Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Ikke dumt, ikke dumt... Men hva skal man gjøre med sånne ting som familie? Selv syns jeg de er overvurdert, men de er ikke alltid enige i det...

:P

For ikke å spore helt av... Lest et par tjue sider til med GotM. Nesten nettopp blitt introdusert til 'Sail-dama. Tror dette blir en finfin leseropplevelse, jeg 8)
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ja, Tattersail var en fin karakter... :cry:
davram bashere wrote:Det er bare å velge og vrake.
Ja, for det er jo ingenting som heter relevant utdannelse, og det finnes ingen mer kvalifiserte søkere. :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Temaet i tråden (beklager å avbryte dere, karer) er vel hva jeg leser for tiden, og jeg får si det som det er, jeg leser Drømmenes Kniv. Tidshjulet har en helt egen følelse, og jeg nyter virkelig boka så langt.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Skal du liksom komme og belære ossom off-topic? :P

Og når ble stakkars Moiraine Sedai en "kar"?
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg tenkte kanskje det kunne være gøy for meg også å prøve.

Jeg tenkte egentlig først og fremst på deg og davram bashere, men beklager at jeg overså Moi også.

Nevnte jeg at jeg er ferdig med Ringdrotten?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Nei, men det impliserte du elegant nå :).

Og i likhet med deg, tråler jeg meg gjennom KoD. Er vel nesten midtveis nå, og etter en god prolog, synes jeg Jordan bekrefter onde rykter om sin skrivestil. Seriøst, jeg tror nesten jeg hopper over hele sider snart i kapitlene som omhandler Elayne. "Knipling, knipling, knipling". Hva faen er kniplinger egentlig?!

Er det noe jeg driter i, så er det kniplinger. Jeg vil ha relevant handling som driver hovedplottet fremover, ikke et helt avsnitt om klær hver gang en person entrer døren. Og hva med "hard som stål". Vel, det er kanskje en grei personlighetsbeskrivelse, men kanskje ikke til alle.

Allikevel leser jeg (alt) videre..
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Hm. "Tidshjulet"? Har høyrt om den serien. Trur kanskje eg leste i den ein gong i tida. Lurer på om eg skal finne ut kvar eg var hen og fortsette på den...

...neeeeh.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

[quote="stefan_hoy"]
Jeg vil ha relevant handling som driver hovedplottet fremover, ikke et helt avsnitt om klær hver gang en person entrer døren.

Høres ut som Mela da ho var ca 8 og skulle velge ut noe fra bokhylla. Valget falt på Haisommer. Hun la den fra seg med begrunnelsen: Kjedelig....haien hadde ikke spist noen på 50 sider :lol:
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Da er Mela en vis jente, som vet hva hun vil ha. :)
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Vet ikke jeg. Ho droppa ut av WOT i nr 4, til fordel for.....Matte :roll:
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Terje wrote:Ja, Tattersail var en fin karakter... :cry:
Vettu, nå er jeg dritforbanna på deg, Terje! Nå sier du jo at hun ikke kommer til å være med i serien for evig! :evil: Slemme spoilermann :x
. . .
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ingen karakterar er det, ettersom bøkene tek stad på ulike stadar og til ulike tidspunkt.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Og at Erikson i alle fall tilsynelatende støtter opp om den følgende Martin-erklæringa:
“I’ve been killing characters my entire career, maybe I’m just a bloody minded bastard, I don’t know, (but) when my characters are in danger, I want you to be afraid to turn the page (and to do that) you need to show right from the beginning that you’re playing for keeps.”

- George R. R. Martin, 2006.

(Dette var for øvrig ment som utdyping av Lokis kommentar vedrørende Eriksons karakterer generelt sett, ikke som kommentar på Tattersail spesielt. ;) )
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

stefan_hoy wrote:Seriøst, jeg tror nesten jeg hopper over hele sider snart i kapitlene som omhandler Elayne. "Knipling, knipling, knipling". Hva faen er kniplinger egentlig?!

Er det noe jeg driter i, så er det kniplinger. Jeg vil ha relevant handling som driver hovedplottet fremover, ikke et helt avsnitt om klær hver gang en person entrer døren. Og hva med "hard som stål". Vel, det er kanskje en grei personlighetsbeskrivelse, men kanskje ikke til alle.

Allikevel leser jeg (alt) videre..

Hva skulle vi gjort uten wicipedia. BTW lace er knipling...

wicipedia wrote: It is founded in Turkey. Lace is traditional Turkish handmade work.
For other uses, see Lace (disambiguation).
Lace appliqué and bow at the bust-line of a nightgown.
Lace appliqué and bow at the bust-line of a nightgown.
White lace is often used in collars and other fabric borders.
White lace is often used in collars and other fabric borders.
Lace of the Royal collection, Belgium
Lace of the Royal collection, Belgium
Needle Lace borders from the Erzgebirge mountains Germany in 1884, displayed in the Victoria and Albert Museum.
Needle Lace borders from the Erzgebirge mountains Germany in 1884, displayed in the Victoria and Albert Museum.
Armenian needlelace circa 2004.
Armenian needlelace circa 2004.
Koniakow lace
Koniakow lace
Csetneki lace
Csetneki lace

Lace is a lightweight, openwork fabric, patterned with open holes in the work, made by machine or by hand. The holes can be formed via removal of threads or cloth from a previously woven fabric, but more often open spaces are created as part of the lace fabric. Lace-making is an ancient craft. True lace was not made until the late 15th and early 16th centuries. A true lace is created when a thread is looped, twisted or braided to other threads independently from a backing fabric.

Originally linen, silk, gold, or silver threads were used. Now lace is often made with cotton thread. Manufactured lace may be made of synthetic fiber. A few modern artists make lace with a fine copper or silver wire instead of thread.

There are many types of lace, defined by how they are made. These include:

* Needle lace; made using a needle and thread. This is the most flexible of the lace-making arts. While some types can be made more quickly than the finest of bobbin laces, others are very time-consuming. Some purists regard Needle lace as the height of lace-making. The finest antique needle laces were made from a very fine thread that is not manufactured today.

* Cutwork, or whitework; lace constructed by removing threads from a woven background, and the remaining threads wrapped or filled with embroidery.

* Bobbin Lace; as the name suggests, made with bobbins and a pillow. The bobbins, turned from wood, bone or plastic, hold threads which are woven together and held in place with pins stuck in the pattern on the pillow. The pillow contains straw, preferably oat straw or other materials such as sawdust, insulation styrofoam or ethafoam. Also known as Bone-lace.

* Tape lace; makes the tape in the lace as it is worked, or uses a machine- or hand-made textile strip formed into a design, then joined and embellished with needle or bobbin lace.

* Knotted lace; including Macramé and Tatting. Tatted lace is made with a shuttle or a tatting needle.

* Crocheted lace; including Irish crochet, pineapple crochet, filet crochet and Koniakow lace, .

* Knitted lace; including Shetland lace, such as the "wedding ring shawl", a lace shawl so fine that it can be pulled through a wedding ring.

* Machine-made; any style of lace created or replicated using mechanical means.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Jeg har ingenting imot at karakterene dør, tvert imot liker jeg å ikke vite hva som kommer til å skje med dem, men jeg vil ikke vite det på forhånd. At bokens handling er på forskjellige steder er jo greit nok, men Terje impliserte virkelig at Tattersail kommer til å dø. Det er ikke greit, men jeg skal gjøre mitt aller beste på å glemme det.
. . .
Locked