Musikk

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Jeg liker å høre på filmmusikk når jeg leser, gjerne fra fantasy-filmer. Sånn med fullt symfoniorkester og mye spesielt i. Dette er fordi jeg føler at musikken passer veldig godt til det jeg leser.
Klarer ikke å høre krevende/slitsom musikk. Da kan jeg like godt la være.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Om jeg leser engelsk, så kan jeg ikke ha engelsk musikk på øret (med mindre sangeren er helt uforståelig, eller om jeg ikke kan noe av teksten. Siste funker bare innimellom :lol: ). Om jeg leser norsk så kommer jeg helt utta det om jeg hører på f. eks. hørespill eller babling på radio.

Ellers kan jeg høre på alt.
. . .
aviendha
Hengiven
Hengiven
Posts: 173
Joined: Tue Jan 03, 2006 21:17

Post by aviendha »

Fikk ny cd til jul, The Raconteurs: Broken Boy Soldiers. Liker den veldig godt :D

Når jeg leser kan jeg for høre på det meste, men er det sanger jeg kan veldig godt kommer jeg ofte utav det, og også hvis det er babling på radio.
nya~~
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

aviendha wrote:Når jeg leser kan jeg for høre på det meste, men er det sanger jeg kan veldig godt kommer jeg ofte utav det, og også hvis det er babling på radio.
Radiobabling liker jeg ikke, men jeg kan ofte synge med samtidig som jeg leser. Uten at jeg egentlig skjønner det selv, eller at jeg har øvd særlig på teksten på forhånd.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Synge mens du leser?
Hvordan får du det til? Om jeg noen gang skulle prøve det, vet jeg hva resultatet vil bli. Jeg blir helt oppslukt i tekst/melodi og plutselig oppdager jeg at jeg stirrer tomt ned i boka...
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg hører ikke på musikk når jeg leser.

Har hørt på det siste albumet til Morten Abel nå, og er ikke særlig imponert. Sangene "Some of us will make it" og "River Phoenix" falt litt i smak ellers var det svakt av Abel.

Ellers kan jeg nevne at Ryan Adams verson av "Wonderwall" var god.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Metall er best som lesemusikk, særlig svartmetall. Funker som faen, og gir en helt spesiell stemning. 8)
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Kommer jo helt ann på hva slags svartmetall da. Noe er rett og slett for bråkete.

Men er jo praktisk at man ikke får med seg teksten da.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lesemusikk? Hva som helst som ikke har tydelig frantredende tekst, som ikke er for bråkete/distraherende, eller som på annen måte kan avlede oppmerksomheta mi fra boka. Hvilket egentlig er merkelig; før kunne jeg sitte foran TVen og lese, mens jeg i dag må ha lav musikk. Er det noen som helst forståelig lyd (sangtekster eller samtaler) i nærheten føler jeg at jeg må følge med på dem. Og da får jeg ikke lest mye.

Men det er egentlig veldig situasjonsavhengig. Kommer an på humøret mitt, og alt mulig sånt.
aviendha wrote:Fikk ny cd til jul, The Raconteurs: Broken Boy Soldiers. Liker den veldig godt :D
Ja, det er et godt album. Ikke helt White Stripes-klasse på det, men bre likevel.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Lesemusikk, ja. Det kommer helt ann på hva jeg leser. Noen ganger kan jeg ikke høre på musikk i det hele tatt, og andre ganger kan jeg høre på ting jeg kan fullstendig utenatt uten at det distraherer meg. Den musikken som jeg synes er best å lese til, er den du ikke får med deg teksten på før du lytter. Det er akkurat som å sitte i klasserommet og lese i et friminutt, det er så mye snakk om hverandre så man får ikke tak i en spesiell samtale hvis man ikke konsentrerer seg.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Den fine, ganske nye mobilen min er fullpakket med rock og metal. Jeg har Dimmu Borgir (som jeg har blitt veldig begeistret for i det siste), Guns n Roses, ACDC, Metallica (seff :wink: ), Pagan's Mind (vokalisten minner meg om han i Iron Maiden, men jeg syns at PM har bedre sanger), Evanescence, Nirvana (ikke helt det store), Rolling Stones, My Chemical Romance... Tror det var alt. Hvem flere passer i listen min?
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nirvana ikke helt det store?

Pokker, jente! Nirvana er det eneste store på den spillelista der! 8)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Post by Azumiel »

Syns Enya slår det meste, men det er meg da
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

I utgangspunktet så kan jeg lese hvor som helst og til hva som helst. Det skal mye til for å forstyrre meg når jeg har en god bok, eller en deadline. However... Dersom det er hardrock eller metal stenger jeg det rett og slett ute som om det er bråk når jeg gjør andre ting (leser). Her er noen av mine favoritter...

Aqualung, Arcade Fire, Arctic Monkeys, Audioslave, Belle og Sebastian, Big Bang, Blur, Bob Marley, Breaking Benjamins, Briskeby, Carol King, Coldplay, Daniel Powter, Danielson, Dave Matthews Band, Ed Harcourt, Elliot Smith, Emmerhof and the Melancholic Babies, Eskobar, Fallout Boy, Feist, Foo Fighers, Franklin Donovan, Garbage, Iron and Wine, Jack Johnson, Jens Lekman, Jin Sterk, John Mayer, Josh Rouse, Joshua Radin, Joss Stone, Julian Berntzen, Duke Ellington, Eva Cassidy, Jaga Jazzist, John Coltrane, Miles Davies, Kaizers Orchestra, Katie Melua, Kelis, Kings of Convenience, Kurt Nilsen, Kåre and the Cavemen (har ikke det nyeste, etter at de ble Euroboys), Lura Veris, Lauren Hill, Macey Grey, Magnet, Massive Attack, Mew, Minor Majority, Norah Jones, Oasis, Pink Floyd, Placebo, Pritty Girls Make Graves, Queens of the Stoneage, REM, Radiohead, Red Hot Chili Peppers, Rufus Wainwright, Savoy, Saybia, Sigur Ros, Sondre Lerche, Soundtrack of our Lives, Strereophonics, Sting, Sufjan Stevens, System of a Dawn, The Cardigans, The Editors, The Eels, The Elected, The National Bank, The Pixies, Thomas Dybdahl, Tom McRae, Tracy Chapman, Travis, U2.

Dette er noe av det som blir spilt mest på mp3-spilleren min. Har mye annet liggende der også, og samlingen min har store huller. Essensielle artister som the Beatles mangler, for eksempel. Og for de fleste av artistene så har jeg kun ett eller to, tre album. Og en artist som Kelis har jeg kun to sanger av, men jeg digger de sangene...

Hva har dere på mp3-spillerne deres?
Urban tilværelse
Ayreon
Asha’man
Asha’man
Posts: 375
Joined: Fri Oct 07, 2005 18:06
Location: I en mørk,mørk skog, bak en mørk,mørk dør

Post by Ayreon »

Oi! Dette forumet har jeg glemt!

På mp3-spilleren min har jeg alt mulig, fordi musikksmaken min varierer fra dag til dag. Det siste jeg la inn var 4 timer bluegrass og 3 timer deathmetal. Men det er noen sjangere jeg ikke absolutt ikke fikser. Blaut Country og danseband. Jeg kan jo liste opp mine favoritter:

Anthrax, Artic Monkeys, Audioslave, Average White Band, Ayreon, Bela Fleck & The Flecktones, Big Bang, Bjørn Berge, Black Label Society, Dave Matthews Band, Dimmu Borgir,The Dave Brubeck Quartet, The Doors, Dream Theater, Earl Scruggs, Earth Wind & Fire, Freak Kitchen, Guns 'N' Roses, John Petrucci & Jordan Rudess, John Scofield, Limp Bizkit, Liquid Tension Experiment, Megadeth, Metallica, Mezzoforte, Michael Jackson, Mike Oldfield, Motörhead, New Grass Revival, New Mastersounds, Nirvana, Nonpoint, Opeth, Pat Metheny, Pink Floyd, Porcupine Tree, Queensrÿche, Rage Against The Machine, Sepultura, Slayer, Soil, Soulive, Span, Spocks Beard, Star One, Steve Morse Band, Stevie Wonder, Symphony X, System Of A Down, The Beach Boys, The Captain & Me, The Flower Kings, The Offspring, The Real Thing, Tool, Tower Of Power.

Top 5 av de ovenfor er: Ayreon, Dream Theater, Freak Kitchen, Nirvana, Limp Bizkit, Porcupine Tree, Opeth, The Flower Kings, Tower Of Power og The Captain & Me. Det ble visst 10 det gitt :D

Å høre på musikk sammen med lesing funker flott for meg, kan godt synge sammen med musikken mens jeg leser. Men jeg mister konsentrasjonen hvis tven står på, eller hvis noen snakker i telefonen. Å høre på musikk mens jeg skriver stiler er derimot skjeldent en god idè. Stilen blir til det jeg hører på, så når jeg skreiv en stil om USA og hørte på Rage Against The Machine, ble det sagt lite bra.
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Post Reply