Science fiction

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Science fiction

Post by Yawron »

Har lest Ender-bøkene (Orson Scott Card), The Praxis (Walter Jon Williams) og den fantastiske Dune serien til Frank Herbert. Etter dette har det liksom stoppet opp med scifi. Lurte på om noen kunne anbefale noen bøker til meg? (Til dere som ikke har lest bøkene over, gjør det!)
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Jeg vil som alltid anbefale Halo-bøkene. Disse handler om krigen mellom mennesker og Covenant fra de kjente xboxspillene Halo og Halo 2. Og som den store tilhengeren jeg er, så må jeg anbefale disse på det sterkeste til deg. Hvis det er noe du lurer på angående dette så er det bare å spørre.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg har lest alle Ender-bøkene og har Dune liggende på hylla, klar til lesing ved nærmeste anledning. "Enders Spill" er en knallgod bok som er en sjangerens aller mest verdsatte klassikere, men oppfølgerne, selv om de var underholdende for en fan, var ikke av samme kvalitet. Dessverre.

Jeg regner med at du har lest Shadow-serien av Orson Scott Card, som tar for seg Bønna og broren til Ender? Hvis ikke så anbefaler jeg den. Den holder god kvalitet hele veien gjennom og er en "must read" for en Ender-tilhenger :P

Selv om jeg har lest mer fantasy en SF, så har jeg i det siste begynt å snuse litt på nærmere på sjangeren. I går ettermiddag ble jeg ferdig med Phillip K. Dicks "Do Androids Dream of Electric Sheep?". Det var ei kort og lettlest bok med mye dybde, skrevet av en forfatter med et stort talent for subtilitet. Jeg anbefaler den til deg, siden dette også er en stor klassiker (nr. 4 i Gollancz sin "SF Masterworks" serie).

Den serien er forresten et godt utgangspunkt for folk som meg og deg. Er du interessert i sjangeren, men har ikke lest så mye av den, er det greit å begynne med klassikerne.

En av mine personlige favoritter innen SF er John Scalzi sine bøker. Du kan finne anmeldelser av de to første bøkene i "Old Man's War" trilogien (den tredje boka kommer i postkassa om noen dager. Yay :D ). Du vil også finne en anmeldelse av "The Androids Dream" av John Scalzi, som er en meget underholdende, om enn ikke dyp, SF bok.

Håper dette var til nytte for deg, Yawron :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Flott, da er det bare å lete opp disse :) Gled deg til Dune bøkene, spesielt første bok (altså Dune...) er en av de virkelig store bøkene, uansett.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Science fiction, ja. Selv om jeg de siste åtte åra stort sett bare har lest fantasy, har det også blitt litt sci-fi. Jeg har riktignok ikke lest noe Asimov, Heinlein eller Dick ennå, men...

Uansett, hva man har lest og kan anbefale. Skal vi se.

"The Dispossessed" av Ursula K. LeGuin. Mye politisk filosofi, og med en hovedperson som er vitenskapsmann i en kultur der grensene mellom naturvitenskap og mystisisme er noe uklare -- og mer så en vanlig for denne vitenskapsmannens del, sttersom han er teoretisk fysiker -- men dersom dette ikke høres for avskrekkende ut, er boka steinbra.

"The Book of the New Sun" av Gene Wolfe. Tidenes beste science fantasy-serie.

"Pudder? Pudder!" av Tor Åge Bringsværd. Veldig postmodernistisk, men kort og lettlest dystopisk sci-fi av en av Norges to nestorer. Og så foregår den i Norge. Det er jo litt tøft, bare det.

"Web" av Tor Åge Bringsværd. Flere tusen år inn i framtida har menneskene blitt erstatta av kjempedigre taranteller, framdyrka av vår egen AI, som mente at edderkoppene ville gjøre det bedre som dominerende rase enn det vi gjorde. Ganske fragmentert fortalt, men du og du, hvor bra den er.

"Sand" av Frank Herbert (i.e. den norske oversettelsen av "Dune"). Nesten et must hvis du liker WoT. Skummelt hvor mye de har til felles. Også ei knakende god bok. Har dog ikke lest noen av oppfølgerne, og tviler på om jeg kommer til å gjøre det.

Ellers kan kanskje "1984" av George Orwell kalles sci-fi, selv om det kanskje mer er en rendyrka dystopi. Bra er den uansett.

Har planer om å lese mer sci-fi, og på hyllene mine har jeg for øyeblikket "Neuromancer" av William Gibson, "Drømmer androider om elektriske sauer?" av Dick, og "Brave New World" av Aldous Huxley. Dessuten er jeg stadig på utikk etter Kurt Vonneguts "Slakterhus-5".
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
zhayena
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 4
Joined: Fri Jul 01, 2005 23:43
Contact:

Post by zhayena »

Hva med Isacc Asimov som blant mye annet har skrevet I, Robot. Ordentlig rare bøker, det jeg har lest av dem.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Sci-fi er ikke helt min gate, dessverre... Det eneste jeg har lest er Hitchikers Guide to the Galaxy av Adams, men den leste jeg på grunn av humoren :) Problemet er at jeg må fokusere veeldig for å sci-fi noenlunde seriøst, hvis ikke får jeg latterkrampe over hvor teit det er.
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Da må du ha lest feil type sci-fi, for skikkelig sci-fi er så tung at hodet ditt nesten imploderer når du prøver å forsåt det...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Moiraine Sedai wrote:Sci-fi er ikke helt min gate, dessverre... Det eneste jeg har lest er Hitchikers Guide to the Galaxy av Adams, men den leste jeg på grunn av humoren :) Problemet er at jeg må fokusere veeldig for å sci-fi noenlunde seriøst, hvis ikke får jeg latterkrampe over hvor teit det er.
Finnes det faktisk noen lesehoder som ikke har lest Adams?

Terje wrote:Da må du ha lest feil type sci-fi, for skikkelig sci-fi er så tung at hodet ditt nesten imploderer når du prøver å forsåt det...

Amen! Derfor ungår jeg generelt sci-fi som pesten og leser heller fantasy.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Dust. Prøv deg på Gene Wolfe sin "The Book of the New Sun", du, eller "The Prince of Nothing"-trilogien til R. Scott Bakker. Fantasy kan -- og bør -- være tungt, det også.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Jeg leser mye tung fantasy, men i de bøkene prøver de ikke å forklare meg hvordan kvante-fysikken fungerer og det gjør det litt lettere å lese.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Teoretisk fysikk er bedre enn dop. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Da har du brukt dårlig dop. Kvantefysikk gir meg en tung hodepine, og hvis du blander inn litt kvante-evolusjon er helga i hvertfall ødelagt.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Post Reply