Som et barn på nyttårsaften

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Posten du leser nå er enda dummere fordi den tar seg bryet med å argumentere mot idotien.
Amen to that.
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

Nyttårsaften ja! *glede seg*
Skal møte venner, spise god mat, se på film, spille spill, fyrverkeri osv!

:D

~DucKfish
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Eirin wrote:
Princess wrote:Jeg synes det er tåpelig å måtte skyte opp en masse reketter for en masse av penger, når de bare forsvinner i løpet av noen sekunder, og pengene kunne hjulpet mange fattige.
Nemmen Princess da??
Er det ikke du som skryter av at du er så ond?
Og så kommer du å vil hjelpe fattige?
Slem, men ikke slem.

Lothair Mantelar wrote: Ahem :roll:

Vet du hvem som lager rakettene, Princess? (og jeg antar at du gjør det; det er nemlig ingen stork som kommer flygende med dem)
Det er folk i fra noen av verdens fatigste nasjoner, og hadde du fått viljen din, ville disse menneskene ikke hatt noen penger i det hele tatt. Har du tenkt over det?
De fattige som lager raketter for så godt som ingenting for den jobben de gjør. Vi kunne sendt dem de pengene vi bruker på rekettene og så ville ikke en stor del av summen gått til de mellom oss og de som lager rakettene.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Så i stede for å kjøpe noe de lager selv, og dermed bidra til landets industri og utvikling, bør vi heller gi dem pengene, slik vi bl. a. har gjort i Afrika. Og det gikk jo veldig bra. Nesten ingen korrupsjon i det hele tatt!

Hjelp til selvhjelp er jo en fryktelig dum ting... :roll:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Tror ikke de lager rakettene fordi de har lyst, men heller fordi det ikke var noen bedre jobber de kunne ta, og var nødt til å få mat. Jeg mener det er bedre å hjelpe folk til selvhjelp på.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Herremann, gi Princess ett lite pusterom. Klart det fins argumenter mot å skyte opp raketter. Pengene kunne gått til Grameen Bank eller Leger Uten Grenser f.eks.

Å kalle Princess' post for en av foruments dummeste er uhyrlig ignorant.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Selvsagt er det andre bedre ting en kunne gjort med pengene, men slik er det med så godt som alt i det norske samfunn. Det at Princess velger akkurat rakketer, og mener at det er det dummeste nordmenn bruker penger på, og hun vet best om dette, gjør det til en veldig dum post.

Når alle postene hun skriver er dumme i tillegg, trekker det også ned gjennomsnittet på en ikke fult så dum post som noe av det andre hun har prestert.

Jeg ønsker god bedring.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Princess wrote:Tror ikke de lager rakettene fordi de har lyst, men heller fordi det ikke var noen bedre jobber de kunne ta, og var nødt til å få mat. Jeg mener det er bedre å hjelpe folk til selvhjelp på.
De bedre jobbene finnes ikke p.g.a noe, nemlig at landet ikke har kommet seg opp av kneipa. Dessuten så ser jeg for meg at å lage raketter kan være en godt betalt jobb, da du sikkert må ha en eller annen utdanning.

Det er klart at verden ikke er perfekt, men det betyr ikke at vi har retten til å sitte her oppe i rike Norge og se ned på andre menneskers arbeid. Vi er ikke bedre enn dem, og alt de gjør er jo å gi oss muligheten til å benytte en tjeneste.
stefan_hoy wrote: Å kalle Princess' post for en av foruments dummeste er uhyrlig ignorant.
Jeg ville heller kalle det arrogant og smålig.

Men det var en grunn til at jeg gjorde det, og det for å få Princess til å tenke over tingene hun slenger ut litt nøyere enn det hun har hatt en tendens til. Dessuten vil jeg også legge til at det er bedre å kalle en post for "dum", enn å gå til et personangrep, uansett hvor godt grunnlag enn måtte ha for det. Personangrep må vi holde oss for gode til.
stefan_hoy wrote:Herremann, gi Princess ett lite pusterom. Klart det fins argumenter mot å skyte opp raketter. Pengene kunne gått til Grameen Bank eller Leger Uten Grenser f.eks.
Det er jeg enig i, men det blir så utrolig hypokratisk når noen går til angrep på en tradisjon de mener er tullete, når de selv ikke har motforestillinger mot andre tradisjoner.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Lothair Mantelar wrote:
Princess wrote:Tror ikke de lager rakettene fordi de har lyst, men heller fordi det ikke var noen bedre jobber de kunne ta, og var nødt til å få mat. Jeg mener det er bedre å hjelpe folk til selvhjelp på.
De bedre jobbene finnes ikke p.g.a noe, nemlig at landet ikke har kommet seg opp av kneipa. Dessuten så ser jeg for meg at å lage raketter kan være en godt betalt jobb, da du sikkert må ha en eller annen utdanning.
Da tror jeg du tar feil, å lage raketter er ganske simpelt, spesielt for de som bare setter dem sammen.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lothair Mantelar wrote:
Wolfie wrote:Kjetil komenterte en lignende post, der han sa det var årets tåpligste post.
Er dette en andre plass da?
Det tviler jeg på. Posten du leser nå er enda dummere fordi den tar seg bryet med å argumentere mot idotien.
Hva er det så å argumentere mot argumentasjonen mot idiotien, kjære Lotta?
Da tror jeg du tar feil, å lage raketter er ganske simpelt, spesielt for de som bare setter dem sammen.
Her må jeg si meg enig med Eivind; å putte krutt og fargepulver inn i raketter krever neppe spesiell kompetanse. Og hadde det krevet kompetanse hadde det neppe vært utført av fattige, og dermed holder faktisk Princess' logikk vann.
Pengene kunne gått til Grameen Bank eller Leger Uten Grenser f.eks.
Gi pengene til Grameen Bank? :shock:
Hvorfor i alle innerste hælveter skulle vi gi pengene våre til en av Bangladeshs mest vellykka forretningsforetak?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg, som den lovlydige borgeren jeg er, har alltid gjort slik bruksanvisningen har sagt, og har ikke åpnet en rakett for å kikke inni. Min kunnskap om raketter strekker seg dermed ikke veldig langt. Men jeg regner med at det er en del sikkerhetstiltak på slike fabrikker og opplæring i slikt er vel essensielt for arbeiderne.
Terje wrote:Hva er det så å argumentere mot argumentasjonen mot idiotien, kjære Lotta?
Det kommer an på om argumentasjonen din støtter kjøp av raketter eller ikke. Om du ikke er enig i min manglefulle argumentasjon, men enig i min grunnleggende mening; ser jeg for meg at handlingen er like dum som min i utgangspunktet er. :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Når det kjem til rakettar så er vel eg som Matt omtrent. :P

Har opna eindel av dei opp gjennom tidene, og smelt et par heimelaga i hendene mine. (Utroleg nok utan å øydlege noko anna enn hørselen til bruttern) :lol:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Dette er en av de nye trådene jeg aldri egentlig har brydd meg med å lese. Inn til nå. Hehe...

Selv likte jeg godt raketter da jeg var mindre, og da jeg selv egentlig ikke var så klar over hvor mye penger man egentlig brente av på denne så mye omtalte kvelden. Det er jo i og for seg horribelt. Eller, for å si det slik, jeg vil ikke selv bruke mine penger slik. Men jeg vil ikke diktere hva andre skal bruke sine på, for som sagt så er forbrukergods noe som holder en økonomi stabil. Og er man i byene er det likevel nok folk som kjøper og skyter opp, trenger ikke egne. Er man på landet er det jo hyggelig å se noen herfra og derfra.

Men det et synspunkt som bare rett og slett manger. Det faktum at rakettene forsøpler. Det er til nå sagt at de er bråkete, og at det er en dum ting å bruke penger på, og at pengene burde blitt brukt på varierende u-hjelp i stedet (heller mer for stefan_hoys forslag enn forslaget om å gi folk penger, men dog...). Nå er nok ikke raketter på langt nær noen enorm kilde for forurensing, men alle monder drar, og i mine øyne er det unødvendig med mer enn litt.

Man må jo ha litt, det er jo nyttårsaften. Det må jo markeres.
Urban tilværelse
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

stefan_hoy wrote:Herremann, gi Princess ett lite pusterom. Klart det fins argumenter mot å skyte opp raketter. Pengene kunne gått til Grameen Bank eller Leger Uten Grenser f.eks.

Å kalle Princess' post for en av foruments dummeste er uhyrlig ignorant.
Nei da, bare la dem holde på. Du aner ikke hvor morsomt det er å lese det de svarer. Det er kanskje noe av grunnen til at jeg fortsetter å krangle med dem. :lol:
Kjetil wrote:
Når alle postene hun skriver er dumme i tillegg, trekker det også ned gjennomsnittet på en ikke fult så dum post som noe av det andre hun har prestert.
Sier du med den posten? :lol:

Lothair Mantelar wrote:
Princess wrote:Tror ikke de lager rakettene fordi de har lyst, men heller fordi det ikke var noen bedre jobber de kunne ta, og var nødt til å få mat. Jeg mener det er bedre å hjelpe folk til selvhjelp på.
De bedre jobbene finnes ikke p.g.a noe, nemlig at landet ikke har kommet seg opp av kneipa. Dessuten så ser jeg for meg at å lage raketter kan være en godt betalt jobb, da du sikkert må ha en eller annen utdanning.

Det er klart at verden ikke er perfekt, men det betyr ikke at vi har retten til å sitte her oppe i rike Norge og se ned på andre menneskers arbeid. Vi er ikke bedre enn dem, og alt de gjør er jo å gi oss muligheten til å benytte en tjeneste.
Jeg tror ikke det trenges noen spesiell utdannelse jeg da, men at de klarer det fordi de må og fordi de har fått nøye instrukser og litt erfaring etterhvert. Tror nok at jeg ville klart det jeg også hvis jeg hadde fått øvd en stund og vært litt mer vant til å jobbe med hendene på en slik måte de gjør, isteden for å sitte med en pc.

Jeg ser ikke ned på arbeidet de som lager raketter gjør, men respekterer dem. De tar jo bare den jobben de kan få og har mulighet til å gjøre. Jeg mener heller at det skulle bli litt bedre fordelt med jobbene her i verden, slik at ikke bare folk fra rikere land og familier skal kunne få en skikkelig utdannelse.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

En boikott av raketter hadde kanskje ikke fungert så godt. Ihvertfall ikke før det kom en eller annen sjokk-overskrift om Kinas fyrverkeriarbeidere som får like god behandling som Kristianias fyrstikkpiker, eller om en ny drivhusgass forårsaket ev fyrverkerirøyk.
Merkelig diskusjon å ha, forresten. Når det handler om barnefølelsen på nyttårsaften.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Post Reply