Hva skal jeg lese for noe?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Hva skal jeg lese for noe?

Post by Shallis »

Jeg har fått i oppgave i norsken å lese en av valgte seks romaner:

Mikael Niemi: Populærmusikk fra Vittula

Karin Fossum: Elskede Poona

Tore Renberg: Kompani Orheim

Erlend Loe: Tatt av kvinnen

Jens Bjørneboe: Haiene

Carl Frode Tiller: Skrapningå

Siden jeg nå ikke var tilstedet i denne norsk timen, og selv ikke har peiling på hva noen av dem handler om vil jeg gjerne ha litt hjelp, innspill og forslag.

Er glad for alt som kan hjelpe meg å velge!!!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg kan hjelpe deg med å si at du burde i hvert fall ikke lese "Populærmusikk fra Vittula". Rett nok så hørte jeg boka på lydbok, men min mors antydninger i hensyn til at jeg kanskje led av narkolepsi da den sto på - forteller meg at dette var ei skikkelig kjedelig bok.

Jeg har ikke lest noen av de andre bøkene, men har lest andre bøker av Erlend Loe (naiv super) og Jens Bjørneboe (Jonas), og vil med sikkerhet påstå at begge er strålende forfattere, om enn på nokså forskjellige måter...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg er så flink til å huske ting bare se her;
Akira wrote:
Terje wrote:
Eg tykkjer Haiene er den beste boka han skreiv.
Tøft. Hvis den er bedre enn Bestialiteten, Jonas og Under En Hårdere Himmel må den jaggu være bra, så jeg gleder meg til å lese den.

Og signaturen din er dødsrå, creutzfeldt.
Ja, er enig med creutzfeldt, Haiene er meget bra.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Det så jeg å :P Derav ideen med å spørre dere siden dere tydeligvis har peiling. Men hvordan er bøkene? Hva handler de om? Åssen type bøker er det? Hvem av dem burde jeg, som svoren fantasy fan, velge?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Re: Hva skal jeg lese for noe?

Post by Akira »

Shallis wrote:Jeg har fått i oppgave i norsken å lese en av valgte seks romaner:

Mikael Niemi: Populærmusikk fra Vittula

Jens Bjørneboe: Haiene
Disse to har jeg lest, ta Haiene spør du meg. Selvom Populærmusikk fra Vittula ikke er så verst den heller, er vel en litt lettere bok vil jeg si.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Jeg har nettopp lest Haiene på skolen, og jeg synes den er helt utmerket! For noen kan den kanskje være litt tunglest, fordi det er noen kapitler uten annen handling enn det som foregår inne i fortellerens hode. Det var ihvertfall noe sånnt jeg oppfattet av mine klassekameraters klaging. Men for deg tror ikke jeg at den vil være noe problem!
Men siden jeg ikke har lest noen av de andre bøkene, skal jeg ikke gi deg noen råd. Men Haiene er en utrolig bra bok.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

populærmusikk fra vittula er tøff. however: erlend loe er tøffest, så du burde lese tatt av kvinnen. den er morsom og lettfordøyelig.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

"Populærmusikk fra Vittula" er den eneste av de der jeg har lest, og den er ganske morsom, egentlig. Kanskje ikke så mye acion at det gjør noe -- i alle fall ikke mer enn det som er vanlig for humoristiske oppvekstromaner -- men jeg syntes likevel at den var underholdende. Tror jeg leste den på tre eller fire dager.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Har lest Populærmusikk fra Vittula. Den har ikke sammenhengenden handling, bare kaptler som hver tar for seg en historie. Så mener den er lettlest, og morsom. Anbefales.
De andre har jeg ikke lest.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Har hørt fra flere pålitelige kilder at Erlend Loes bøker er svært morsomme. Har dessverre egentlig ingenting å si om saken, fordi jeg ikke har lest bøkene hans selv...
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Helt korrekt, Nynaeve! Herr Loe er en genial mann, noe Stine nettopp har påpekt. Siden sist jeg skrev har jeg nemlig begynt å lese Naiv. Super.
Så, Loe er også veldig anbefalingsverdig.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Har, i likhet med mange andre her bare lest Haiene. Den er til gjengjeld meget bra, med flotte, enkle metaforer og dyptgående beskrivelser av et skip og menneskene på det.

Ble vel Bjørneboes mest solgte bok, tror jeg.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg har da i dag vært og kjøpt meg "Tatt av Kvinnen" av Erlend Loe, og syns den ser ut som en lettlest og morsom bok. Har utover det ikke lest mer enn to sider :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Arandal
Hengiven
Hengiven
Posts: 186
Joined: Tue Jul 25, 2006 16:37
Location: Sørlandet

Post by Arandal »

Er det han som har skrevet bøkene om Kurt? Tidenes feteste trucksjåfør...
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Arandal wrote:Er det han som har skrevet bøkene om Kurt? Tidenes feteste trucksjåfør...
Japp. Og Loe er dessuten nesten like tøff som Kurt!
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Post Reply