Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ingenting, egentleg, bortsett frå at dei viser kor stort faget var. Ein får vanlegvis ein karakter per fag, så, om ein har tre B'er i tre fag som tel 10 studiepoeng kvar er det omtrent like bra som ein B i eit fag som tel 30 studiepoeng aleine, fordi det siste skal ha innebært tre gong er så mykje jobb.

Så enkelt som eg klarer det:

Studiepoeng viser mengden jobb bak ein eksamen.
Karakter viser kvaliteten på jobben gjort ved ein eksamen.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Tipper at du hører om studiepoeng i forbindelse med søknad til høyere utdanning. Da blander de sammen uttrykk, for det er ingen poeng som heter studiepoeng som er en del av poengberegningen. Har merket at det er veldig mye forvirring blant folk rundt dette. Et eksempel er et etikk fag vi ble tilbudt mens jeg var i militæret, dette var på 4 studiepoeng, og folk trodde da at de ville få 4 ekstra poeng når de skulle søke skole senere...
Karakterpoeng
+ fordjupingspoeng
+ realfagspoeng
+ bonuspoeng (til utvalde studium)
+ kjønnspoeng (til utvalde studium)
+ poeng for opptaksprøver (til utvalde studium)
= SKOLEPOENG

+ alderspoeng
+ tilleggspoeng for førstegongsteneste
eller folkehøgskole
eller høgare utdanning)
= KONKURRANSEPOENG
Skolepoeng brukes i primærkvota (generellt de rett fra videregående), mens Konkurransepoeng er for ordinær kvote.

Merk at man ved å bruke et år på førstegangstjeneste/folkehøyskole/årstudium, vil man få totalt 5 ekstra poeng. 3 for nevnte, + 2 alderspoeng, såfremt man fyller 20 i søknadsåret. Dette kan være en veldig smart måte å komme inn på et studium hvis man absolutt vil det, og ikke nok poeng.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Akkurat. Men det der har altså ingenting med studiepoeng å gjere. :)
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hvor karakterpoeng er snittet ditt, ganget med 10. Poengsummen du trenger for å komme inn på diverse studier på høgskole og universitet, har ingenting med studiepoeng å gjøre.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Men jeg har skjønt det sånn at det har noe med om vi får lov til å fortsette et semester til på den skolen vi går på.

Og jeg går på Vg, så tenker ikke så mye på høyskole/universitetet ennå. Men det har ingenting å si før den tid?
Som vann til tørst strupe
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Men jeg har skjønt det sånn at det har noe med om vi får lov til å fortsette et semester til på den skolen vi går på.
Aner virkelig ikke hva du mener her.
Og jeg går på Vg, så tenker ikke så mye på høyskole/universitetet ennå. Men det har ingenting å si før den tid?
Det har ikke noe å si for oss som går på høgskole og universitet en gang, så tror ikke du trenger å uroe deg.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Kjetil wrote:
Aner virkelig ikke hva du mener her.
Det er ikke garantert at du får gå andre året på skolen din. Vis du gjør det for dårlig kan du bli nektet å gå der et år til. Men jeg vet ikke om karakterene eller studiepoengene har noe å si på dette.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

I og med at du ikke har studiepoeng, du vil aldri få det før du begynner på høgskole eller universitet, så tviler jeg sterkt dette har noen innvirkning på hvilken skole du får på på videregående.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Vi får studiepoeng!
Det vet vi helt klart. Husker ikke lista i hodet, men vi får poeng.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Du får definitivt ikke studiepoeng. Mulig du får noe form for poeng, men du får ikke studiepoeng.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Læreren kalte det studiepoeng.

Hun sa noe om at vi fikk 1 ekstra studiepoeng vis vi tok realfag matte andre året. og det samme om Biologi. Og en form for oppsummering av poeng. Vi kunne få samlet en vis mengde poeng. Og vis vi tok samme språkfag som vi hadde på Ungdomskolen ville det bli nok et ekstra poeng.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sisnera wrote:Læreren kalte det studiepoeng.

Hun sa noe om at vi fikk 1 ekstra studiepoeng vis vi tok realfag matte andre året. og det samme om Biologi. Og en form for oppsummering av poeng. Vi kunne få samlet en vis mengde poeng. Og vis vi tok samme språkfag som vi hadde på Ungdomskolen ville det bli nok et ekstra poeng.
Da tar læreren din feil, og hun burde piskes. Du burde også lese posten til Eivind en gang til, hvor han forklarte hvordan realfagspoeng, fordypningspoeng, skolepoeng og så videre virker. Ingenting av dette har noenting å gjøre med studiepoeng.
Karakterpoeng
+ fordjupingspoeng
+ realfagspoeng
+ bonuspoeng (til utvalde studium)
+ kjønnspoeng (til utvalde studium)
+ poeng for opptaksprøver (til utvalde studium)
= SKOLEPOENG

+ alderspoeng
+ tilleggspoeng for førstegongsteneste
eller folkehøgskole
eller høgare utdanning)
= KONKURRANSEPOENG
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

hmm, forstår det vel etter vert, når den tid kommer.

Og det er mange lærere som burde piskes.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Er frykteleg enkelt, egentleg, berre vrient å forklare det når læreren din har rota saman ordene.

Studiepoeng er ein måleenhet for å sjå kor store fag ein har tatt på høgskuler og universitet.

Alt det andre som er nemnd her (skulepoeng, karakterpoeng, realfagspoeng, fordjupningspoeng) har absolutt ingenting med studiepoeng å gjere, og er eit system av bonuspoeng som ein får tillagt karaktersnittet på videregående når ein skal søke høgare utdanning.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det er også verdt at merke seg at i den nye skolesystemet som Sisnera og bl. a. jeg er med i, finnes det ikke lenger fordypningspoeng eller bonuspoeng - man kan bare få ekstrapoeng ved å ta T-matte (MX, bare vanskeligere og mer), fysikk og kjemi.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply