Hva leser du for tiden?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Meister Hæ?
- Trollok

-
Siri Sedai
- Den Eldste

-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Terje wrote:Ja, Tattersail var en fin karakter...
Ja, for det er jo ingenting som heter relevant utdannelse, og det finnes ingen mer kvalifiserte søkere.davram bashere wrote:Det er bare å velge og vrake.
Relevant utdannelse for å bli bokanmelder? Du kan lese ikke sant? Du anmelder jo bøker her på forumet i et sett og du er kritisk som få. Jeg tror du ville klare deg godt som anmelder.
PS: surfet på tiden og så at Hurins barn av Tolkien skulle komme på norsk. http://www.tiden.no/index.php?ID=Bok&counter=537
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
-
Meister Hæ?
- Trollok

Men enn om ein er kritisk som få, og har haugar av uformel erfaring treng ein nok atest/diplom/vitnemål på det. Finnes sikkert ein eller annan skule som utdannar slike folk. Det er jo gjerne ein viktig skilnad mellom amatører og proffesjonelle: dei proffe har utdanning innan faget.Relevant utdannelse for å bli bokanmelder? Du kan lese ikke sant? Du anmelder jo bøker her på forumet i et sett og du er kritisk som få. Jeg tror du ville klare deg godt som anmelder.
-
Meister Hæ?
- Trollok

Men enn om ein er kritisk som få, og har haugar av uformel erfaring treng ein nok atest/diplom/vitnemål på det. Finnes sikkert ein eller annan skule som utdannar slike folk. Det er jo gjerne ein viktig skilnad mellom amatører og proffesjonelle: dei proffe har utdanning innan faget.Relevant utdannelse for å bli bokanmelder? Du kan lese ikke sant? Du anmelder jo bøker her på forumet i et sett og du er kritisk som få. Jeg tror du ville klare deg godt som anmelder.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Heh, tror nok du må ha litt flere kvalifikasjoner enn en mangel på analfabetisme. En Bachelor eller Master i allmenn litteraturvitenskap kunne for eksempel være kjekt, og ellers ser det ut til at en del filosofer og kulturjournalister holder på med det. Og sistnevnte har ofte noen en eller annen slags formell utdanning innen et eller flere kulturfag...davram bashere wrote:Relevant utdannelse for å bli bokanmelder? Du kan lese ikke sant?
Trodde dette var allmennkunnspak, jeg.PS: surfet på tiden og så at Hurins barn av Tolkien skulle komme på norsk. http://www.tiden.no/index.php?ID=Bok&counter=537
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Det kommer jo helt ann på hvor man vil bli bokanmelder.
Om man sikter mot en lokalavis trengs det sikkert ikke mer enn at man er glad i å lese bøker og ellers virker som en klok fyr. Men akkurat det virker ikke som noe heltidsyrke.
Om man skal bli en mer annerkjent bokanmelder trengs det nok en ganske fin utdannelse.
For tiden leser jeg Ringenes Herre, ettersom jeg fant ut at jeg ikke hadde lest den siden jeg var liten. Det vil si en gang før den første filmen kom. Dessuten leser jeg også Goethes Faust.
Om man sikter mot en lokalavis trengs det sikkert ikke mer enn at man er glad i å lese bøker og ellers virker som en klok fyr. Men akkurat det virker ikke som noe heltidsyrke.
Om man skal bli en mer annerkjent bokanmelder trengs det nok en ganske fin utdannelse.
For tiden leser jeg Ringenes Herre, ettersom jeg fant ut at jeg ikke hadde lest den siden jeg var liten. Det vil si en gang før den første filmen kom. Dessuten leser jeg også Goethes Faust.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
Siri Sedai
- Den Eldste

