Davram da... ærlig talt, sånn spørr man ikke om.davram bashere wrote:Terje wrote:
Dessverre måtte teksten forkortes en smule for å få plass, så her følger originalen, samt en del annet snadder fra Wikipedias artikkel om "kenninger":
Hva i H****** er en kenning, om jeg får spørre.
Brukernavn, signaturer, avatarer
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv 
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Goodkind får vike for et sitat fra Mikhail Bulgakovs klassiske bok, "The Master and Margarita".But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
*Og alle var vi glade da Lotta fjernet sin gamle sigg*
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Det var forresten bare tull, jeg vet ikke hva en kenning er jeg heller. Men siden jeg nå har vært så slem så tillat meg å sjekke wikipedianinin wrote:Davram da... ærlig talt, sånn spørr man ikke om.davram bashere wrote:Terje wrote:
Dessverre måtte teksten forkortes en smule for å få plass, så her følger originalen, samt en del annet snadder fra Wikipedias artikkel om "kenninger":
Hva i H****** er en kenning, om jeg får spørre.
En kenning eller kjenning er en form for faste omskrivninger (se metafor) som ble brukt av skalder i skaldekvad i middelalderen.
Eksempler:
* «Havhest» = Skip.
* «Kampens ild» = Sverd.
* «Blodorm» = Sverd.
* «Fornjots sønn» (jotnen Æge) = Vinden.
* «Likgjøk» = Ravn.
* «Himmelfjell» = Skyer.
* «Månens søster» = Solen.
* «Odins galge» = Tre.
* «Harmdogg» = Tårer.
Når man i dag snakker om «apostlenes hester» og mener beina, er dette et tilsvarende poetisk omskrivning.
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv 
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Han meinte antakeleg norrønt språk...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
davram bashere
- Sitter

Kvifor akkurat Athene? Ser grunnen til at ein antar at to kjærleiksgudinner tar seg godt ut, men kvifor akkurat Athene og ikkje, tja, Frigg eller Artemis eller Demeter eller Idunn eller Hera eller Siv? Eller, for den saks skuld, Cybele eller Ishtar?davram bashere wrote:Godt mulig, men jeg liker fortsatt Føya. Og når vi først er inne på mytologiske damer, så er ikke Athene og Afrodite så ille de heller
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eller Isis.Loki wrote:Kvifor akkurat Athene? Ser grunnen til at ein antar at to kjærleiksgudinner tar seg godt ut, men kvifor akkurat Athene og ikkje, tja, Frigg eller Artemis eller Demeter eller Idunn eller Hera eller Siv? Eller, for den saks skuld, Cybele eller Ishtar?davram bashere wrote:Godt mulig, men jeg liker fortsatt Føya. Og når vi først er inne på mytologiske damer, så er ikke Athene og Afrodite så ille de heller
Eller Inanna, eller Nephthys eller Hathor, eller Skade eller Sigyn, eller Gerd eller Jord, eller Gaia eller Rhea, eller for den saks skuld Lakshmi, Parvati eller Durga. Etc, etc, etc. Poenget var vel kvifor trekke fram akkurat Athene når han snakka om pene gudinner - ein attributt dei fleste gudinner antakeleg har blitt tilskreve uansett.Ninin wrote:Eller Isis.Loki wrote:Kvifor akkurat Athene? Ser grunnen til at ein antar at to kjærleiksgudinner tar seg godt ut, men kvifor akkurat Athene og ikkje, tja, Frigg eller Artemis eller Demeter eller Idunn eller Hera eller Siv? Eller, for den saks skuld, Cybele eller Ishtar?davram bashere wrote:Godt mulig, men jeg liker fortsatt Føya. Og når vi først er inne på mytologiske damer, så er ikke Athene og Afrodite så ille de heller
-
davram bashere
- Sitter

Nei. Eller, jo, men kun i bøker av Eoin Colfer.davram bashere wrote:Og Loki: Er ikke Artemis et guttenavn?