Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

1: Du utelukker at du har talent?
3: Norsklæreren din har ikke engang lært deg orddeling.
4: Man skjønner somregel slike ting best selv, hva man liker og ikke.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sauegjeteren wrote:1: Du utelukker at du har talent?
3: Norsklæreren din har ikke engang lært deg orddeling.
4: Man skjønner somregel slike ting best selv, hva man liker og ikke.
1: Nei, fordi jeg, på en snedig måte som omhandler gentetisk sammenspleising og flytting til plasser ingen har hørt om, har klart det kunststykke å være fra både vestlandet og sørlandet - samtidig som jeg har vokst opp i Trøndelag.
3: Det er ikke hennes feil. Alt hun lærer meg har hittil handlet om tolkning av tekste og dikt. Rettskriving er visst nok ikke så viktig...
4: Livet er for kort til å bruke det på å lese norske forfattere :P Det er så lenge siden jeg gjorde det at jeg faktisk ikke kan si deg hvilken bok det var. Og bøkene skal viss handle om mennesklige intriger på en gård (akkurat hvilken bok vet jeg ikke), og det interesser meg ca. midt på skrotum.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Akkurat nå leser jeg Beretninger om beskyttelse av Erik Fosnes Hansen. Noen som har lest den?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

3: Da er det hennes feil da, når hun innbiller deg at du kan skrive så feil du bare vil.

Når det gjelder Ragde to siste bøker: Eremittkrepsene og Berlinerpoplene (i motsatt rekkefølge) handler om familegarden på Byneset, det er sant det. Men den handler også om så mye mer. Når hun klarer å beskrive ganske nøyaktig en tøffel av en gardbruker, en homse i København, en dødkristen begravelsesagent og ei helt vanlig dame med sans for hunder, og samtidig få ei historie ut av det, da skal det litt til. For disse bøkene har egentlig ikke handling, men er ei hel rekke skildringer som tilsammen blir til ei slags handling. Det tar henne 120 av 310 sider å få presentert dem (karakterene), men hun gjør det på en grundig måte, og man får liksom lyst til å lese videre, om ikke annet for å lære noe.

Og uansett, lettlest; det er hun.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

But I ask upon Thee,
sheperd almighty
is it fantasy??
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Lothair Mantelar wrote:But I ask upon Thee,
sheperd almighty
is it fantasy??
Er det et krav? Isåfall, nei.

Det er traust bonderomantikk det her, med unntak av romantikken og 3/4 bonde.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

stefan_hoy wrote:Akkurat nå leser jeg Beretninger om beskyttelse av Erik Fosnes Hansen. Noen som har lest den?
Den lysder liksom litt velkjent, så jeg har sikkert bladd litt i den. Tror ikke jeg har lest den. Hva handler den om?
Urban tilværelse
Arandal
Hengiven
Hengiven

Post by Arandal »

Mens jeg venter på "Drømmenes kniv" tenke jeg og lese "Søkeren" i sannhetens sverd serien, er den noe og begynne på?
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Moiraine Sedai wrote:Jeg ble lurt trill rundt av
A Game of Thrones, et stykke utti
Theon Greyjoy når han "henretter" Rickon og Bran. Jeg ble helt sjokkert, og lo lettet da han avslørte det :lol:
Sjokkert? Begynte nærmest å grine jeg :P

Akkurat nå jobber jeg meg gjennom ei mytologibok jeg fikk til jul. Ganske overflatisk sak, men da kan jeg i alle fall se om det er noen historier jeg har lyst til å se nærmere på.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Ceres wrote:Den lysder liksom litt velkjent, så jeg har sikkert bladd litt i den. Tror ikke jeg har lest den. Hva handler den om?
Du har sikkert hørt litt om den; Fosnes Hansen skrev i boka at del to var planlagt å komme ut "til våren", altså våren etter, men den har ikke kommet ennå. Og boka ble gitt ut i 1998 så...

Det er litt vanskelig å si noe om hva den handler om, litt fordi jeg ikke engang har kommet halvveis engang, og litt fordi boka er legger fram temaet bak beretningene. Jeg tror jeg ikke det er meningen at leseren skal fortstå boka fullt ut før slutten.

Bakpå boka står det likevel:

"Dette er beretninger om de mange hendelser, store og små, som beskytter verden fra dens daglige undergang."

Dette gir jo en liten pekepinn, jeg kan jo legge til at det av en av personene i boka forsøkes å gi en slags vitenskapelig forklaring på disse hendelsene, religiøse forklaringer utelukkes dermed, selv om de ikke avvises.

Jeg kan forsøke å skrive et referat når jeg blir ferdig :)
Kan forøvrig anbefales varmt.
Last edited by stefan_hoy on Fri Jan 05, 2007 23:41, edited 1 time in total.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Jeg har så vidt begynt på Jane Austens Pride and Prejudice.
. . .
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Moiraine Sedai wrote:Jeg har så vidt begynt på Jane Austens Pride and Prejudice.
Jeg har sett filmen. Den er utrolig flott! Finnes visst en serie også, men den har jeg ikke rukket å se ennå.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Nynaeve wrote:
Moiraine Sedai wrote:Jeg har så vidt begynt på Jane Austens Pride and Prejudice.
Jeg har sett filmen. Den er utrolig flott! Finnes visst en serie også, men den har jeg ikke rukket å se ennå.
Har lest boka, sett filmen og tv-serien. Av disse er tv-serien best. (Ja, bedre enn boka.) Likte ikke så voldsomt godt Jane Austins skrivestil. Var kjedelig, spør du meg. Men det er jo en hyggelig fortelling. Filmen rangerer lavest blant de tre, men det er jo en virkelig hyggelig film også, så det sier jo litt.
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Martin må nok gi tapt for ei stund. Etter å ha tenkt på ett grått bind, med blad spredt rundt om kring, forfatterens navn og tegn i gullfarge og som det står med rød skrift Ringdrotten på, plukket jeg den endelig opp. Og det er bra. Det tok meg litt tid å komme inn i målet (15-20 sider), men det er bra når man er litt inne i det. Den nevnte hallingdølen hos de laverestående hobbitene er tidvis irriterende, men også ganske sjarmerende, og gir historia mye også. Denne blir jeg mye kvitt etter hvert, siden Sam er den eneste av det slaget som blir med videre. Etter 80 sider er jeg tett ved å være frelst.

Jeg plukker nok opp igjen a Clash of Kings når jeg er ferdig.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Har lest The Government Manual For New Superheroes som var en meget morsom bok. Og nå holder jeg på med The Rising av Brian Keene som er en zombie-horror bok.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Locked