-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Jepp jeg trodde å at alle viste at The Children of Hurin skal komme på norsk.
For tiden går det mest på skolebøker, men skal snart lese bok i engelsken på skola. Derfor lurer jeg på om det er noen som har et killer tips på en frittstående bok?
For tiden går det mest på skolebøker, men skal snart lese bok i engelsken på skola. Derfor lurer jeg på om det er noen som har et killer tips på en frittstående bok?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Samme hvilken sjanger? For Harper Lee sin "To Kill A Mockingbird" er kanskje den beste boka jeg noensinne har lest. For øvrig forfatterens eneste, og hun vant en Pulitzer for den.
Genial kriminalroman fra 30-tallets amerikanske sørstater, fortalt fra synspunktet til ei 7 år gammel jente, hvis far er advokat for en svart mann som er anklaga for voldtekt. Stor litteratur, en av få bøker jeg vil påstå at en bør prøve å få lest i løpet av livet.
Hvis du vil ha fantasy, dog, er vel Neil Gaiman kjekk å ha fått med seg. "Stardust" blir jo snart film, også, og den er ganske lettlest. Noe for forsåvidt gjelder for "To Kill A Mockingbird" også -- den er kjapt unnagjort, og den er filmatisert, med mannemannen Gregory Peck i en av hovedrollene. (Nei, han spiller ikke den 7 år gamle jenta.)
Genial kriminalroman fra 30-tallets amerikanske sørstater, fortalt fra synspunktet til ei 7 år gammel jente, hvis far er advokat for en svart mann som er anklaga for voldtekt. Stor litteratur, en av få bøker jeg vil påstå at en bør prøve å få lest i løpet av livet.
Hvis du vil ha fantasy, dog, er vel Neil Gaiman kjekk å ha fått med seg. "Stardust" blir jo snart film, også, og den er ganske lettlest. Noe for forsåvidt gjelder for "To Kill A Mockingbird" også -- den er kjapt unnagjort, og den er filmatisert, med mannemannen Gregory Peck i en av hovedrollene. (Nei, han spiller ikke den 7 år gamle jenta.)
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Uff. Eg har lese "To Kill A Mockingbird". Med unntak av "1984" og "A Christmas Carol", beste boka eg hadde på pensum det året.
Men den var fortsatt pensum, med alt det medfører av avsmak. God bok, kanskje kjempegod, til og med, men blant dei beste eg har lese er den langtifrå.
Men den var fortsatt pensum, med alt det medfører av avsmak. God bok, kanskje kjempegod, til og med, men blant dei beste eg har lese er den langtifrå.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg leste den frivillig, samtidig som jeg leste på eksamen i det kjedeligste universitetsfaget i historien -- POL1002 Offentlig politikk og administrasjon -- og jeg ser ikke bort fra at dette kan ha fått meg til å oppvurdere boka en smule. Men ei god bok, åkke som.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Wolfbrother wrote: For tiden går det mest på skolebøker, men skal snart lese bok i engelsken på skola. Derfor lurer jeg på om det er noen som har et killer tips på en frittstående bok?
Jeg vil anbefale "the thives guild" av Jeff Crook. Det er en Dragon Lance bok så den er ikke helt frittstående men, men.
jeg vil si 6 av 10 poeng. Det er greit skrevet og plottet er ikke så aller verst. Den har noen nervepirrende slagscener men til tider kan det være en noe lav fremdriftSiri Sedai wrote:Er "Den eldste" noe bra?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Lånte du Gardens of the Moon på fjernlån? Leser du en stor tradeback kopi med litt gulnete sider? I så fall er det den samme boka som jeg leste for et år siden på denne tiden. Det får en til å tenke... Gode tiderMoiraine Sedai wrote:Nettopp begynt på Gardens of the Moon
Jeg plukka opp Night of Knives igjen i dag, men jeg sliter virkelig med å prosaen til Esselmont. Den virker veldig klumsete; masse kommaer i hytt og vær og kraftuttrykk som virker mer eller mindre klemt inn bare fordi det er ei Malazan bok. Det er en grunn til at ICE gjorde massive omskrivinger (av skrivestilen) før Bantam publiserte en ny utgave av boka...
Jeg må virkelig prøve å bli ferdig med den før "The Last Colony" av John Scalzi kommer ut neste uke. Hvis jeg ikke klarer det er jeg redd den blir liggende og støve ned helt til sommerferien kommer.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov