikke deg, per se.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply