Leserundersøkelse 2007

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply

Hvilken boksjanger leser du mest av?

Fantasy
19
86%
Science Fiction
0
No votes
Krim
0
No votes
Romantikk
0
No votes
Historisk fiksjon
0
No votes
Sakprosa tekster
1
5%
Skrekk
0
No votes
Annet (spesifiser dette i ditt svar)
2
9%
 
Total votes: 22

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Leserundersøkelse 2007

Post by Lothair Mantelar »

Vær hilset O vakre og leselystige forummedlemmer!

Herved ønsker jeg dere velkommen til den første leserundersøkelsen i The Pattern's historie. Dette er selvsagt ingen ekte undersøkelse som vil ha noen formell verdi annet enn den gleden du selv vil ha av å lese den. Den har som formål å kartlegge deg og dine lesevaner, noe som vil si oss et og annet om alle raringene som raver rundt her.

Jeg oppretter den også for å sjekke om min forestilling angående dere stemmer. Leser alle medlemmene her nesten bare Fantasy og/eller Science Fiction? Selvsagt ikke, men svaret er interessant fordi det sier meg litt om hvilket publikum mine og deres anmeldelser og anbefalinger har. Jeg hadde satt stor pris på om ALLE som åpnet denne tråden tok seg tid til å svare på noen enkle spørsmål og legge igjen deres stemme i avstemmingen. Det er essensielt at dere i hvert fall svarer på spørsmålene, da man får lite info ut av en slikt stemmesystem som vi har her.

Leserundersøkelsen

I hvilket år ble du født?


Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?


Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".

(Gjelder også tegneserier)

Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?



Hva brakte deg til The Pattern?


Til slutt: Er det noe du vil legge til?

------------------------------------------------------------------------------------

Her er mitt svar på undersøkelsen:

I hvilket år ble du født?

Jeg ble født i 1990 og er per dags dato 17 år gammel.

Cirka hvor mange bøker leser du i året?

Dette er et vanskelig spørsmål å svare på, men i år er det trolig at jeg ender opp rett under 50 bøker.

Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?

Så langt i år har jeg kun lest 1 bok som ikke faller inn under disse kategoriene (Catch-22).

Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".


1. Fantasy
2. Science Fiction
3. Skrekk / Surrealistisk fiksjon

Leser du bokanmeldelsene på forumet?

Ja, jeg leser alle som postes. Dels fordi jeg skrev dem, dels fordi jeg er interessert, dels fordi jeg er en moderator og leser alt som dukker opp.

Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?

Jeg er ikke nøytral når det gjelder kvaliteten på anmeldelsene, men jeg kan med hånden på hjertet si at de sikkert kunne vært mye verre i noen tilfeller og mye bedre i andre. Alt i alt synes jeg det er utelukkende positivt at noen tar seg tid til å skrive anmeldelser i det hele tatt. Jeg oppfordrer herved alle til å prøve seg - det er ikke vanskelig og du hjelper kanskje noen med å finne ei skikkelig god bok. Er ikke det en god gjerning så vet ikke jeg.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?


Jeg får mine bokanbefalinger hovedsaklig fra nettet, og da via bokblogger og forum. Noen ganger leser jeg også bøker som bekjente tipser meg om.

1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?


Jeg svarer like gjerne på begge samtidig: Det hender rett som det er at jeg plukker opp bøker som andre her på forumet leste først. Spesielt når jeg først kom hit pleide jeg å lene meg på hva folk som Terje og Loki anbefalte og dette er praksis jeg kommer til å videreføre.

Hva brakte deg til The Pattern?


Først og fremst var det muligheten til å komme i kontakt med likesinnede innen litteraturen som lokket meg. Andre Bøker virket som en god arena der folk hadde interessante diskusjoner. Det skadet heller ikke at jeg hadde lest WoT...

-----------------------------------------------------------------------------------------

Jeg håper alle tar seg tiden til å ta denne undersøkelsen. Hvis det er noen spørsmål du finner upassende eller mangelfulle, så er det selvsagt bare å føle seg fri til å la være å svare eller redigere dem til din egen smak.

På forhånd takk,
Lotta :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Leserundersøkelsen

I hvilket år ble du født?


Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?


Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".

Fantasy
Science-fiction
Krim
Tegneserier
Faglitteratur

Jeg leser vel egentlig mer tegneserier, men ikke i volum.

Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?

Selvsagt leser jeg dem, jeg er da delvis ansvarlig for dem. Jeg får innspill til hva jeg bør lese her. Jeg glemmer dem riktignok, men det er en god idè der og da. Jeg sier som Lotta, det at folk vil i det hele tatt er positivt, det kunne selvsagt vært høyere kvalitet på en del, samtidig som noen sier nøyaktig det jeg vil vite. Og lurer man så spør man jo bare anmelder, det er kjekt med en tilgjengelig anmelder.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?


Noen bokanbefalinger finner jeg her, noen finner jeg andre nettsteder, noen finner jeg som jeg bare har lyst på, og noen finner jeg som bekjente sier i fra om.

Når det gjelder hva jeg har plukket opp som følge herifra så er vel Martin, Lynch og Gaiman eksempler. Jeg kommer ikke på flere i farta, men tror kanskje det er det.

Som nevnt over her er jeg interessert i litteratur, og hva andre mener er bra.


Hva brakte deg til The Pattern?


Jeg tror jeg søkte på Tidshjulet, og slo meg like gjerne ned her.

Til slutt: Er det noe du vil legge til?
Skulle det vært med et spørsmål om man anser egen smak som god eller ikke, og hvor ofte man har "bomturer" med bøker, mon tro?

Jeg svarer like gjerne selv. Jeg digger smaken min, og har nok for gode hjelpere til å lese dårlige bøker.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Leserundersøkelse 2007

Post by Loki »

Leserundersøkelsen

I hvilket år ble du født?
1984

Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Medrekna pensumlitteratur? Førti-femti. Reint frivillig? Mellom fem og ti, om ein ikkje reknar med teikneserieromanar.

Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?
Mellom fem og ti...


Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".

(Gjelder også tegneserier)
Usikker på kva du meinar med "teikneseriar" - som eigen sjanger, eller inkludert i dei sjangrene eg har lese teikneseriar i?

Uansett, det er fort gjort:
Sakprosa
Fantasy


I dei siste fire-fem årene har eg ikkje hatt kapasitet til å lese meir enn eit lite skumlag av dei bøkene eg aller helst vil lese, og dermed har eg ikkje vore utenom favorittsjangeren på årevis.

Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Ikkje alle, men innimellom.

Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?
Tykkjer det er bra at dei finst, føler korleis dei blir gjort burde vere opp til kvar enkelt anmelder, og mengden er meg relativt likegyldig. Les dei anmeldelsene som eg har lyst til å lese enten det er ein i året eller tjue i veka.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

Venner, internettbekjentskaper og i langt mindre grad òg favorittforfattere, vanlegvis.

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?

1. Så langt trur eg ikkje eg har lese noko eg ikkje hadde høyrt om i ei annan samanheng før, men trur eg høyrte om Locke Lamora fyrst her, så når eg ein gong får lese den blir det vel endra.

2. Svarte då på dette under "bokanmeldelsar".


Hva brakte deg til The Pattern?


Hugsar då ikkje det no lengre, er år og dag sidan.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Re: Leserundersøkelse 2007

Post by Kjetil »

Leserundersøkelsen

I hvilket år ble du født?
1985, 22 år.

Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Leser mye mindre enn hva jeg en gang gjorde, men tenker jeg ligger på rundt 20.
Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?
Rundt 1/3 fantasy, og ingenting science fiction.


Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".

(Gjelder også tegneserier)
Pensum
Fantasy
resten er helt tilfeldig, nesten uavhengig av sjanger.

Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Nei.
Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?
Er ikke interessert i bokanmeldelser, så for meg er det irrelevant. Ville ikke lest dem om de hadde vær veldig gode, eller veldig dårlige.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

Bøker jeg hører om av venner og bekjente, men ofte velger jeg ut helt tilfeldige bøker når jeg er innom en bokbutikk.
Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
Hmm, to ganger, tLoLL, og Artemis Fowl.
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?

Nei, har ikke funnet noen her med lik smak som meg.

