Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Mattrim
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 15
Joined: Tue Dec 05, 2006 19:46

Post by Mattrim »

Har akkurat lest de to første bøkene av Keiseren serien, handler om Julius Cæsar sitt liv. Liker handlingen veldig godt, selv om det ikke er den beste forfatteren, mener da jeg.

Nå er neste bok på listen silmarilion og ufullendte fortellinger (nei, jeg har enda ikke kommet meg gjennom dem, selv etter mange forsøk). Noen som kan si om det i hele tatt blir spennende i Silmarilion?

Har også planer om å lese hele WoT på engelsk til den siste boka kommer ut, jeg har ikke ork til å vente på at den siste boka skal bli oversatt til norsk.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Har også planer om å lese hele WoT på engelsk til den siste boka kommer ut, jeg har ikke ork til å vente på at den siste boka skal bli oversatt til norsk.
Du vet at Drømmenes Kniv er ute? Og at du derfor kan finne alle tilgjengelige bøker i Tidshjulet på norsk?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mattrim
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 15
Joined: Tue Dec 05, 2006 19:46

Post by Mattrim »

jada, har lest KoD

tenker på å lese alle bøkene på engelsk for å forbrede meg på AMoL :)
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Mattrim wrote:Noen som kan si om det i hele tatt blir spennende i Silmarilion?
Jo, det kan jeg si deg. Utover i boken finner du vakre legendeaktige beretninger som omhandler hendelser eller personer du kan finne referanser til i bl.a. RH. Dette gjelder f.eks. historien om Beren og Luthien.

Helt i slutten av boken finner du min favorittdel (dog er den bare på noen få sider): oversikter over historiske hendelser i første og andre tidehverv -- som Morgoths vekst og fall, og senere; krigene mot Sauron. Denne delen fungerer på sett og vis som et ressymé over flere av historiene i boken.

Snacks, ser du.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Mattrim wrote:Noen som kan si om det i hele tatt blir spennende i Silmarilion?
Jo, det kan jeg si deg. Utover i boken finner du vakre legendeaktige beretninger som omhandler hendelser eller personer du kan finne referanser til i bl.a. RH. Dette gjelder f.eks. historien om Beren og Luthien.

Helt i slutten av boken finner du min favorittdel (dog er den bare på noen få sider): oversikter over historiske hendelser i første og andre tidehverv -- som Morgoths vekst og fall, og senere; krigene mot Sauron. Denne delen fungerer på sett og vis som et ressymé over flere av historiene i boken.

Snacks, ser du.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

For de som måtte være interessert, så har jeg anmeldt en bok på min blogg
Den er skrevet av Christopher Moore - en forfatter som skriver morsommere enn Terry Pratchett + bedre handling. Boka heter "Lamb: The Gospel of Biff, Jesus Christ's Childhood Friend, og jeg ga den 8,5/10.

Hva jeg skal lese nå vet jeg ikke. Det er en bivirkning (en ønsket sådan) av å ha for mange valgmuligheter :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Begynte på "The drawing of the dark" av Tim Powers i natt (jeg måtte jo lese litt før jeg sovna, selv om jeg ikke la meg før nærmere halv fire), og jeg må si at dette så langt er en av de desidert beste fantasyromanene jeg har vært borti. Hvis jeg skal sammenligne den med noe folk her har lest, måtte jeg si at "The drawing of the dark" er boka som kunne blitt skrevet hvis Nei Gaiman møtte Steven Erikson i ei mørk bakgate i Wien, og de gikk og drakk seg snydens på mørkt østerrisk øl i ei lita kneipe, sammen med Scott Lynch.

Høres fristende, nicht wa? ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote:Høres fristende, nicht wa? ;)
Not really, no.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Begynte på "The drawing of the dark" av Tim Powers i natt (jeg måtte jo lese litt før jeg sovna, selv om jeg ikke la meg før nærmere halv fire), og jeg må si at dette så langt er en av de desidert beste fantasyromanene jeg har vært borti. Hvis jeg skal sammenligne den med noe folk her har lest, måtte jeg si at "The drawing of the dark" er boka som kunne blitt skrevet hvis Neil Gaiman møtte Steven Erikson i ei mørk bakgate i Wien, og de gikk og drakk seg snydens på mørkt østerrisk øl i ei lita kneipe, sammen med Scott Lynch.

Høres fristende, nicht wa? ;)
Sikker på at du ikke står i ledtog med djevelen, Terje? Du ramset akkurat tre av mine "kjøp-ved-utgivelse" forfattere i ett eneste åndrag. Men kanskje du var litt delirisk, så sent på natten som du sa det var? Hvis ikke så er jeg redd for min løpske pengepung :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg leste bare tjue sider eller noe sånt så sent, mesteparten av de 110 sidene jeg har lest så langt ble unnagjort i formiddag en gang. Og det kan hende at det ikke er noen tilfeldighet hvem jeg sammenligna boka med. ;)

Selv om det naturligvis er mytologisk stoff som i en Gaiman-roman, kyniske veteraner som hos Erikson, og eventyrmoro (i betydninga "adventure") som hos Lynch. Småsnacks.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Terje wrote:
MoiraineSedai wrote:Jeg er helt enig med skrivestilen. Jeg føler ikke at jeg blir kjent med karakterene, og det virker som om det hele blir sett på lang avstand. Det hjelper ikke akkurat at språket er for vanskelig for meg, så jeg får ikke alltid med meg hvem som sier hva :lol:
Det er jo den distansierte kommentatorfortelleren som er halve moroa meg Jane Austen! Måten denne fortelleren subtilt og meget ironisk gjør narr av alle, er rett og slett utsøkt satire, spør du meg. Selve historia har jo etter hvert blitt ganske klisjéfylt, men det er bare fordi Austen fant opp disse klisjéene, som naturligvis ikke var klisjéer da hun kom på dem, og at mindre talentfulle forfattere har stjålet og voldtatt plottene hennes på det groveste.
Jeg har planer om å gjenlese boken når jeg blir eldre, men nå er den for avansert for meg.
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Begynte på "Klatrebaronen" av Italo Calvino i går. Den handler om en tolvåring som i 1767 bestemmer seg for å leve resten av sitt liv i et tre, noe han også gjør. Er både morsom og interessant, så langt i alle fall.

Forresten, hvis noen av dere har lest Mikke-historia om "Den halve vicomten" som ble trykt i en Donald-pocket for rundt ti år sida, så er den basert på noe Calvino har skrevet.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eg har. Den var god, om eg hugsar rett.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hvis jeg husker rett, tror jeg du husker rett. Eller noe sånt.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg har lest "The Devil Delivered" av Steven Erikson (og postet en anmeldelse på bloggen min). Det er en kort bok på kun drøye hundre og femti sider, men den er meget lærerik og tankevekkende. Den er et aktuelt innlegg i miljødebatten og inneholder et skremmende framtidsscenario som virker alt for trolig til at man liker å høre om det.

Ikke les boka hvis du er på jakt etter mer Malazan, men hvis du har lyst på noe annet, noe annerledes og noe nytt; les The Devil Delivered.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Locked