Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Aner ikke, hvor går hun på skole? Det er Matte 2, eller Kalkulus 2 om du vil. Handler stort sett om vektoranalyse samt derivasjon og integrasjon med flere variabler.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Andre året på Meteorologi/Oseanografi i Bergen. Men det høres ut som noe liknende det hun hadde i vår, 212 er vist enda verre. Vektor, derivasjon osv, har jeg ihvertfall hatt selv en gang i tiden, men det hun holder på med nå har jeg aldri hørt om.
( Skal se om jeg kan få lurt ho til å ta en kikk på denne sida.....det er bare skolearbeid med ho for tida.)
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Fra uib sine sider.

Mat212:
Fagleg innhald
Emnet inneheld delar av teorien for funksjonar av fleire variable utover det kurset MAT112 gir, og nyttar omgrepsapparatet frå MAT121: Kurver og flater i rommet, vektoranalyse, multippel integrasjon, flateintegral, Green, Stokes og Gauss sine satsar.

Dette er ihvertfall deler av Matte 2s pensum, om ikke hele. Som jeg sa, derivasjon, integrasjon og vektroanalyse, samt kruver og flater i rommet som jeg glemte, men det er det letteste i hele faget.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

De eksemplene ho kom med over telefonen, var ikke noe jeg skjønte noe av. ...og ho påsto ho ikke skjønte det ho heller!

Ja, hvis det er tilnermet samme, så har du noe å glede deg til over nyttår.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Har hatt faget :) Ikke det artigste jeg har vært borte i, men overkommelig. Studerte matte i fjor.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kjetil wrote:multippel integrasjon
Så artig, eg som trudde "multippel" kun var eit ord i Donaldbladet. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Du vet, nynorsk og Donaldspråk er ganske like :)

Jeg vil tro multippel integrasjon er det samme som integrasjon med flere ukjente, som for eksempel andre og tredjegradsintegrasjon, om du er interessert :)
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Aha.

Eg hugsar berre så vidt kva integralrekning i det heile tatt er. Dvs, eg hugsar korleis integralformlar såg ut, og at ein nytta derivering når ein dreiv med integralrekning, men eg har for lengst fortrengt kva derivering VAR... så... XD
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Skjønner ikke noe jeg :D

Lothair Mantelar wrote:
davram bashere wrote:
Lothair Mantelar wrote:
S: Ekvivalenten til MZ. Det er et to-års studium som starter i andreåret.
S står for samfunnsfagsmatte. To år med det tilsvarer et år med R.
Nope, don't think so. Hvis du ser på pensumet til S så ser du at de har andre, mer praktiske temaer enn R-matte.
Mer praktiske, ja, men for å gjenta det mattelæreren min sa: "To år med S-matte tilsvarer et år med R-matte. Du dekker ikke de samme delene av pensumet, men du kan høvelig like mye."

Jeg rister min kasse.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Lærerene våre sier at T-matte kan være enda verre enn R-matte, fordi du presser nesten samme pensum inn på tre timer i uka, istedet for fem timer i uka, i to år. Det sier seg selv at det må gå fort i svingene da. Også har jeg hørt at X-matte er et litt datafagmatte eller noe. litt praktisk eller noe, men det burde jo være p-matte så sikkert noe jeg ikke har skjønt.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg tok T-matte i fjor og har R i år, og så langt har det vært noe av det samme, om enn kanskje ikke like mye stress (det kan også ha noe med å gjøre at vi har dumpa bort alle tullingene til 2P).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Uff nå var jeg ikke klar nok :P I forrige innlegg mente jeg 2T mot 1R.

Jeg har gjort det samme som deg, Lotta, men jeg syns vi bare driver å bygger videre på noe vi har lært før. Ikke noe særlig helt nytt.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Er det ikke det mattematikkfaget går ut på? Du lærer litt i førsteklassen (barneskola), så bygger du videre på dette til den dagen du dør?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Nesj, for heldigvis slapp jeg derrivasjon og alt som har med deg å gjøre!
Blæææææh!!!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Derivasjon og integrasjon var vel det morsomste jeg hadde i matte de siste åra på vgs... Vi hadde ikke det mest avanserte, men uansett så syntes jeg at det var enkelt og greit. Flott med regler og formler å følge.
Manbearpig
Post Reply