Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Er Tidshjulet en god bokserie?

Huff og huff og huff
0
No votes
Tja... Har lest bedre
6
10%
Jeg kommer ikke til å lese den mer enn 1 gang!
3
5%
En av mine favorittserier!
39
67%
Dumt spørsmål: jeg leser ikke annet enn WoT!
10
17%
 
Total votes: 58

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Fra vårt ståsted og i det historiske perspektivet så er det klart at det er tyskerne som ble oppfattet som onde. Var man derimot tysker så stilte saken seg i et annet lys, ikke sant? Dessuten kan man ikke se på Hitler som en personifisering av ondskap - slik som Sauron.

Jeg tror egentlig ikke Tolkien så på nazistene som onde, men metodene de brukte (dette gjelder spesielt i 1. verdenskrig der Tolkien kjempet). Maskiner ble for første gang virkelig satt inn i krigføringen, noe som gjorde at man kunne drepe på avstand. Begge parter ble med ett meget like og Tolkien savnet noe man kunne peke på og si "det er ondt!", uten skygge av tvil.

Og det er sant at jeg ikke ser RH som en allerogi for 2. verdenskrig, eller for den saks skyld 1. verdenskrig. Det gjør ikke jeg, men jeg oppfatter elemter som Tolkien brukte til inspirasjon i den tids hendelser.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hvilke metoder brukte tyskerene under første verdenskrig som engelskmennene holdt seg for gode til?
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Kjetil wrote:Hvilke metoder brukte tyskerene under første verdenskrig som engelskmennene holdt seg for gode til?
Hvis du hadde lest posten min nøyere så hadde du sett at det ikke var noe klart skille mellom engelskmennenes krigføring og tyskernes - derav forvirringen om hva som er godt og hva som er ondt.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Lothair wrote:Jeg tror egentlig ikke Tolkien så på nazistene som onde, men metodene de brukte (dette gjelder spesielt i 1. verdenskrig der Tolkien kjempet).
Nazismen gjorde seg vel ikke politisk gjeldene før etter 1. verdenskrig, og var delvis et resultat av den. Den krigførende tyske stat under 1. verdenskrig var ikke nazister.

Dessuten er en av den nazistiske/facistiske ideologis grunnpilarer å handle fremfor å tenke/diskutere. Og handlingene, om de skulle være i tråd med ideologien, måtte være brutale.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jepp, nazistene ble ikke mektige før på 30-tallet. Uansett, i krig, har man ikke tid til å tenke og diskutere uansett hvor demokratisk landet er. Krig er like jævlig uansett, for begge parter.

Ei heller ser jeg noen forvirring om hva som er godt og ondt. Det skillet så nok de fleste britene når tyske bomblefly bombet byene deres, og sønnene kom hjem i kister.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Du må huske på at Tolkien ikke skrev for hele nasjonen, men for seg selv og sine venner som kjempet på slettene i Frankrike. Der brukte begge sider samme type våpen, samme type krigføring, og grunnen til 1. verdenskrig er som kjent ikke akkurat veldig god. Derav forvirringen mellom hvem som er gode og hvem som er onde - for Tolkiens del. Dessuten kan man jo stille spørsmålet om man nødvendigvis er "ond" bare fordi man ønsker verdensherredømme :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hva mener du er grunnen til første verdenskrig?
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Den direkte og utløsende årsaken var vel Skuddene i Sarajevo, selv om det blir å simplifisere. Krigen burde aldri ha funnet sted, da den var grunnløs. Andre verdenskrig måtte utkjempes, men den første skulle vært unngått.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lothair Mantelar wrote:Du må huske på at Tolkien ikke skrev for hele nasjonen, men for seg selv og sine venner som kjempet på slettene i Frankrike. Der brukte begge sider samme type våpen, samme type krigføring, og grunnen til 1. verdenskrig er som kjent ikke akkurat veldig god. Derav forvirringen mellom hvem som er gode og hvem som er onde - for Tolkiens del. Dessuten kan man jo stille spørsmålet om man nødvendigvis er "ond" bare fordi man ønsker verdensherredømme :P
Et morsomt og delvis interessant aspekt av dette (selv om vi kanskje begynner å komme litt ut på viddene) er at britene faktisk var de første til å ta i bruk tanks i både store og små slag. Sett i sammenheng med Tolkiens (påstått) ekstreme teknologiangst kan det jo sees som et argument for den moralske tvetydigheten rundt hele det sølet som kalles første verdenskrig.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Post by Azumiel »

Utløsende årsk til 1. Verdenskrig var skuddeen i Sarajevo.
Grunnliggende årsak var maktkampen i Europå (tror jeg).
Last edited by Azumiel on Mon Jan 22, 2007 21:07, edited 1 time in total.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hitler begynte ikke å få makt, han var kun en enslig soldat i en stor hær i første verdenskrig.

Noe av bakgrunnen for krigen var et endret maktforhold i Europa og sterk nasjonalisme.
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Hitler kom vel ikke til makten før rundt 1930 eller noe.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

hansito wrote:Hitler kom vel ikke til makten før rundt 1930 eller noe.
1933.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

I et forsøk på å få denne tråden tilbake til dens opprinnelige emne, slenger jeg inn denne lenka. Det er en Inchoatus-anmeldelse av de elleve første bøkene i serien, som ikke er spesielt positiv. Inchoatus er en gjeng som arbeider for at SF ikke lenger skal sees på med forakt av forståsegpåere, og de er mildt sagt ikke særlig begeistra for WoT. Lesverdig, om enn litt vel repeterende anmeldelse som ender opp med å gi serien 4/7, til tross for at anmelderen slakta serien ganske kraftig.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

SF = ?

Science Fiction?


Edit:

Ellers mener de at the WoT er dårlig, på grunn av lengden, og bare derfor, ihvertfall så langt som jeg gadd å lese, før hele anmeldelsen ble repetetiv og kjedelig. Alt for lang. Anmeldelsen altså, for lang til å ikke ha noe innhold utenom at WoT er lang. Og det er den jo, men den handler i det minste om noe.



Altså, en av de dårligere anmeldelsene jeg har lest nesten hele av.
Post Reply