Hva brakte deg til The Pattern?

Tror jeg søkte rundt på nettet etter informasjon om WoT, og havna her.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

I hvilket år ble du født?
- 1988, dvs. 19 nå

Cirka hvor mange bøker leser du i året?
- Hmmm, minimum 20 kanskje, mye gjenlesning også... Med pensum så blir det litt mer

Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?
- Rundt 15, igjen kanskje, da altså fantasy

Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
(Gjelder også tegneserier)

- Pensum
Tegneserier (mer pga hvor mye o ofte jeg leser, enn kanskje hovedvolum)
Fantasy
Div. Krim

Leser du bokanmeldelsene på forumet?
- Jeg leser dem, ja. Har alltid planer å lese de bøkene også, men har ikke hittils kommet så langst som å åpne dem engang

Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?
- Jeg leser dem, som sagt. Prøver å holde meg oppdatert, men da jeg har vanskelig for å lese selve bøkene blir noen av dem forbigått i stillhet. Synes forsåvidt at de er "bra" nok, ofte en del mer utfyllende og i min sjanger enn det jeg leser i aftenposten..

Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?
- Nettet
Aviser

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
- Hittils ingen, men har veldig lyst til å lese noen.

2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?
- Helt klart, her er det folk som har peiling og som innebefinner seg i "min gate"

Hva brakte deg til The Pattern?
- Min interesse av WOT, søkte vel på "tidshjulet" og kom inn her engang

Til slutt: Er det noe du vil legge til?
- Egentlig ikke
Last edited by Asphyxiate on Sat Sep 08, 2007 11:29, edited 1 time in total.
Manbearpig
Lilla My
Soldat
Soldat
Posts: 39
Joined: Wed Jul 12, 2006 22:52
Location: Frankrike

Post by Lilla My »

I hvilket år ble du født?
1984

Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Hmm, tror noe som 60-70

Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?
La oss si 10, men det sikkert ikke er helt riktig


Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
Det som heter "klassisk" litteratur fra forskellige land
Det samme med "samtids"
Fantasy

Leser du bokanmeldelsene på forumet?

Av og til.
Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?
Kommer an på hvem som skrev dem, noen skrev relevante ting, andre ikke.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?
Venner, studier (jeg studerer jo litteratur ;)), en annen forum
Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
Aldri
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?
Ja.

Hva brakte deg til The Pattern?
Jeg søkte en forum på norsk, og siden jeg liker Tidshjulet, tenkte jeg at jeg ville i det minste ha noen ting å si :p
"Si vous trouvez un être humain dans la foule, suivez-le..."
http://bizarreland.over-blog.com
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

I hvilket år ble du født?

1991

Cirka hvor mange bøker leser du i året?

Har ikke den fjerneste anelse. Leser litt over 1000 sider i uka, så det blir vel rundt 130 i året det.

Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?

Ca 75% fantasy og litt over 10% sci-fi.


Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
(Gjelder også tegneserier)

Fantasy
Sci-fi
Krim (hovedsaklig Jo Nesbø og "tullekrim" (slikt som Knut Nærum skriver))

Leser du bokanmeldelsene på forumet?

Innimellom

Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?

Gjør handlinsreferatet kortere og heller sleng på mer om hvor godt boka er skrevet. Fortell hvordan språket er og sammenligne bøkene med andre bøker.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

Leter på biblioteket. Er det noe som ser spennende ut, låner jeg det. Jeg låner langt flere bøker enn jeg leser fra perm til perm.


Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?

Prøver å skaffe meg ca halvparten av de dere anbefaler, men jeg får bare tak i 10-20% av dem.

2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?

Ja.


Hva brakte deg til The Pattern?

Kjedet meg en kveld, så jeg bestemte meg for å se om KoD var kommet på norsk, så jeg søkte på Tidshjulet (siden jeg ikke viste hva den norske tittelen var) og her havnet jeg. Og jeg er kommet for å bli MUA-HA-HA-HA. :twisted:

Til slutt: Er det noe du vil legge til?

Nei.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Re: Leserundersøkelse 2007

Post by Torbjørn »

I hvilket år ble du født?
1986

Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Ikkje peiling. Nokon periodar kan eg lese mange bøker på relativt kort tid, andre periodar les eg nesten ingenting.

Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
Les nok mest fantasy, med krim på andreplass. Sci-fi har eg aldri lest noko særleg av, so den kjem nok på på sisteplass, saman med romantikk og skrekk. Resten kjem i mellom.

Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Berre unntaksvis. Er svært sjeldan eg les anmeldelsar i det heile.

Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene)?
Den siste tida har dei fleste kome frå dette forumet trur eg ...

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?


Det har skjedd ved fleire anledningar, og ja, eg er interessert i anbefalingar frå forummedlem.

Hva brakte deg til The Pattern?
Trur det var ei lenkje på Wotmania som gjorde at eg fann sida, men det er ei stund sidan, so eg hugser ikkje sikkert.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Re: Leserundersøkelse 2007

Post by Siri Sedai »

I hvilket år ble du født?
Uff...noen hemmeligheter må da en dame kunne ha :lol:


Cirka hvor mange bøker leser du i året?
I år mellom 20 og 30 kanskje, det meste fantasy

Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".

Fantasy
Spenningsromaner
ellers litt tilfeldig, biografier, fag, new age
Har ikke sans for krim så det må komme på bunn.

Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Av og til.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?


Siden jeg kom hit, herfra
Grave i hyllene i bokhandelen
Aviser
Venner

1. Ja ofte. Hadde nok aldri hørt om "A song of Ice and Fire" f.eks ellers.
2. Absolutt!

Hva brakte deg til The Pattern?

Hadde lest Tidshjulet, og lette på nettet etter nyheter om neste bok.

Til slutt: Er det noe du vil legge til?
Det er en svært oppegående gjeng på dette forumet, men det hadde vært kjekt om noen andre i generasjonen over hadde kommet seg ut av skapet. :lol:
Meister Hæ?
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 7
Joined: Mon Jan 08, 2007 18:44

Re: Leserundersøkelse 2007

Post by Meister Hæ? »

Lothair Mantelar wrote: Leserundersøkelsen

I hvilket år ble du født?
Eg vart fødd i 1992 og er, som naturleg fylgje, 15 år.
Lothair Mantelar wrote: Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?
Her veit eg strengt tatt ikkje. Eg held meg sjeldan med lister over dei, men det er nok ein god del. Svært høg andel fantasy.
Lothair Mantelar wrote:
Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".

(Gjelder også tegneserier)
Fantasy
Sakprosatekstar
Historisk fiksjon
Science Fiction
Krim

Legg merke til at eg ikkje har lese noko serleg av dei fleste på denne under Sakprosa, og at eg ikkje har tatt med teikneserier, di eg ikkje les nokon eg tykkjar eg verdige å havna på liste.
Lothair Mantelar wrote: Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?
Eg les dei ein sjeldan gong, men bryr meg lite med dei.
Lothair Mantelar wrote:
Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?
Eg har lyst til å lesa mykje eg får vite om herfrå. Eg har byrja på både Erikson og Martin på grunn av dette forumet sine medlem. Elles får eg bokanbefalingar frå venner, kjende og mine to huggelege onklar.
Lothair Mantelar wrote:
Hva brakte deg til The Pattern?

Eg hugsar ikkje. Men det er denne seksjonen som fekk meg medlem. Bryr meg ikkje nok om Tidshjulet-serien til å poste noko om han. Bryr vel meg eigentleg ikkje nok om resten av forumet heller, ser det ut til.
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

I hvilket år ble du født?
Jeg ble født i 1990, og er da 17 år.


Cirka hvor mange bøker leser du i året?

Jeg leser iallefall 20-25 bøker i året.

Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?

Jeg vil si omtrent 10-15. Men det er fordi jeg for øyeblikket driver og arbeider meg igjennom de "viktigste" titlene innen Fantasy.


Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
(Gjelder også tegneserier)


Fantasy
Filosofi
Religiøse Tekster (ikke pga. min religion)
Krim
Sci-fi på en definitivt siste plass
Leser du bokanmeldelsene på forumet?

Nei, men det er fordi jeg ikke er her så ofte. Når jeg er litt tryggere på at jeg ikke blir utsatt for så mange spoilere så kommer jeg nok oftere.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

Jeg har en vennine som har ganske samme interesse i bøker som meg, og hennes anbefalinger er utrolig bra. Ellers så leser jeg alt som blir anbefalt til meg. De fleste av disse synes jeg har vært ganske gode bøker

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?[/b]

Ingen foreløpig. jeg kan ta en titt nå ^^

2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?

Det hadde vært gøy. Er alltid interessant å høre andres meninger.


Hva brakte deg til The Pattern?

Ehh... Tidshjulet egentlig. Et enkelt googlesøk. Kunne funnet på å lage et sånt norsk forum hvis det ikke allerede eksisterte. Selv om da hadde jeg antageligvis greid å avsløre hele historien for meg selv da...
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven
Posts: 147
Joined: Tue Jul 10, 2007 19:56
Location: Stavanger

Post by Pedron Naill »

I hvilket år ble du født?
Jeg ble født i 1993, og er da 14 år.


Cirka hvor mange bøker leser du i året?

leser rundt 30+ bøker.

Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?

ganske mange, kan vi ikke bare si det?


Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
(Gjelder også tegneserier)


Fantasy
krim
tegneserier
sci-fi
og nederst kommer skolebøkene.

Leser du bokanmeldelsene på forumet?

leser noen av dem. gidder ikke lese alle. tar så laaang tid.


Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?

får anbefalinger fra dere på forumet, hjemme (familie) og venner.

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?

ingen enda selv om det står som en anbefaling. burda kanskje gjøre det.

2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?

Ja.


Hva brakte deg til The Pattern?

skulle ha et lite (ganske lite, 5-10 min) foredrag om tidshjulet og RJ (som nå er død *snufs*)
så jeg søkte på wikipedia og google og fant denne sida.. det likte jeg :D
her har jeg blitt da, og slik er det bare. JEG LIKER WoT!!!!!!!!(best av alt i heleverden kanskje :P)
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

I hvilket år ble du født?
1985. Hvilket betyr at jeg i skrivende stund er i mitt tjuetredje år.

Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Jeg leser som mange andre her ganske ujevnt. Enkelte uker kan jeg lese tre bøker, andre ganger bruker jeg halvannen måned på ei bok. Men de siste tre åra har gjennomsnittet vært på omtrent 40 bøker. Tror det blir litt høyere i år.

Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?
Ihvertfall tjue av dem er fantasy, om ikke tredve. Kanskje fem sci-fi, selv om jeg er redd dette tallet kanskje er for høyt... :(

Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
(Gjelder også tegneserier)

Fantasy
Tegneserier
Generell skjønnlitteratur: klassikere og samtidslitteratur
Sci-fi
Sakprosa

Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Jeg skummer alle, men jeg leser anmeldelsene til enkelte veldig nøye.

Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?
Heh, det hadde jo vært fint hvis folk hadde hatt litt mer kunnskap om litteraturvitenskaplig fagterminologi, men pysh. Enn så lenge etterlyser jeg bare flere.

Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?
En del får jeg herfra, en del fra SFX, en del fra favorittforfattere, en del fra søstra mi, en del fra diverse andre kilder.

Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?

Det har skjedd et par ganger, i alle fall. Jeg ville vel lest TLoLL en eller annen gang uansett, men. Jeg har lyst til å lese flere anbefalte bøker enn det jeg gjør, for å si det sånn. Selv om Sturgeon's Revelation gjelder her også...

2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?
Det faktum at jeg gjør det burde kunne telle som en idikasjon på at ja, det er jeg interessert i. Vi har jo noen medlemmer som følger veldig godt med på dagens nyheter, så jeg lar dem ta seg av det, og vender nesa mot fortidas fantasy mens jeg venter på at dagens nyheter skal bli gammelt nytt, og dermed komme i pocket.

ENDRING:
Det var noe om hvordan jeg kom hit, også, ja. Jeg har vel fortalt det et halvt dusin ganger før, bare i år, men ja vel, da: Jeg kom hit et par dager etter at forumet åpna, enten via gamle Fantasynorge.com, fantasyforumet.ney, eller en Google-ad på, hehehe, Nynaeve Rulez!... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply