"The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

For det meste det samme som han\hun som skrev anmeldelsen trådstarter linket til.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Pfff. Det komemr tre nye fantasyforfattere hvert eneste år, uten at folk nødvendigvis begynner å snakke om fornying -- så det kan ikke bare være at disse forfatterne debuterer noenlunde samtidig som er spesielt.

Og dersom jeg skal dømme etter dette utsagnet:
Men nå ser vi kanskje begynnelsen på en ny bølge innenfor fantasy-sjangeren, noe som kanskje vil representere langvarige endringer i sjangeren som hele. Unge forfattere med en helt annen humor og slagkraft enn gamlegutta entrer scenen. De har sett mye, spilt en del og lest desto mer og beveger seg lenger fra det trauste formularet som Tolkien startet enn noen andre har gjort før dem. Her er ingen dansende alver, søte hobbitter eller snakkende trær, men levende mennesker, nådeløs politikk og bitende humor som grunnlag for refleksjonen av vår verden.
Så er det idioti; like mye idioti som å inkludere Martin i samme kategori som Lynch. Lynchs prosa er kanskje Vikinggraben, men Martin er føkkings Marianegropa, i tillegg til at han er mer i klasse med Vance (or so I presume), og faktisk også Jordan, enn han er i samme gruppe som Lynch.

Og å presentere fantasyverdenen før Lynch, Ambercrombie, Erikson og Bakker som bestående nesten utelukkende av Jordan, Gookind og Feist... faen, jeg klarer ikke å beskrive hvor inni helvetes teit det der høres ut. For ikke å snakke om at de fleste av disse "nye" forfatterne hennes (jeg gidder egentlig ikke tenke på Erikson som tilhørende samme gruppe; for meg er han milevis bedre enn Lynch, som egentlig bare skriver voldsom bra underholdningsfantasy) bare har gitt ut ei eneste bok, og å dømme kvalitetende deres etter det... vel, hun kan ikke ha lest Bakker så veldig godt, for å si det sånn. "The Darkness That Comes Before" var kanskje like bra som Martin eller Erikson, men "The Warrior-Prophet" og "The Thousandfold Thought" var faen ikke mer enn Kerr, Jordan eller Goodkind.

Jeg synes det er mer som ikke høres riktig ut i påstandene hennes, men jeg har ikke lest så alt for mye av det hun snakker om (i alle fall ikke de nyeste greiene, jeg prøver å lese pre-1990-fantasy for tida, og tidligere har jeg stort sett lest 90-tallsfantasy), så jeg har ikke helt et grunnlag for å uttale meg så mye mer.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Abercrombie bør ikke nevnes i samme åndedrag som Erikson og Lynch. Jeg er over halveis i boka, og vil påstå at han skriver en meget stereotypsik fantasy. Kongedømmer som slåss - krig - magi - trollmenn - sverd, pil og bue, hesteridning. Prosaen hans er helleg intet mer enn over gjennomsnittet bra. Det som driver plottet er tre morsomme karakterer ( ikke komiske, men interessante å lese). Den ene er en krøpling av torturist, Glokta, den andre enn villmann, The Bloody Nine "Logen Ninefingers" og den siste Jezal Luthar - en mer arrogant drittsekk har jeg aldri lest i hele mitt liv.

Jeg vil ranke Abercrombie rett under Hobb.
Her er ingen dansende alver, søte hobbitter eller snakkende trær, men levende mennesker, nådeløs politikk og bitende humor som grunnlag for refleksjonen av vår verden.
Hun har forsåvidt rett i dette, men jeg føler ikke at fantasyen bør distansere seg fra Tolkiens overnaturlighet. Det er essensielt for sjangeren, og jeg mener at blandt annet Martin ikke kan kalles vanlig, ordinær (selvsagt ikke negativt, men hvis alle forfattere gjør det samme: blir det kjedelig) fantasy - nettopp fordi hans verden er så lik vår egen.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hun har forsåvidt rett i dette, men jeg føler ikke at fantasyen bør distansere seg fra Tolkiens overnaturlighet. Det er essensielt for sjangeren, og jeg mener at blandt annet Martin ikke kan kalles vanlig, ordinær (selvsagt ikke negativt, men hvis alle forfattere gjør det samme: blir det kjedelig) fantasy - nettopp fordi hans verden er så lik vår egen.
Kunne ikke vært mer enig i forhold til overnaturlighetene, mystiske innslag, alternative naturhistorier (aka. fantasyens raser), og pantheoner, selv om jeg kanskje er litt mindre enig i påstanden din om Martin. Selv om magien er sånn halvveis utdødd er det nok av mystiske og overnaturlige elementer i ASOIAF, og det er ingen som ser på den mye mer mystiske fortida til The Seven Kingdoms som påfunn og tull; de aller fleste anerkjenner mytene som sanne, selv om dette er sterkene i Nord enn i Sør.

Uansett, jeg savner fortsatt en skikkelig realistisk High Fantasy-roman, med rasistiske dverger, arrogante og snørrhovne alver, xenofobiske mennesker, kynisme, folkemordskriger, machiavelliansk realpolitikk, skitt og lort. Kanskje det blir mitt lodd i livet og skrive en sånn en? :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Terje wrote:Kanskje det blir mitt lodd i livet og skrive en sånn en? :P
Jeg har alt rydda plass i bokhylla til serien. (Du klarer aldri nøye deg med en bok... :P )
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote: Uansett, jeg savner fortsatt en skikkelig realistisk High Fantasy-roman, med rasistiske dverger, arrogante og snørrhovne alver, xenofobiske mennesker, kynisme, folkemordskriger, machiavelliansk realpolitikk, skitt og lort. Kanskje det blir mitt lodd i livet og skrive en sånn en? :P
Når me begge er bitre førtiåringer kan me skrive ein sånn saman. ;-)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Leste den ferdig for noen uker siden. Må innrømme at slutten var fengende.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det var hyggelig å lese, Kjetil :)

For dem som ennå ikke har fått samlet opp penger til å kjøpe TLOLL, så kan jeg friste med at den nye mass market paperback edition av TLOLL inneholder det første kapittelet av Red Seas under Red Skies, bok 2 i The Gentleman Bastard Sequence. Jeg må vel se til å sniklese den når jeg stikker innom Oslo i vinterferien. Det finnes også et utdrag av RSURS på Scott Lynch's blogg.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
mareiney
Hengiven
Hengiven
Posts: 100
Joined: Wed Mar 22, 2006 16:41
Location: Utenfor Drammen

Post by mareiney »

Må nok få somlet meg til å lese denne serien og. Men jeg tror jeg venter til den har kommet ut på norsk, er ikke det største engelskgeniet akkurat :P haha. Er det blitt satt noen tid på når den kommer ut på norsk?
Last edited by mareiney on Mon Feb 12, 2007 22:05, edited 1 time in total.
*jah..
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

mareiney wrote:Må nok få somlet meg til å lese denne sierien og. Men jeg tror jeg venter til den har kommet ut på norsk, er ikke det største engelskgeniet akkurat :P haha. Er det blitt satt noen tid på når den kommer ut på norsk?
Enten til høsten eller til våren neste år. Jeg tipper det sistnevnte. Kan spørre oversetteren neste gang jeg snakker med ham.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

mareiney wrote:Må nok få somlet meg til å lese denne sierien og. Men jeg tror jeg venter til den har kommet ut på norsk, er ikke det største engelskgeniet akkurat :P haha
Øving gjør mester, vet du. ;)

Ha tålmodighet og bare begynn så kommer det etter hvert, selv om du må bruke en måned på ei bok.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
mareiney
Hengiven
Hengiven
Posts: 100
Joined: Wed Mar 22, 2006 16:41
Location: Utenfor Drammen

Post by mareiney »

Takk for tipset ;) Jeg skal lese en bok på engelsk snart da, må jo få med meg Harry Potter 7 når den kommer ut.

Våren neste år er veldig lenge å vente på LOLL.. Kanskje jeg kunne prøvd meg på engelsk alikevel :roll:
*jah..
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Heisann, sveisann, nå er begynner det å bli lenge siden jeg pimpa TLOLL her på forumet. Dette er selvsagt en stor synd og må rettes opp så hurtig som overhodet mulig.

SFsite.com er en av de større sidene innen vår elskede sjanger og hvert år har de en kåring av "Årets bok - lesernes valg" (Reader's Choice Award). Jeg vedder på at du kan gjette deg til boken som ble kåret til fjorårets beste sff debut?

http://www.sfsite.com/columns/best07b.htm

For dere som er alt for late til å trykke på linken; her er listen. Det er verdt å merke seg at din fortrolige, Lotta Liten, har enten lest eller eier og skal lese 6/10 av disse bøkene. Bøkene jeg har allerede lest er markert med en stjerne (*). Bøkene jeg eier og har ikke lest er markert med to stjerner (**)

10. The Ghost Brigades, John Scalzi (*)
9. Rainbow's End, Vernor Vinge
8. Forest Mage, Robin Hobb
7. Glasshouse, Charlie Stross
6. Fragile Things, Neil Gaiman (*)
5. The Bonehunters, Steven Erikson (*)
4. Blindsight, Peter Watts
3. Temeraire, Naomi Novik (*)
2. The Thousandfold Thought, R. Scott Bakker (**)
1. The Lies of Locke Lamora, Scott Lynch (*)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Velfortjent. TLOLL vare mye bedre enn de to andre av de der jeg har lest: The Bonehunters og The Thousandfold Thought. Tror forresten ikke jeg har planer om å lese mer enn en, to eller tre av de ti. Må jo lese Forest Mage, men tror jeg venter til hele serien er ute i paperback; John Scalzi får jo så mye skryt, så en burde kanskje ikke på ham også; og Naomi Noviks bok høres ut som et morsomt konsept.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Host, host...

www.sffworld.com har kåret fjorårets beste bøker:

1. The Lies of Locke Lamora by Scott Lynch
2. The Thousandfold Thought by R. Scott Bakker
3. The Bonehunters by Steven Erikson
4. Forest Mage by Robin Hobb
5. The Blade Itself by Joe Abercrombie
6. His Majesty's Dragon/Temeraire by Naomi Novik
7. TIE! Shriek: An Afterword by Jeff VanderMeer and Vellum by Hal Duncan
8. The Blood Knight by Greg Keyes
9. TIE! Kushiel's Scion by Jacqueline Carey The Road by Cormac McCarthy
10. Blindsight by Peter Watts


En interessant liste :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply